عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۵۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
آیت‌الله مصباح یزدی:
آیت‌الله مصباح با اشاره به رابطه بین خواستنی‌ها و دانستنی‌هاگفت:‌هر چه میزان دانستنی انسان بالاتر برود، انتخاب خواستنی‌ها دقیق‌تر خواهد بود.
عقیق: آیت الله مصباح یزدی در برنامه «زمزمه معرفت» رادیو معارف با اشاره به اینکه  انسان به حسب فطرت خدادی طالب لذت و خوشی و فرار از درد و رنج است گفت: اصولا انگیزه انسان برای حرکت رسیدن به یک لذت یا دوری از یک رنجی است.

وی با بیان اینکه انسان با اندکی تأمل متوجه می‌شود که همه‌ی لذتها قابل جمع نیست گفت: اگر بخواهد به برخی لذتها برسد باید سختی‌هایی را نیز تحمل کند و کم کم سعی می‌کند بیاموزد که کارهایی را با لذت بیشتر و رنج کمتر انتخاب کند و در واقع همه‌ی حرکتهای انسان در پیشرفتهای علوم مادی برای این است که به راحتی‌های بیشتر و درد و رنج کمتر برسد.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه این اصل کلی به مرور برای انسان ایجاد می‌شود که به دنبال آن دسته از لذتهای بی‌درد سر، بی‌رنج و بدون تبعات باشد گفت: ‌انسان از دوران طفولیت که رشد می‌کند به طور طبیعی با این مسائل به طور طبیعی آشنا می‌شود، ابتدا به دنبال بر طرف کردن نیازهای غریزی خود است؛ با گرسنگی غذا می‌خورد و سایر غرایز نیز به همین صورت است اما بعد متوجه می‌شود که برخی لذتها مزاحم لذتهای دیگری هستند و لازمه برخی لذتها رنجهایی است.

وی افزود:  وقتی کودک به این مقدار از شناخت رسید با توجه به مقدار شناخت پائین خود سعی می کند به کمک والدین و مربی سعی می‌کند کارهایی را که سود و لذتش بیشتر از دردهایش باشد انتخاب کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه وقتی کودک به بلوغ و رشد رسید می‌تواند در درجه اول آنچه به نفع خود است تشخیص دهد گفت: اما این به معنای امکان شناخت کامل برای فرد نیست چرا که چیزهای نافعی که در اطراف فرد هست به میزانی است که امکان احاطه بر همه آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه هر چه دایره شناخت انسان بیشتر شود دایره‌ی خواستنی‌های انسان و لذت‌خواهی انسان نیز بیشتر می‌شود گفت: ‌برخی از لذتها برای انسان وجود دارد که از جنس مادی نیست مثل نوازش مادر برای فرزند که کودک آن را دوست دارد با حس استقلال که این نوع خواستنی‌ها از جنس مادی نیستند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه درک لذات غیر مادی برای انسان به ویژه زمانی که با حقیقت روح آشنا می‌شود  این سوال را ایجاد می‌کند که آیا به جز لذتهایی که درک کرده است لذتی دیگری نیز وجود دارد که از هنوز درک نکرده باشد گفت: چرا که موارد خواستنی چون احترام و استقلال مواردی است که روح درک می‌کند و از مواردی نیست که باعث لذت چشم و گوش شود و این زمینه می‌شود که عقل انسان رشد کند.

وی با بیان اینکه وقتی انسان می‌تواند در بین لذتها انتخاب درستی داشته باشد که شناخت کافی نسبت به همه لذتها داشته باشد گفت: گاهی شناخت ناکافی باعث انتخاب لذتهایی می شود که به دنبال خود تبعات رنج‌آوری می‌شود مثلا زیاده روی در مصرف خوراکی می‌کند و به دنبال آن مریض می‌شود و این به علت عدم آگاهی کامل است.

آیت‌الله مصباح افزود:‌ بنابراین بین خواستنی‌ها و دانستنی‌ها رابطه‌ی تنگاتنگی وجود دارد هر چه میزان دانستنی انسان بالاتر باشد انتخاب خواستنی ها دقیق‌تر خواهد بود.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین