عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۸۶۸
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵
رحیم پور ازغدی:
حسن رحیم پور ازغدی گفت: ساخت مساجد اشرافی خرج بیهوده است که در آن خبری از انفاق، ایمان و برادری نیست؛ مساجد اشرافی، تقلید از کلیساها و معابد است.
عقیق:حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در هشتمین روز از دهمین دوره آموزشی فرهنگی اندیشه‌های آسمانی در مشهد مقدس، با بیان اینکه معابد در ادیان مختلف یک بعدی و یک کاره است و تنها در اسلام است که مسجد مرکز زندگی است، اظهار کرد: مسجد در اسلام تنها یک ساختمان مقدس نیست؛ بلکه مرکز همه چیز است. 

وی ادامه داد: مسجد، کانون تمدن‌سازی، مرکز تعلیم تربیت، مشاوره، دفاعی، امنیتی و نظامی برای عزت و آرامش جامعه اسلامی است. مسجد مرکز گفتگو بین ادیان و مذاهب مختلف، کانون روابط بین‌الملل، مدرسه و دانشگاه است. مسجد در اسلام، خانه مردم، پناهگاه فقرا، دادگاه برای دفاع از مظلومین، پادگان و دانشگاه بوده است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکه می‌گویند در مسجد حرف دنیایی نزنید، به معنای آن نیست که در آن به مباحث اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی توجه نکنیم؛ بلکه به معنای آن است که مسجد را تبدیل به دکان و محل کاسبی قرار ندهید، مسجد محل آخرت است. 

رحیم‌پور ازغدی عنوان کرد: مسجد سکولار هم داریم که ساختمانی برای عبادت است و از تمام ابعاد جدا شده و بی‌ربط به مسائل اجتماعی است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مسجد پمپ بنزین معرفتی و عقلی است که به تجدید آگاهی‌ها و میثاق‌ها می‌انجامد، تصریح کرد: مسجد مکانی است که بازاری‌ها، دانشجوها، سیاسیون، کارگران و خانواده‌ها روزی چندین بار در اتحاد با امت خود را به مسجد برسانند و دست جمعی سر به خاک بگذارند و پیمان بندگی را نو کنند. 

 انسان به طور کلی در حال ضرر دادن است، بدون به دست آوردن چیزی؛ به استثناء کسانی که ایمان آوردند و اهل عمل صالح‌اند. 

وی اضافه کرد: تنها انسان‌هایی ضرر نمی‌کنند که سبک زندگی‌شان صحیح است و افکار عمومی را به حق توصیه می‌کنند،  یعنی مبارزه اجتماعی می‌کنند. جامعه را به سمت حق ببرید و به استقامت تشویق کنید. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تمام جنبش‌ها و انقلاب‌ها از مساجد آغاز شده‌اند. مقاومت از مساجد آغاز شده، نهضت عظیم مشروطه از مسجد آغاز شده است. نهضت مشروطه، انقلاب مشروطه انقلابی دینی مذهبی بوده است، نه یک مشروطه خواهی غربی.

 رحیم پور ازغدی بیان کرد: همه چیز از مساجد است. فتح مکه با فتح مسجد الحرام و مکه بود. نه مدینه و نه مکه با جنگ فتح نشده است. مسجد یک جایگاه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. اوایل انقلاب که نظام شاهنشاهی سرنگون شده بود، همه چیز در مسجد بود. امنیت محله‌ها علیه ضد انقلاب و دزد و ... در مساجد بود. کمیته تامین غذا و کلاس‌های آموزشی در مساجد بود. مرکز اصلی بسیج نیروهای رزمنده مساجد محل بود. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه روح فرهنگ دینی در مساجد محل بود، گفت: انقلاب ما بدون مساجد پیش نمی‌رفت اما اکنون مسجد الحرام که بزرگترین مسجد اسلام است توسط آل سعود، تحت کنترل آمریکا است. مسجد الحرام منبر بزرگی است که باید از آنجا برای تمام دنیا طنین انداز شود. قیام امام زمان (عج) از مسجد الحرام آغاز می‌شود؛ اول باید مسجد الحرام آزاد شود تا دنیا به آزادی برسد. باید کعبه از دست مشرکین آزاد شود و به دست موحدین بیفتد. انقلاب اسلامی از ایران آغاز شده اما در ایران نباید به خاتمه برسد. 

وی تاکید کرد: احترام به مساجد به معنای ساخت مساجد گران نیست. مساجد اسلام نیاز به شکوه مادی ندارد. ساخت مساجد اشرافی خرج بیخود است که در آن خبری از انفاق، ایمان و برادری نیست؛ مساجد اشرافی، تقلید از کلیساها و معابد است. مساجد مزخرف مساجدی است که تزیین مادی شده است. مسجد باید کاملا ساده اما روح داشته باشد و ساکنین آن اخلاق و ایمان داشته باشند. 

وی در پایان گفت: مسجدها را دریابید، مسجد خانه‌ خدا به خانه‌ مردم است. تنها به فکر حفظ وضع موجود نباشید، بلکه سعی در اصلاح داشته باشید. ما در همین مساجد شاه و صدام را پایین کشیده‌ایم. باید با مساجد فعال در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در ارتباط باشید.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین