عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۸
آیت الله نوری همدانی:
پیامبر اکرم(ص) در زمان خود حوزه ای را بنا کردند که بنیان حوزه های علمیه امروز می باشد؛ اولین امتیاز فقه ما این است که بر پایه منویات الهی، برگرفته از کتاب، سنت و سیره ائمه اطهار(ع)شکل گرفته و متصل به وحی الهی است.
عقیق:حضرت آیت الله  نوری همدانی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه کشور در مدرسه علمیه فیضیه قم گفتند: در چند فراز از قرآن کریم به مساله "نفر "یعنی کوچ کردن اشاره شده است؛ نخست در خصوص جهادگران و دوم در خصوص فقها و علمای دین. 
ایشان افزودند: در عرصه نشر اسلام نیازمند کادر سازی می باشیم و خداوند برای مقابله با دشمنان این دو قشر را مامور کرده است.

معظم له بیان کردند: به همین خاطر پیامبر اکرم(ص) در آن زمان حوزه ای را بنا کردند که بنیان حوزه های علمیه امروز می باشد؛ اولین امتیاز فقه ما این است که بر پایه منویات الهی و برگرفته از کتاب، سنت و سیره ائمه اطهار(ع) شکل گرفته است.
حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: در اصول کافی حدیثی از امام صادق(ع) بیان شده است که بیان می دارد که حدیث ما اهل بیت(ع) حدیث پیامبر اکرم(ص) و حدیث ایشان نیز وحی الهی است؛ این سلسله سند، سلسله سند فقه ما است.
این مرجع تقلید تصریح کردند: همانگونه که قرآن، کلام خداست تمام کلام اهل بیت(ع) نیز به وحی الهی می رسند و این عامل تمییز فقه ما از سایر مکاتب است.

ایشان افزودند: امام باقر(ع) در برخورد با دو نفر که فقه دیگری را انتخاب کرده بودند ، فرمودند که اگر به شرق و غرب عالم برسید، قطعا هیچ فقهی را وحیانی تر و اصیل تر از فقه اهل بیت(ع) نخواهید یافت.
معظم له بیان کردند: حوزه های علمیه مکانی برای احیای امر اهل بیت(ع) است؛ زیرا امام رضا(ع) فرمودند که اگر شما علما و فقها کلام ما اهل بیت(ع) را به دنیا برسانید و آنها محاسن و مزایای کلام ما را بفهمند خودشان از ما تبعیت خواهند کرد.
حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: برای به دست آوردن این فقه، باید تلاش و سعی بسیاری داشت ، علما، طلاب و اساتیدی که با نیت خالص و همت بلند، جدیت و اراده قاطع در این راه گام برداشتند به فضل الهی موفق خواهند شد چرا که این راه، راه ساده ای نیست.

معظم له گفتند: هیچ شغلی، شریف تر و بهتر از کسب علوم اهل بیت(ع) نیست زیرا تلاش داریم که فقه آن ذوات مقدس را دریافت و به دنیا منعکس کنیم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: در این راه مقدس حوزه باید با همت،اخلاق، جدیت و تحمل مشکلات، راه شیخ مفیدها و شیخ صدوق ها را طی کند؛ علم فقه علم ساده ای نیست و مشکلات و سختی های بسیاری را به همراه دارد زیرا ما به دنبال دست یابی به قوانین الهی در تمام ابعاد زندگی انسان هستیم.
ایشان افزودند: فقیه باید به معارف کلامی، عبادی، اخلاقی، اقتصادی، سیاسی،معاشرتی،فرهنگی، حکومتی، قضایی و جهادی دست یابد؛ طلاب باید در این زمینه ها به تخصص برسند تا دین خدا را در همه ابعاد پیاده کنند.
معظم له بیان کردند: اسلام نسبت به سه چیز توجه کامل دارد که نخستین آن، مساله ولایت است؛ ولایت فقیه یعنی فقیهی که در آنچه که خدا خواسته است تخصص پیدا کرده و او بهترین فرد برای حاکم بودن است.

این مرجع تقلید با اشاره به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(ص) تصریح کردند: فقیه باید بتواند از سنت پیامبر (ص) اصول فقه را دریابد و تدوین کند؛ مثل روایتی که پیامبر در هنگام نماز با شاخه ای از درخت خرما یک آلودگی را که در مسیر مردم بود را از بین بردند. 
ایشان افزودند: اهل بیت(ع) تلاش کردند که فقه ما را فقهی پویا بنا کنند ولی مذاهب چهارگانه این گونه نیستند؛ فقه ما به روز و پویاست؛ برخی دولت ها در حمایت از این مذاهب نقش داشتند و این فقه ها را حاکم کردند.
معظم له بیان کردند: باید به دنیا نشان داده شود که فقه ما چه ویژگی هایی دارد و چگونه به همه ابعاد وجودی انسان توجه دارد.

*توجه به جایگاه مهم مردم در نظام اسلامی

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: مردم نقش بسیاری در جوامع اسلامی دارند؛ امام راحل تاکید بسیاری روی مردم داشتند؛ امام علی(ع) در نامه53 خود به مردم فرمودند که ای مالک بدان، خواص مهم نیستند ولی مهم، جامعه اسلامی است زیرا خیمه دین است ،  آن کسانی که در مقابل دشمنان می ایستند مردم عادی هستند و به همین خاطر به این مردم توجه داشته باش.
این مرجع تقلید تصریح کردند: این مردم در دفاع مقدس جان و جوان دادند و سالها در جبهه ها شرکت کردند و امروز نیز به این مردم باید توجه کرد؛ بسیاری از شهرها مشکلات بسیاری در زمینه امام جماعت دارند؛ مردم محتاج آن هستند که عالمان در کنار آنها باشند؛ علما باید پناهگاه مردم باشند و آنها نیز باید کریمانه با مردم برخورد کنند.
ایشان گفتند: بنده به 22 استان سفر کردم ؛مردم ما فوج فوج به سمت ما می آمدند می گفتندکه خانه عالم ساختیم ولی متاسفانه در حضور روحانیون در مناطق مشکلات بسیاری وجود دارد؛ حوزه باید امام جمعه و امام جمعه قوی را تربیت کند که در هر جبهه ای حضور داشته باشند.

معظم له بیان کردند: پیامبر بیان کردند که در هر شهری باید عالمانی باشند که مشکلات دینی مردم را حفظ کنند و همچنین طبیبانی که مردم را معالجه کنند و همچین حاکمی باید باشد که امور و امنیت مردم را تامین کند.
حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: شاید زندگی در قم برای برخی راحت تر باشد ولی باید به شهرها و روستاهای مختلف رفته و تبلیغ کنیم.

*لزوم توجه جدی به اخلاق و تهذیب نفس در حوزه

معظم له بیان کردند: اساتید حوزه باید به مساله اخلاق و تهذیب طلاب توجه خاص داشته باشند؛ مردم بیش از گفتار، به اخلاق ما نگاه می کنند؛ تهذیب اخلاق مساله بسیار مهم و واجبی است که باید همه ما به آن التزام داشته باشیم.
ایشان گفتند: احادیث بسیاری وجود دارد که ما را به تادیب و تهذیب نفس امر می کند؛ طلاب اول باید خود را بسازند و سپس در راه اصلاح جامعه گام بردارند.
حضرت آیت الله  نوری همدانی با تاکید بر اهمیت التزام طلاب به مساله نماز شب یادآورشدند: تهجد و شب زنده داری نورانیت عجیبی به انسان می دهد و علمای بزرگ ما از این نماز شب ها به این مراتب والا رسیدند.

معظم له بیان کردند: در احادیث گوناگون تاکید شده است که عالمان دنیا گرایی که زهد را کنار گذاشتند، حلاوت دعا و مناجات پروردگار را درک نمی کنند.

*توجه ویژه بر انقلابی ماندن حوزه در همه عرصه ها

ایشان گفتند: آیات اعرافی و بوشهری در زمینه اخلاق حوزویان تلاش بسیار کردند که باید این تلاش ها بیشتر شود؛ از دیگر مسایلی که باید روی آن تاکید شود مساله انقلابی ماندن حوزویان است که الحمدالله این روحیه در میان طلاب باقی است.
حضرت آیت الله نوری همدانی یادآورشدند: امام راحل بر طلابی که در راه خدا جهاد کردند و در جبهه ها حضور یافتند تا اسلام و انقلاب باقی بماند درود فرستادند؛ رهبر انقلاب نیز بر همین مبنا تاکید دارند که طلاب در همه عرصه ها سوای عرصه علمی حضور داشته باشند.

*شان روحانیت خدمت به مردم و توجه به نقشه های دشمنان است

معظم له بیان کردند: شان روحانیون در حوزه، خدمت به مردم و توجه به نقشه های دشمنان است؛ دشمن همیشه در کمین است که باید در زمینه رفع این خطرات تلاش کنیم.


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین