عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۲۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
حجت الاسلام دین پرور:
رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در آئین افتتاحیه اولین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه گفت: تدریس کتب معارف در دانشگاه ها کافی نیست و اگر نهج البلاغه را مطرح می کردیم ثمرات بیشتری داشت.
عقیق: آئین افتتاحیه اولین دوره تربیت مربی نهج‌البلاغه، روز گذشته در خانه اندیشمندان علوم انسانی با حضور رئیس خانه اندیشمندان علوم انسانی، حسین استاد ولی، مترجم قرآن و نهج‌البلاغه، محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت شهر اصفهان، محمدمهدی علی‌ قلی، مدیر مؤسسه احیای فرهنگ نهج‌البلاغه و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و حجت‌الاسلام والمسلمین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه برگزار شد.

حجت‌الاسلام حشمتی در این مراسم گفت: در ابتدا از آقای علی قلی و همکارانشان به خاطر همکاری‌شان تقدیر و تشکر می‌کنم. در این دوره ۳۵۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند ولی ظرفیت ما بیش از ۸۰ نفر نبوده است. ان شاءالله حضور دانشجویان و اساتید، مهارت تدریس نهج‌البلاغه را در همه دوستان ایجاد کند. بعضی‌ها به صورت بالقوه یا بالفعل مربی نهج‌البلاغه هستند. شاید این دوره برای آنها، صورت کلاس‌های تکمیلی را داشته باشد.

وی افزود: معاونت ما حوزه قرآن و عترت است و اصرار داریم فعالیت های قرآنی و تفسیر قرآن در کنار عترت انجام شود.

حشمتی تصریح کرد: از اینکه در حوزه نهج‌البلاغه کم کار کرده‌ایم، از خداوند متعال پوزش می‌طلبیم، کما اینکه از قرآن هم به خوبی بهره‌برداری نمی‌شود.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: کار تلاوت در حوزه قرآن زیاد انجام می‌شود، اما کار فهم قرآن کم است، چون حفظ کردن نهج‌البلاغه کمتر انجام می‌شود و فعالیتهای ناچیزی هم در حوزه نهج‌البلاغه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنده انجمن‌های نهج‌البلاغه را شخصاً پیگیری کرده‌ام، تا موفق شدیم با کمک برخی از استادان، این انجمن را تشکیل دهیم. همچنین کاری داریم انجام می‌دهیم تحت عنوان «انجمن خادمان قرآن کریم» که در حال تشکیل آن هستیم.

حشمتی تأکید کرد: ان شاءالله بعد از مربی شدن دوستان، ما شرایطی را فراهم کنیم که تدریس کنند. پیگیر کارهای قانونی از قبیل مدرک هم هستیم که مشکلی پیش نیاید. از همه دوستانی که در خانه اندیشمندان در حوزه نهج‌البلاغه فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم.

وی با اشاره به یکی از بیانات امیرالمؤمنین(ع) گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرموده‌اند «کسانی که می‌خواهند خودشان را امام جامع قرار بدهند و پیشرو باشند، اول باید خودشان و نفس‌شان را تعلیم بدهند و خودشان را تزکیه بدهند قبل از اینکه بخواهند آموزش بدهند.» شاید یکی از مشکلات امروز ما در امر آموزش همین مسئله باشد. روح معرفت در کلمات نهج‌البلاغه مستتر است؛ این کلمات مثل کلمات سایر دانشمندان نیست.

وی در پایان اظهار داشت: بخش عمده عدم موفقیت ما در تعلیم نهج‌البلاغه به خاطر این است که به تعلیم الفاظ می‌پردازیم و روح آن را به دانش‌آموزان نمی‌رسانیم. شاید به خاطر این است که کسانی کلمات و کارهایشان طور دیگری است و روح کارهایشان طور دیگری می‌باشد. امیدوارم که این دوره، دوره خوبی باشد؛ به ویژه از محصول مربیان در ادامه راه بتوانیم استفاده کنیم تا فرهنگ نهج‌البلاغه را در کشور نشر و گسترش دهند.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: توفیقی برای بنده است که در جمع دانشجویان و دانش‌پژوهانی که برای گذراندن دوره تربیت مربی شرکت کرده‌اند و این امر مهم را دنبال می‌کنند، حضور داشته باشم.

وی ادامه داد: مسئله نهج‌البلاغه یک حقیقت عینی است. نهج‌البلاغه در یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا ترجمه شد و ۲۰۰ نفر شیعه شدند. لب مطلب این است که ما باید نهج‌البلاغه را به عنوان یک رکن در زندگی وارد کنیم.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه افزود: مسئله نهج‌البلاغه برگرفته از قرآن و تفسیر قرآن است. نهج‌البلاغه تفسیر قرآن است و ما این کتاب را در اختیار داریم. در آموزش مسائل اسلامی و مسائل دینی باید یک برنامه و کتابی باشد که جامع و کامل باشد.

دین‌پرور تأکید کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه‌های ما کتاب معارف اسلامی تدریس می‌شود، اما این کتاب کافی نبوده است. اگر از اول ما نهج‌البلاغه را مطرح می‌کردیم و خطبه‌ها و مطالب این کتاب را الگو قرار می‌دادیم، بازتاب بیشتری داشت.

وی خاطرنشان کرد: در مسئله آموزش معارف اسلامی ما باید مستقیم به سراغ کسی برویم که این حقایق را شهود کرده و دیده است و به اوج معرفت و دانش الهی رسیده است و در مرحله دوم توانسته در آن بیان فصیح باقی بماند.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه ادامه داد: جرجی زیدان می‌گوید من ۲۰۰ بار نهج‌البلاغه را خوانده‌ام. خواندن جورج جورداق که اهل ادب است، خواندن یک فرد عادی نیست. نهج‌البلاغه چنین ظرفیتی دارد که هر چقدر انسان در آن سیر کند، مدام درها باز می‌شود و از ما شیعیان این انتظار بیشتر است. باید به مسئله نهج‌البلاغه توجه بیشتری کنیم؛ بخصوص در این دوره که دنیای استکبار، اسلام را دین خشنی مطرح کرده است.

دین‌پرور افزود: بحث مربی نهج‌البلاغه از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که افرادی که این مطالب را فرا می‌گیرند، می‌توانند افراد کثیری را آموزش دهند.

وی گفت: زندگی نیازمند قانون برنامه است، چه کسی می‌تواند به انسان برنامه بدهد؟ آیا حتی دانشمندان بشری این استعداد را دارند؟ خیر. خالق انسان، نمایندگان و سفرایی را فرستاده است که به انسان برنامه داده و این برنامه در قرآن و نهج‌البلاغه است.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در خاتمه خاطرنشان کرد: در دوران حکومت ایشان در کوفه سه کار انجام دادند که تا به امروز هیچ حکومتی نتوانسته انجام بده است. داشتن آب سالم، فراهم کردن غذا و گندم و دادن سرپناه به نیازمندان. امروز در آمریکا می‌گویند ۳۰ میلیون کارتن‌خواب وجود دارد. امروزه در دنیا با وجود این همه پیشرفت‌ها، نمی‌توانند از حکومت امیرالمؤمنین(ع) حرفی نزنند؛ این نشان می‌دهد که ایشان چقدر حکومتشان فوق‌العاده بوده است.

لازم به ذکر است این مراسم با پخش پیام تصویری از طرف آیت‌الله جوادی آملی همراه بود.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین