عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۹۰۰۳۳
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱
در همایش مداحان مطرح شد
یکی از مراجع تقلید گفت: نقش مداحان و شاعران در جاودانه کردن وقایع تاریخی بسیار کلیدی و مهم است و آن‌ها از صدر اسلام برای زنده نگه‌داشتن اسلام فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌اند.
گزارش تصویری

عقیق: آیت الله مکارم شیرازی در همایش مداحان که دوشنبه شب در مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، ضمن تبریک مناسبت‌های ماه ذی‌الحجه، اظهار کرد: از صدر اسلام شعرا برای زنده‌ نگه‌داشتن اسلام فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نقش مداحان و شاعران در جاودانه کردن وقایع تاریخی بسیار کلیدی و مهم است، تصریح کرد: دعبل یکی از شاعرانی است که برای زنده‌نگه داشتن اسلام و مبارزه با کفر فعالیت‌های بسیاری انجام داده است که توانسته 50 سال با بنی‌امیه مبارزه کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از بزرگان اهل سنت حدیث شریف" عنوان صحیفه المومن حب علی ابن ابی‌طالب(ع)" را قبول دارند، عنوان کرد: در قرآن کریم مردم در روز قیامت به دو گروه تقیسم می‌شوند، یک گروه نامه اعمال خود را بالا گرفته و می‌گویند بیاید نامه اعمال ما را ببینید و گروه دیگر افرادی هستند که بعد از دریافت نامه اعمالشان سر خود را پایین انداخته و می‌گویند ای کاش این اعمال را انجام نمی‌دادیم.

وی افزود: مهم‌ترین نکته که سرلوحه اعمال مومنین است محبت به امیرالمومنین است که این محبت به دو صورت ظاهری که در حضور افراد در مراسمات شادی و غم اهل بیت(ع) است و محبت باطنی که در اعمال افراد است، تقسیم می‌شود.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه هیئات‌های مذهبی پیام عاشورا و پیام غدیر را در جهان اسلام و در سطح زمان گسترش می‌دهند، مطرح کرد: وجود هیئات‌های مذهبی علاوه بر جلوگیری از فراموش شدن وقایع تاریخی، هر ساله این وقایع را پررنگ‌تر کرده و با شور بیشتری برگزار می‌کنند.


وی با بیان اینکه هیئات یک مجموعه از مداح، سینه زن، خطیب، خدمت‌کار و کارگردان است که پیام‌های اهل بیت(ع) را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند، خاطرنشان کرد: در عصر حاضر مسئله مداحان و شاعران به صورت گسترده‌تری پیگیری شده است و تعداد بسیار بالایی از مداحان وجود دارند که هم مداح‌، هم شاعر و هم بیسجی هستند.

این مرجع تقلید از وظایف مهم هیئات‌های مذهبی یاد کرد و گفت: وظیفه اول و اصلی هیئات‌های مذهبی زنده نگهداشتن ولایت و وظیفه دوم این هیئات‌ها تربیت افراد حاضر است و باید برای جوانان جاذبه داشته باشند و آن‌ها را از فسادهای موجود در جامعه نجات دهند.

وی با تاکید بر اینکه افکار، عقاید و احکام اسلامی باید در هیئات‌های مذهبی مطرح شود، یادآور شد: هیئات‌های مذهبی نقش بسیار مهمی در پیشرفت انقلاب داشتند و نباید از تاثیر بسیار هیئات‌ها در جامعه غافل شویم.

آیت الله مکارم شیرازی اضافه کرد: هیئات‌ها در مسائل اجتماعی، تربیتی و احیای امر اهل بیت(ع) نیز نقش بسیاری دارند و باید توجه داشته باشند که مداحی در ابتدا یک آموزش است و همان‌طور که آموزش صوت می‌دهند باید آموزش محتوا را نیز داشته باشند.

وی با بیان اینکه مراسم های مذهبی باید مطابق با مخاطبین و فرهنگ و سواد آن‌ها باشد، اظهار کرد: جلسات مذهبی نباید به گونه‌ای باشد که مخاطبین خسته شده و باید در اجرای مراسم ها اعتدال رعایت شود، همچنین در برگزاری هیئات‌های مذهبی باید دقت داشته باشیم که برای همسایه‌ها مزاحمت ایجاد نشود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: هیئات‌های مذهبی باید مسائل مبهم موجود در وقایع تاریخی را برای مخاطبین برطرف کرده و مداحان باید به‌گونه‌ای مداحی کنند که از آهنگ‌ها و موسیقی‌ها دور باشد و دارای وزن سنگین شایسته اهل بیت(ع) باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از صاحبان مجالس از بدقولی‌های مداحان ناراحت هستند، عنوان کرد: یکی از نشانه‌های افراد مومن خوش قول بودن آن‌ها است و مداحان و صاحبان هیئت‌ها باید به شیوه امام حسین(ع) عمل کنند و مورد اعتماد مردم قرار بگیرند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
0
0
متاسفانه این خبر تکمیل نیست.
ایشان تاکید کردند که عزیزان مداح لطفا برای اسراییل جاسوسی نکنند.
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین