عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۷۲۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
رئیس دفتر مقام معظم رهبری مطرح کرد
حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی گفت: مقام معظم رهبری فرمودند امام راحل اهل خلوت، اهل عبادت، گریه شبانه، عرفان، ذوق و ارتباط با خداوند بود.
عقیق:آیت‌الله محمد محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری در آئین اختتامیه طرح ملی قرآنی 1451 که عصر امروز در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، با اشاره به اینکه عید قربان یکی از اعیاد بزرگ مسلمین و یادآور خاطره عظیم قهرمان توحید حضرت ابراهیم(ع) است، گفت: شخصیت والایی که خداوند تبارک و تعالی آنگاه که می‌خواهد در بین فرزندان بشر و انسان‌ها دوستی را برای خودش انتخاب کند می‌فرماید: وتاخذوا الله ابراهیم خلیلا، خداوند حضرت ابراهیم را به عنوان دوست خودش انتخاب کرد.

وی در این باره افزود: بزرگواری که همه هستی خود را در طبق اخلاص نهاده و به معبودش تقدیم کرد تا آنجا که به خدا عرض می‌کند: پروردگارا به امر تو زنم و تنها فرزندم را در این سرزمین بی‌آب و علف و بیابان‌های سوزان رها کردم و سکونت دادم برای اقامه نماز؛ خدایا دل‌ها را متوجه این سرزمین کن که خداوند نیز دل‌ها را متوجه سرزمینی به نام کعبه کرد که امروز میعادگاه میلیون‌ها مسلمان است. 

رئیس دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به موضوع لیله المبیت، اظهار کرد: شبی که پیامبر مکه را ترک کرد و به مدینه هجرت کرد و پس از آن توطئه‌ای که مشرکان برای ترور ایشان در خانه خودش نقشه کشیدند تا به خانه پیامبر حمله کنند و ایشان را در خواب به قتل برسانند. در آنجا بود که جبرئیل به پیامبر خبر داد و امیرالمومنین(ع) به جای پیامبر در بسترش خوابید، آنجا بود پیامبر برای وداع با خانه کعبه به مسجد الحرام رفت. در آن تاریکی ظلمت شب نگاهش به مسجد افتاد و گریان شد و خطاب به مسجد گفت: ای سرزمین مکه و خانه کعبه تو عزیزترین نقطه عالم در پیشگاه من هستی و اگر مجبورم نمی‌کردند از مکه خارج نمی‌شدم، همان وقت جبرئیل آمد و عرضه داشت:  آن کسی که قرآن را به تو نازل کرد تو را به این سرزمین بر می‌گرداند.

حجت‌الاسلام  گلپایگانی با بیان اینکه این پیش‌بینی قرآن سرانجام محقق شد گفت: وقتی حضرت محمد(ص) به مکه آمد و آن را فتح کرد، تمام مشرکان قریش و دیگران که سرشان از شرم به زیر افتاده بود نمی‌دانستند پیامبر با آنها چه کار خواهد کرد. پیامبر در اقدام اولیه خود بت‌هایی که سالیان سال در آنجا اقامت داشتند را با کمک علی(ع) سرنگون کرد و علی(ع) خانه کعبه را از وجود بت ها پاک کرد. پس از پاک کردن خانه کعبه خطاب به کفار و مشرکان که او را آواره کرده بودند و در مدینه نیز دست از سرش برنداشتند، عمویش را کشتند، دو جنگ را بر او متحمل شدند، به مردم فرمود درباره خودتان چه گمان می‌برید، من با شما چه کنم شما خویشان من بودید، اینجا هرچه توانستید آزارم دادید تا به مدینه رفتم، اما امروز شما شکست خوردید. در این باره آمده است یک فرد از میان جمع قیام کرد و گفت ما از خودمان از ناحیه شما جز گمان خیر چیز دیگری نداریم و یقین داریم شما ما را مورد عفو خود قرار خواهید داد.

وی در این باره افزود: پیامبر همانجا فرمود: من همان پیامی را که یوسف برای برادرانش داد به شما می‌دهم و فرمود بروید همه شما آزاد هستید و این رویکرد را ما در مورد رفتار حضرت زینب(س) با یزید در شام دیده‌ایم.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری در ادامه ضمن تشکر از رسانه ملی و دست‌اندرکاران طرح بشارت 1451 گفت: تقارن اختتامیه این طرح را در این هفته به فال نیک می‌گیریم، آن هم در کنار بزرگ مردی که تمام وجودش رضایت‌مندی برای خدا و اعتلای حق بود.

حجت‌الاسلام گلپایگانی همچنین با اشاره به توصیف مقام معظم رهبری درباره امام راحل گفت: مقام معظم رهبری در یکی از خطبه‌های نمازجمعه در سال 87 در وصف امام این چنین فرمودند، امام اهل خلوت، اهل عبادت، گریه شبانه، عرفان، ذوق و ارتباط با خداوند بود. همچنین ایشان فرموده‌ بودند: امام کسی بود که در برابر دشمنان اسلام استوار و مستحکم و در عین حال با مردم لطیف و مهربان بود و یقیناً رفتار ایشان مصداق اشداء علی الکفار، رحماء و بینهم بود. در مقابل دشمنان مثل کوه می‌ایستاد و در مقابل مردم با خضوع برخورد می‌کرد.

وی همچنین به صفات دیگر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از زبان خلفش اشاره کرد و گفت: امام دو اقدام را برای تشکیل پیروزی انقلاب اسلامی مدنظر قرار داد، یکی مقابله با نظام شاهنشاهی و دیگری تشکیل حکومت اسلامی بر مبنای قرآن کریم بود که به لطف خداوند و به پشتوانه این نظام، نظام استکباری برچیده شد و با رای صد در صدی مردم نظام اسلامی بر پایه قرآن و اهل بیت پیامبر تشکیل شد.

رئیس دفتر مقام معظم رهبری همچنین اقدامات و طرح‌های قرآنی امروز را حاصل زحمات امام راحل و وجود مقام معظم رهبری برشمرد و افزود: امروز می‌بینیم به برکت وجود رهبری بیش از 15 میلیون نفر در این طرح قرآنی شرکت کردند و ما هم اکنون از بیش از 1300 حافظ قرآن در این جلسه استقبال کرده‌ایم و مطمئن هستم روح پاک این بزرگوار (امام راحل) و دعای حضرت ولیعصر(عج) پشتوانه چنین اقداماتی خواهد بود.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین