عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۶۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
استاد حوزه علمیه قزوین گفت: در دعا غفلت های ما تبدیل به حضور، غرور ما تبدیل به خضوع می شود و دعا نشان دهنده جوهر عبودیت است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سید حسن موسوی موینی در جلسه هماهنگی برنامه های دعای عرفه که در دفتر امام جمعه شهر محمدیه برگزار شد، به اهمیت دعای عرفه پرداخت و اظهار داشت: در این دعا پیش از پرداختن به حاجات و دعا کردن، خداوند متعال به صفات جمالیه و جلالیه ستوده می شود.

بهترین راه ستایش خدا و اظهار بندگی

وی افزود: راه اظهار بندگی، تشکر و سپاسگزاری از معبود برای آن چه به ما بخشیده، در فرازهای دعای عرفه  بسیار فراوان است اما آیا توان ستایش و سپاسگزاری آن را داریم.

حجت الاسلام والمسلمین موینی ادامه داد: فرازی از دعای عرفه ناتوانی انسان از قدردانی خدواند متعال درباره نعمت ها را نشان می دهد و شاید بتوان گفت بهترین راه ستایش این است که به درگاهش اظهار عجز و ناتوانی کنیم، چرا که بنده ای که علم به ناتوانی خود دارد قدرت و توانایی معبود را به خوبی شناخته است.

باید به مضامین دعای عرفه بیشتر توجه کرد

امام جمعه شهرستان محمدیه خاطرنشان کرد: میزان تاثیر این دعا و چنین روزی در بین شیعیان می تواند متفاوت باشد؛ در این روز بیشتر باید به مضامین دعای عرفه توجه کرد و البته خیلی از افراد در این مراسم شرکت می‌کنند، اما کسب معرفت در بین افراد متفاوت است، در هر حال باید توجه داشت معرفتی حقیقی است که با زندگی و عملکرد افراد همراه با اخلاق و عرفان الهی پیاده شود.

‌وی اظهار کرد: وقتی در پیشگاه خدا سخن می گوییم و دعا می کنیم، باید چیزی را از خدا بخواهیم که هم سو با شأن حضرت حق باشد.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان داشت: حضور چشمگير مردم در دعای عرفه، افتخاری است كه بايد رسانه‌ها آن را منتشر كنند.

دعاها و اعمال روز عرفه

وی اظهار کرد: عرفه روز برآورده شدن حاجات و نزول رحمت الهی و بخشیده شدن و قبول توبه حضرت آدم است؛ برای این روز دعاها و اعمال مختلفی ذکر شده که یکی از مهمترین اعمال این روز، قرائت دعای امام حسین (ع) در روز عرفه بعد از نماز ظهر و عصر است.

امام جمعه شهرستان محمدیه تصریح کرد: در روایات آمده خداوند متعال در شب عرفه درهای مغفرت و رحمت خویش را بر بندگانش باز می کند و در روز عرفه گناهان توابین را می بخشد، هرچند این گناهان به اندازه ریگ های بیابان، قطرات باران و تعداد روزهای عالم باشد، بنابراین روز عرفه بهترین فرصت برای توبه از گناهان و روز استجابت دعا است و همه باید از این فرصت نهایت بهره را ببریم


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین