عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
«به چشم پنجره‌ها روزن امیدی نیست...»
رضا اسماعیلی در واکنش به رویدادهای این روزهای میانمار گفت: حمایت از مظلوم، ارزش انسانی است. در تمام جهان مردم آزادی خواه وقتی با ظلمی مواجهه می‌شوند، به عنوان همنوع به آن واکنش نشان می‌دهند.
عقیق:رضا اسماعیلی، از شاعران معاصر با بیان اینکه شعر به عنوان یک رسانه قدرتمند در تمام دوره‌های تاریخی مطرح بوده است، اظهار کرد: شاعران توانسته‌اند در طول تاریخ با موضع‌گیری‌هایی که داشته‌اند روند وقایع را به نفع محرومین و مستضعفین تغییر بدهند و تاثیرگذار باشند.

وی ادامه داد: امروز بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، شاهد بودیم که در تمام فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی، شعر به عنوان رسانه و ابزار قدرتمند به کار گرفته شده و تاثیر شعر را در جنگ تحمیلی نیز دیده‌ایم. در دوران انقلاب اسلامی شاعران توانستند به افشای ماهیت پلید رژیم ستم شاهی کمک کنند و با آثارشان و فعالیت هایشان جریان ساز باشند.

اسماعیلی همچنین گفت: در کنار سرودن شعر، شاعران به عنوان بخشی از هنرمندان جامعه با توجه به تأثیری که بر روی مخاطبانشان دارند، می‌توانند با نوشتن یادداشت‌ها و صدور بیانیه‌های مناسب، فضا را به نفع مردم مظلوم میانمار تغییر دهند و تأثیرگذار باشند.

این شاعر کشور همچنین گفت: این روزها می‌بینیم که بیانیه‌هایی از سوی هنرمندان و اهالی ادبیات در جهت محکوم کردن جنایات علیه مردم میانمار صادر می‌شود. شاعران، هم شعر و قلم شان و هم موضع‌گیری‌هایشان تاثیرگذار است. از زمانی که شاعران این حادثه تلخ را شاهد بوده اند، بیکار ننشسته‌اند و تلاش کرده اند با ابزار هنر خود، در افشای ظلم قدمی بردارند. شعرهای فراوانی سروده شده و این شعرها در کانال‌های تلگرامی و فضای مجازی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دیدارهایی که با شاعران داشتند تاکید کرده‌اند که شاعران نباید نسبت به وقایع کشور و جهان منفعل باشند و باید واکنش‌های سریع به این گونه رویدادها نشان دهند. جریان شعر «انتصار» نیز در همین راستا راه اندازی شده است. این جریان بر اساس کلام قران کریم است که می فرماید: شاعران را خداوند متعال به «انتصار» (داد ستاندن) در برابر ظلم امر کرده است. شاعرانی که به دنبال کرامت انسانی هستند، وقتی صدای مظلوم مردم میانمار را شنیدند، حرکت کردند و اثرگذار بودند.

اسماعیلی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در ذات و ماهیت خود، حق خواهانه است، اظهار کرد: انقلاب اسلامی برای مردم جهان تلاش می‌کند و اگر در کشوری مظلومی وجود داشت. مردم ایران به عنوان نمایندگان اسلام ناب محمدی وظیفه خود می‌دانند که از مظلومان جهان حمایت کنند. از سوی دیگر حمایت از مظلوم، ارزش انسانی است. در تمام جهان مردم آزادی خواه وقتی با ظلم و بیدادگری مواجهه می‌شوند، به عنوان انسان در دفاع از همنوع شان واکنش نشان می‌دهند و وظیفه انسانی شان ایجاب می‌کند سکوت نکنند. به طور مثال، دفاع از مردم فلسطین را همه مردم آزادی خواه جهان وظیفه خود می‌دانند و تنها مختص مسلمانان و یا مردم ایران نیست.

وی در پایان تصریح کرد: این گونه سخنان که کشورمان مشکلات فراوانی دارد و باید مشکلات خودمان را حل کنیم درست نیست. باید در حد بضاعت از تمام مظلومان، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر دفاع کنیم.

رضا اسماعیلی به تازگی غزلی با عنوان «شب بی ستاره» در دفاع از مظلومان میانمار سروده که در ادامه می‌خوانید:

زمین بیا ز بهاران دوباره دعوت کن
دعای چلچله را جان گل اجابت کن

کنون که سبزه لگدمال خشم پاییز است
بیا برای خدا، سبزه را حمایت کن

عطش دوباره به دنبال آب می‌گردد
بیا به گوش عطش، چشمه را تلاوت کن

شکسته بال و پر مهربان پروانه
بیا به باغ و به پروانه‌ها محبت کن

به چشم پنجره‌ها روزن امیدی نیست
بیا به سوی دل آسمان اشارت کن

در ازدحام شب بی‌ستاره می‌پوسی
بیا به شهر سحر، با سپیده خلوت کن

چهار فصل جهان گرچه فتنه باران است
به زیر بارش این فتنه استقامت کن

حدیث عاشقی ما نمی‌شود کهنه
بیا حکایت این شرح بی نهایت کن


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین