عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۸۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد:
یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه محدود کردن غدیر به یک روز درست نیست، گفت: مسؤولان باید تعطیلات غدیر را افزایش دهند و در این راستا لایحه‌ای در مجلس تصویب شود.
عقیق:حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد عصر دیروز در نشست خبری غدیر که در دفتر خبرگزاری فارس قم برگزار شد، با اشاره به اینکه فضاهای مجازی می‌توانند در انتقال مطالب موثر باشند، اظهار کرد: در برخی از مباحث مذهبی به لطف خداوند متعال دوست‌داران اهل بیت(ع) به شیوه مطلوبی به میدان آمده‌اند و مناسبت‌هایی از جمله عاشورا و اربعین به شیوه مطلوب مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه غدیر از عاشورا و تاسوعا مهم‌تر است، اضافه کرد: حضرت فاطمه(س) در فاطمیه و امام حسین(ع) در عاشورا فدای ولایت و غدیر شدند؛ غدیر واقعا مهجور مانده است و رسانه‌ها و افرادی که در مجموعه‌های فرهنگی فعالیت دارند باید به احیای آن بپردازند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انعکاس خطبه‌های غدیریه و بررسی نکات مهم این خطبه‌ها از جمله اولویت‌هایی است که می‌تواند مورد توجه اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی قرار گیرد.

وی یادآور شد: برخی فکر می‌کنند که غدیر فقط تثبیت ولایت حضرت علی(ع) است در حالی که پیامبر اسلام(ص) بیش از 18 بار نام حضرت علی(ع) و ائمه بعد از ایشان را تا حضرت مهدی(عج) بیان کرده‌اند به همین علت می‌توانیم بیعت با امام زمان(عج) را نیز برای روز غدیر در نظر بگیریم.

فرحزاد با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) هر کدام تعابیر مختلفی در مورد عید غدیر دارند، تصریح کرد: بر اساس حدیثی از امام صاق(ع) خداوند متعال چندین برابر مناسبت‌های مذهبی دیگر در روز عید غدیر افراد را از آتش جهنم نجات می‌دهد؛ غدیر از شب‌های رمضان و عید قربان نیز مهم‌تر است و در این عید خداوند متعال گناه 60 سال مرد و زن مومن را می‌بخشد.

وی با اشاره به اینکه در غدیر خم باید راهکارهای شادی افراد مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: در برخی از شهرها مرسوم است که عیدی دادن فقط به سیدها اختصاص دارد در حالی که عیدی دادن یک کار پسندیده است که باید به صورت گسترده‌تر توسط همگان مورد توجه قرار گیرد.

این سخنران برجسته کشوری از برپایی 700 کاروان شادی در سال گذشته یاد کرد و گفت: یکی از برنامه‌هایی که در غدیر باید ترویج داده شود کاروان‌های شادی است چرا که تا کنون نسبت به این موضوع غفلت شده است و نتوانسته به شیوه مطلوبی حضرت علی(ع) و غدیر را معرفی کنیم در حالی که همانطور که برای محرم برنامه‌های مختلف را در کشورهای مختلف درنظر گرفته و دسته‌های عزاداری برپا می‌کنیم باید برای غدیر نیز برنامه‌ریزی کرده و کاروان‌های شادی را برپا کنیم.

وی با بیان اینکه برای برپایی کاروان شادی غدیر در تهران از میدان شهدا به طرف میدان امام حسین(ع) برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: در قم نیز با حضور آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی ساعت 16 بعد از ظهر از حرم مطهر حضرت معصومه(س) به سمت مسجد جمکران حرکت می‌کنیم؛ باید اطلاع‌رسانی شود که مردم از شهرستان‌های دیگر نیز در این کاروان حضور یابند تا راهپیمایی و کاروان با شکوه برپا شود و در مسجد مقدس جمکران نیز با حضور خادمان خطبه‌خوانی دنبال می‌شود و امیدواریم صدا و سیما نیز به صورت مستقیم این برنامه را انعکاس دهد.

فرحزاد با اشاره به اینکه محدود کردن غدیر به یک روز درست نیست، گفت: مسؤولان باید تعطیلات غدیر را افزایش دهند و در این راستا لایحه‌ای در مجلس تصویب شود؛ اطعام دادن یکی دیگر از مباحث است در غدیر باید فرهنگ‌سازی شود.

وی خاطرنشان کرد: روزه غدیر به اندازه یک روزگار روزه گرفتن و نماز عید غدیر و دعاها نیز بسیار ثواب دارد که نسبت به آنها غافل هستیم؛ زیارت غدیریه امام هادی(ع) نیز از دیگر مواردی است که نسبت به آن غفلت شده است در حالی که خطبه‌های غدیریه با مشارکت رسانه‌ها باید در سطح گسترده انعکاس داده شود.

فرحزاد ادامه داد: یکی دیگر از مباحثی که باید نسبت به آن اهتمام داشته باشیم حوادث و مناسبت‌های مهم قبل و بعد از غدیر است چرا که 25 مورد مناسبت مهم در ماه ذی‌الحجه داریم که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه مبلغان باید نگاه متفاوتی نسبت به احیای غدیر داشته باشند، مطرح کرد: نام‌گذاری ایام غدیریه و درج مناسبت‌های این ایام در تقویم باید دنبال شود، بهتر است برای این ایام محدوده زمانی خاصی را اختصاص ندهیم چرا که ماه ذی‌الحجه به میزانی مناسبت دارد که می‌تواند ماه ولایت باشد.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه در برنامه‌های مختلف عید غدیر برای حفظ وحدت و یکپارچگی امت اسلامی و افزایش محبت همگان نسبت به اهل بیت(ع) برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: مدیران کاروان‌های شادی باید مراقب باشند که اهانت به مقدسات مذاهب دیگر صورت نگیرد و این مسئله توسط مراجع تقلید حرام دانسته شده است.

وی از آسیب‌های مورد توجه برنامه‌های غدیریه یاد کرد و گفت: در برنامه‌های غدیر نباید اهانتی به مذهبی مشاهده شود چرا که این اقدامات اصل قضیه را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

فرحزاد ادامه داد: در برنامه‌های عزاداری گناه و معصیت کمتر است اما در مورد مجالس شادی آسیب‌هایی وجود دارد به همین علت باید برنامه‌ها سنگین و در شأن اهل بیت(ع) باشد تا سبب رقم زدن شادی حلال شود به همین علت برنامه‌ریزی لازم انجام شده است تا در کاروان شادی از یک مکان واحد شعار و برنامه‌ها دنبال شود تا مشکلی رخ ندهد.

وی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ غدیر در قالب‌های مختلف هنری می‌تواند نتایج بسیاری به دنبال داشته باشد، اظهار کرد: ایجاد شهرک غدیر نیز می‌تواند با کمک خیرین مردمی دنبال شود.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین