عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۳
اهمیت روز عرفه، عرفه به معنای شناخت است، یعنی روز عرفه روزی شناختی است که انسان به شناخت خدا می رسد.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین مهدی شهرباف سخنران و کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  درخصوص فضائل روز عرفه گفت: پیامبر اکرم فرمودند: « خداوند متعال چهار روز را نسبت به ایام د یگر برتری داده است، یکی روز عید فطر و دیگری روز جمعه، عید قربان و روزی عرفه است.» اهمیت روز عرفه، عرفه به معنای شناخت است، یعنی روز عرفه روزی شناختی است که انسان به شناخت خدا می رسد.

وی در ادامه بیان کرد: روز عرفه نیز، به نوعی عید است، با توجه به اینکه عید نامیده نشده است، ولیکن از نظر امام معصوم (ع) روز عرفه، عیدی است از اعیاد مسلمین شمرده می شود و علت تقدم عید عرفه، روز عرفه و عید قربان بر این است که انسان اول با کسب معرفت به خداوند تقرب پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین شهرباف افزود: زمانی که انسان خدای متعال نعمتی را به او عطا می کند، بنده به شکرانه آن نعمت عملی را انجام می دهد و به شکرانه شناخت انسان نسبت به خداوند، قربانی  انجام می دهد.

این کارشناس مذهبی در خصوص راه های شناخت معرفت عنوان کرد: دو را ه مهم برای رسیدن به معرفت سیر انفسی و سیر آفاقی است، از این روی که انسان در سیر انفسی ابتدا شناختی نسبت به خود پیدا می کند و در سیر آفاقی عالم هستی را می نگرد، چرلا که سیر در دورن خود انسان و عالم هستی راه هایی برای رسیدن به شناخت پروردگار است.

حجت الاسلام والمسلمین شهرباف با اشاره به مناجات دعای عرفه گفت: وجود امام حسین (ع) در مناجات عرفه به هر دو مسیر سیر انفسی و سیر آفاقی بسیار اشاره کرده است و توجه بسیاری به شناخت انسان و شناخت خداوند متعال دارد.

 
اعمال روز عرفه

حجت الاسلام والمسلمین شهرباف با اشاره به مناجات روز عرفه درخصوص اعمال شب و روز عرفه توضیح داد: مستحب است در این روز غسل انجام شود و دیگری نمازی است که خواندن آن بعد از نماز ظهر وارد شده. همچنین روزه گرفتن در این روز از جمله اعمالی است که ثواب آن با 14 ماه روزه داری برابری می کند اما چون خواندن دعا، درخواست ازپروردگار مد نظر است، سفارش ائمه معصوم (ع) بیشتر بر طلب از پروردگار و دعا خواندن است.

وی افزود: همچنین یکی دیگر از اعمال مستحب در روز عرفه صدقه دادن است که ائمه معصوم به آن پرداختند و از جمله اعمال شب و روز عرفه، زیارت امام حسین (ع) است که از راه دور ولو به سلامی سمت حرم آن حضرت (ع) سفارش شده است.

سخنران و کارشناس مذهبی درباره رابطه زیارت امام حسین (ع) و عرفه تصریح کرد:   عرفه خود برای رسیدن انسان به معرفت خداوند است و یکی از بهترین راه ها، شناخت امام حسین (ع) است چرا که با شناخت به سالار شهیدان (ع) به خدای متعال خواهیم رسید.

حجت الاسلام والمسلمین شهرباف در پایان خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) می فرمایند:«مناجات عارفین بر سه اصل ترس، امید و حب و محبت می چرخد، زمانی که حب پیدا کنیم معرفت پیدا خواهیم کرد.» که این همان تلاقی عرفه و عید قربان است که انسان برای رسیدن به خدا از همه چیز خود می گذرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین