عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۴
پویش «من غدیری ام» عرض ارادت به ساحت حضرت امیر(ع)؛
بالاترین هدفی که ما در راستای پویش «من غدیری ام» دنبال تحقق آن هستیم این بوده که مسئله غدیر و شادی غدیر در جامعه اتفاق بیفتد و همه هم سهم داشته باشند.

عقیق- مدتی است جمع زیادی از چهره های فرهنگی ، مذهبی و ورزشی در قالب پویش (من غدیری ام)  با انتشار ویدئوهایی کوتاه مردم را برای حضور در جشن بزرگ عید غدیر دعوت می کنند . جشنی که قرار است روز شنبه هجدهم شهریور ماه ساعت 17 عصر در میدان امام حسین تهران برگزار شود. حجت‌الاسلام احسان بی‌آزارتهرانی پرچمدار پویش من غدیری‌ام است که به تعبیر خودش می‌کوشد تا توسعه این هدف بزرگ تا مرز بین‌المللی‌شدن پیش برود. این واعظ برجسته کشور از این دست اقدامات خودجوش و به تعبیر مقام معظم رهبری آتش‌به اختیار در فضای مجازی انجام داده که قابل توجه بوده است.

مشروح گفت و گوی عقیق که به بهانه این اتفاق بزرگ مذهبی انجام شده در ادامه از نظرتان می‌گذرد: 

**خدا چیزی به نام "آتش" خلق نمی‌کرد

*به عنوان سوال اول بفرمایید چی شد که به این فکر افتادید یک برنامه‌ای در این ابعاد گسترده و با حضور بازیگران، ورزشکاران و جمعی از افراد برجسته در عرصه های دیگر تحت عنوان غدیری ام ساخته و پرداخته کنید؟

حقیقتاً هویت ما وابسته به وجود مقدس امیرالمومنین علی(ع) است و در بیان حضرت زهرا(س) تمام معنی خوشبختی در حب امیرالمومنین است. بالاخره سرمایه ارادت ما به امیرالمومنین(ع) یک سرمایه ازلی است. این مهر و محبت در وجود ما نهادینه شده و واقعاً تمام گرفتاری‌های بشری برمی‌گردد به این نکته که از حضرت علی(ع) و حب امیرالمومنین(ع) دور شده‌ایم. پیامبر مکرم اسلام فرمودند: اگر همه بر مهر حیدری مجتمع می‌شدند و گرد امیرالمومنین(ع) بودند خدا چیزی به نام "آتش" خلق نمی‌کرد. آتش دنیا و آخرت و آتش این جنگ افروزی‌ها عدم فهم محبت مولاست. اگر ما بتوانیم این محبت را عالمگیر کنیم و به امر پیامبر اکرم(ص) در این جهت لبیک بگوییم عاقبت‌بخیر خواهیم شد. پیامبر اکرم(ص) فرمودند موظفید و بر شما واجب است نسل‌های متمادی تا روز قیامت، غدیر را معرفی و مطرح کنید. حقیقت امر این است که ما قرون متمادی برای مولا علی(ع) کم گذاشتیم. انگیزه‌ای که ایجاد شد حقیر با همکاری دوستان و برادران فعال در عرصه مذهبی در این وادی گام برداریم این بود که متأسفانه چندی است عده‌ای سعی می‌کنند یک شبهه‌ای را در جامعه القاء کنند که خادمین جلسات و کسانی که به هیئات و جلسات گرایش دارند صرفاً انسان‌هایی هستند که در جهت غمگساری، شرح مصائب و محزون بودن گام برمی‌دارند در حالیکه روزی شادی شیعه تعریف شده و آن "یوم‌الفرح شیعه" روز غدیر است.

**هر نگرشی فریاد زد: من غدیری‌ام

برای ایجاد این شادی انگیزه پیدا شد تا یک موسسه فرهنگی هنری را تشکیل بدهیم، از سال گذشته بحمدالله این مهم محقق شد. مجوز رسمی گرفتیم و موسسه فرهنگی هنری مهر همای رحمت در قالب کار تشکیلاتی که حضرت آقا بر روی آن تأکید کردند، فعالیت خودش را آغاز کرد. در قدم اول با نهادها و سازمان‌های مرتبط برای مهیا کردن بسترهای لازم اجرای این جشن بزرگ جلسات متعددی داشتیم و انصافاً هم همه به میدان آمدند. یکی از این کارها، فعال کردن 110مسجد پرجمعیت در تهران با همراهی شهرداری تهران و مرکز فعالیت‌های دینی بود که با مجموعه‌های تحقیقی و پژوهشی قم رایزنی کردیم و 22 مبلغ و محقق سطوح عالی از موسسه فرهنگی امامت که تحت نظر آیت‌الله میلانی فعالیت می‌کنند برای تحقیق، تفحص، پاسخ به شبهات و تحلیل مسئله غدیر، اعزام شدند. هدف اصلی ما برگزاری جشن باشکوه عید غدیر است که نیاز دیدیم این کار در سطح گسترده مردمی انجام شود. به لطف خدا این هدف با مشارکت بسیاری با رویکردها و نگرش‌های متفاوت در حال انجام شود. در فضای مجازی و فضاهای گوناگون رسانه‌ای دیدید که عنوان کمپین غدیری‌ام از لسان چه عزیزانی تبلیغ شد. بسیاری در فضای پیج شخصی‌شان از واژه‌های ( من غدیری هستم ) ، (غدیری شویم ) هم استفاده کردند و این کار بزرگ را از تریبون‌های خودشان معرفی کردند. 

**کسانی که صاحب آبرو در جامعه هستند ما را یاری کردند

*اهداف این جشن بزرگ و این به اصطلاح کمپین و حرکت غدیری‌ام چه بوده است؟

بالاترین هدفی که ما دنبال تحقق آن هستیم این بوده که مسئله غدیر و شادی غدیر در جامعه اتفاق بیفتد و همه هم سهم داشته باشند. اینجا جایی است که نقطه مشترک جناحی و سیاسی اصلاً معنا ندارد و به واقع محوریت امیرالمومنین(ع) هستند که باید همه دل‌ها را مجتمع کند و بحمدالله این طور هم هست. می‌بینیم همه با نگاه‌های مختلف از عشق و محبت امیرالمومنین(ع) نه تنها دم زدند بلکه با استقبال از این حرکت، هم‌راستا و هم‌گام با این رویکرد، "غدیری‌ام" را یاری دادند. کسانی که صاحب وجاهت، آبرو و شهرت در جامعه هستند واقعاً در این راستا همراهی خوبی از خودشان نشان دادند.

**غدیر نیاز به یک حرکت باشکوه مردمی داشت

*چقدر استقبال کرده‌اند و یا به قولی به پیج شما آمده‌اند و نظر گذاشته‌اند؟

انصافاً خیلی‌ها ابراز خرسندی کردند و به خالی بودن جای چنین حرکتی را در فضای مذهبی کشور، اشاره کردند. خیلی از دوستان‌مان نه تنها در پیج بنده بلکه در خیلی از جاها استقبال خودشان را از این حرکت عظیم نشان دادند و تصریح کردند که ما نیاز به چنین جشن باشکوهی داشتیم. البته هیئات و مجالس همیشه این جشن‌ها را داشته‌اند و دارند اما اینکه همه افکار و نگاه‌ها در یک مسیر منسجم بشوند و به میدان بیایند اولین بار اتفاق می‌افتد. از طرفی به مردمی بودن این حرکت بسیاری اذعان داشتند و از ما می‌خواستند که در بحث‌های مغفول دیگر هم از چنین نگرش‌ها و رویکردهایی استفاده کنیم.

**باید علی(ع) که محور همدلی و وحدت است به جهان عرضه شود

*آنقدر بازخوردها مثبت بوده تا منتظر حرکت‌های دیگر باشیم؟

قطعاً نگاه‌ها مثبت بوده و همین که اسم مولا می‌آید واقعاً خیلی‌ها سر از پا نمی‌شناسند و موقعیت‌های خودشان را خرج امیر المومنین(ع) می‌کنند و این خیلی ارزشمند است. ان‌شاالله بنا داریم این نقطه عطف و مقدمه‌ای برای گام‌های بلندتر و رفیع‌تر باشد و این کار در سطح کشور برگزار شود. روز غدیر با عظمت، هماهنگی و انسجام بیشتر در اقصی نقاط کشور برگزار شود در وهله بعد می‌تواند خودش را مهیای اجرای بین‌المللی کند. چراکه یکی از مسائلی که الان شاهد آن هستیم واقعاً تنها کشوری که عیدالله اکبر را عید می‌داند و تعطیل رسمی می‌کند جامعه ماست. در سطح دنیا مسلمین با این واژه غریبه هستند و این یعنی ما در یک فضاها و بسترهایی در معرفی غدیر کم گذاشتیم. اگر غدیر معرفی می‌شد و به تعبیر علامه امینی پای غدیر ایستاده بودیم کربلایی رقم نمی‌خورد و واقعاً آنچه که الان برای ما مهم است با این جلوه، شعائر غدیر عالمگیر بشود و بتوانیم نام نامی امیرالمومنین(ع) که محور وحدت، انسجام و همدلی است در جهان مطرح شود.

**ان‌شاالله کاری برای جامعه کرده باشیم

*این کاری که شما انجام دادید مصداق بارزی از آتش به اختیاری بود که حضرت آقا بر آن تأکید کردند؛ آیا برنامه های دیگری از این دست را هم در دستور کار دارید؟

در مبحث آتش به اختیار خود سایت شما ما را کمک کردند. دیدید مصادیق و برنامه‌های مختلفی را داشتیم این هم جزء همین معناست. البته این کار تحت یک حرکت خودجوش تشکیلاتی با دوستان خودمان رقم خورد اما ما ان‌شاالله از این دست برنامه‌ها به عنوان حرکت فرهنگی که حضرت آقا فرمودند معطل و مختل شده، خواهیم داشت. امیدوارم دوستان خوب‌مان در هیئات، جلسات و واعظان و کارشناسان معارف اسلامی ما بیشتر در این زمینه‌ها کاری کنند و گام بردارند. واقعاً اگر در جایی پرچمی در این مقام بلند شد نگوییم چه کسی این پرچم را برداشته خودمان این همکاری را داشته باشیم و یک طوری نباشد به تعبیر آیت‌الله جوادی‌آملی برخی‌ها درگیر "اخلاص پنداری" بشوند. می گویند کار خیر آنی است که ما انجام دهیم. هرجا پرچمی در مسیر کار خیر برداشته شد همه باید همراهی و حمایت کنند مخصوصاً این که جایی هم کار برای امیرالمومنین(ع) باشد که ما گاهی برای این برنامه‌های بزرگ به طور مستمر برنامه داشتیم و این فرصت‌ها را تقدیم امیرالمومنین(ع) کردیم. ان‌شاالله این حرکت‌ها در رشد و نمو فضای مذهبی و احیای معضلات اجتماعی ناشی از کمرنگ شدن تفکرات اسلامی در جامعه، تأثیرگذار باشد و به روند توسعه شعائر اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و خصوصاً ترویج مکتب تشیع نیز کمک کند.


 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین