عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۴۶۶
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۹
ابتکاری در مسجد آیت الله مدنی(ره) تبریز؛
با توجه به علاقه ای که به سخنرانی های حاج آقا میرزاجواد بنابی داشتم، دوست داشتم زمانی که نمی توانم در نماز جماعت و سخنرانی های ایشان شرکت کنم، امکان استفاده از فایل صوتی را داشته باشم، با افراد دیگر هم که صحبت می کردم، متوجه شدم که آن ها هم خیلی مشتاقند که چنین امکانی وجود داشته باشد...

عقیق:خلاقیت، استفاده از تکنولوژی روز، بهره گیری از شبکه های اجتماعی در معرفی برنامه های مسجد و کارهایی از این قبیل، از جمله فعالیت هایی است که می تواند یک مسجد را متحول کند؛ بویژه اینکه اگر چند جوان خلاق و مبتکر مسجدی، با حمایت امام جماعت و هیات امنا، دست به خلاقیت زده و از طرق جدید، نسبت به جذب جوانان به مسجد اقدام کنند.

یکی از این خلاقیت ها در مسجد شهید آیت الله مدنی(ره) شهر تبریز صورت گرفته، چند جوان خلاق فرهنگی، «رادیو مسجد» را راه اندازی کرده اند و از این طریق، برنامه ها و سخنرانی های مسجد را ضبط کرده و از این طریق به گوش مردم و علاقمندان می رسانند.

ایده «رادیو مسجد» از کجا شکل گرفت؟

مصطفی مستوفی مدیر رادیو مسجد شهید آیت الله مدنی(شکللی) تبریز، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، ابراز می دارد: ایده رادیو مسجد، با توجه به علاقه ای که خودم به سخنرانی های حاج آقا میرزاجواد بنابی داشتم و دوست داشتم زمانی که نمی توانم در نماز جماعت مسجد و سخنرانی هایش ایشان شرکت کنم، امکان استفاده از فایل صوتی را داشته باشم، با افراد دیگر هم که صحبت می کردم، متوجه شدم که آن ها هم خیلی مشتاقند که چنین امکانی وجود داشته باشد، با توجه به سوابق هنری خودم و آشنایی با ضبط و تدوین صدا، از خردادماه سال 1394 شروع به ضبط سخنرانی ها کردیم.

وی می افزاید: با ضبط سخنرانی ها و مداحی های دهه اول محرم مسجد شهید آیت الله مدنی (ره)، ضبط برنامه ها به طور رسمی شروع و خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شد، در ادامه هم با کمک برخی از دوستان مسجدی، برخی از مراسم مسجد مثل زیارت عاشورا و دعای کمیل و دعای سمات و در ادامه سخنرانی روزهای جمعه حاج آقا بنابی و جلسات روزهای سه شنبه بیان مفاهیم قرآن توسط استاد مشتاق مهر ادامه پیدا کرد؛ در شب های ماه مبارک رمضان و ماه های محرم و صفر هم سخنرانی ها به همین روال ضبط و از طریق رادیو مسجد پخش می شد.

مبتکر رادیو مسجد تاکید می کند: با کمک دوستان، توانستیم برنامه های مسجد شهید آیت الله مدنی (ره) را با تهیه عکس و گزیده فیلم از مراسم مثل راهپیمایی روز قدس یا ۲۲ بهمن در کانال شبکه اجتماعی پوشش بدهیم.

مستوفی ادامه می دهد: البته در ماه مبارک رمضان امسال هم با مسجد شهیدی تبریز همکاری داشتیم و توانستیم سخنرانی های این مسجد را هم ضبط و پخش کنیم.

وی خاطرنشان می کند: بیان مفاهیم قرآن ، انعکاس فعالیت‌های فرهنگی مسجد شهید آیت الله مدنی (ره)، آموزش های کاربردی در منزل، داستان های کوتاه صوتی و ... از جمله بخش هایی است که از رادیو مسجد پخش می شود.

ما را با صداوسیما اشتباه گرفته اند!

مستوفی در ادامه تصریح می کند: متاسفانه با وجود گذشت دو سال از فعالیت «رادیو مسجد» طرز فکر راجع به این نوع فعالیت ها در مساجد، منفی است، با مشکلات زیادی گریبانگیر هستیم به گونه ای که گاهی می گفتیم تعطیلش کنیم، اما پیگیری های مداوم حضوری و غیرحضوری اعضای کانال مانع شد و با  توکل بر خدا ادامه دادیم.

مدیر رادیو مسجد شهید آیت الله مدنی(ره) ادامه می دهد: بعضی ها بویژه ریش سفیدان مسجد، فکر می کنند ما وظیفه داریم هر اتفاقی که در مسجد می افتد را منعکس کنیم، آن ها ما را با صدا و سیما اشتباه گرفته اند! نه کمکی و نه حمایتی، تنها حاج آقا بنابی امام جماعت مسجد با حمایت ‌های معنوی بی دریغشان باعث دلگرمی ما هستند.

این فعال فرهنگی مسجد در ادامه ابراز می دارد: در دنیای امروز که تکنولوژی عجین شده است، روش های سنتی به طور کامل جوابگوی نیاز مردم بویژه جوانان نیستند و باید با ترکیب روش های سنتی و و مدرن بتوانیم عموم مردم را جذب برنامه های دینی کنیم.

وی می افزاید: در این روش سرعت انتقال مطلب بالا و دسترسی نیز آسان تر است و هزینه ها را نیز کاهش می دهد.

مستوفی خاطرنشان می کند: مخاطبانی از سراسر ایران حتی کشور آذربایجان داریم که به طور مستمر رادیو مسجد ما را پیگیری می کنند.

توسعه فرهنگی مسجد پول لازم ندارد

واقعیت این است که توسعه فرهنگی مسجد پول لازم ندارد، همت می خواهد، اعتقاد می خواهد، وقتی اعتقاد صحیح باشد کنار کوچه هم می توان نشست و کار فرهنگی کرد.

بیشتر از همه باید به جوانان اعتماد داشته باشیم، بویژه هیات امنای مساجد که اغلب پا به سن گذاشته اند و حال و حوصله کارهای فرهنگی را ندارند، بهتر است به نوجوانان و جوانان ایمان بیاورند و اجازه بدهند آن ها با افکار بروزشان و با بهره گیری از تکنولوژی روز، به جذابیت های مسجد بیفزایند.

 

گفتگو: بیت اله احمدی


منبع:حوزه


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین