عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۲۴۴
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
پرونده/نقش انقلاب اسلامی در رونق هیئت‌های مذهبی
این محدودیت‌ها باعث شد تا انقلاب پا بگیرد و این صلابت و از خودگذشتگی و ایثار ایران و ایرانی در تاریخ ماندگار بماند.یادم می‌آید حاج آقای فلسفی آن موقع در مسجد جامع بازار صراحتاً روی منبر از امام(ره) به عنوان رهبر جامعه اسلامی تجلیل کردند. این‌ها یک حقایقی بود که هرکسی جرأت بیان آن را نداشت ا

عقیق: هیئت‌های مذهبی یکی از کانون های مهم و جریان ساز در به وجود آمدن و هدایت انقلاب اسلامی ایران بوده‌اند. امروزه نیز جایگاه هیئات مذهبی در حفظ و هدایت انقلاب اسلامی به قوت خود باقیست و در اهمیت آن همین بس که به طور خاص مورد توجه و عنایت حضرت امام خمینی(ره) بوده و حال نیز مورد توجه خاص رهبر انقلاب است . وقتی محضر ایشان رسیدیم ایشان بارها و بارها در رابطه با الگوی صحیح مداح، هیئت و هیئت‌داری سخن گفته‌اند. چراکه امروز هم دغدغه دارند هیئت‌ها در مدار تراز انقلاب اسلامی حرکت کنند. هیئت‌های مذهبی در طول تاریخ به‌‌خصوص در طول تاریخ تشیع در ایران، عامل اصلی گسترش فرهنگ اسلامی در بین مردم و نهادینه کردن آن بوده‌‌اند. در انقلاب اسلامی هم نقش بسزایی را ایفا کردند و به نوعی یزیدیان زمان را به مردم شناساندند. امروز هم هیئت‌ها به عنوان یک پایگاه مذهبی دلسوز نقش بصیرت‌افزایی را توأمان با معرفتافزایی برعهده دارد. این‌ها بخش‌هایی از صحبت‌های حاج احمد چینی مداح پیشکسوت هیئت‌های مذهبی است که در خصوص نقش انقلاب اسلامی در رونق هیئت‌های مذهبی با خبرنگار عقیق لحظاتی را به گفت‌وگو نشست که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

صلابت انقلابی‌گری‌مان را به رخ می‌کشیدیم

حاج احمد چینی مداح پیشکسوت اهل‌بیت با مروری بر اتفاقات زمان طاغوت و پیروزی انقلاب اسلامی، تصریح کرد: مداحان و واعظانی که به جلسات دعوت می‌شدند حقایق را می‌گفتند. وقتی هم از طرف رژیم محدود  می شدند ، این حقایق به شعار تبدیل می‌شد و بر روی اعلامیه‌ها قرار می‌گرفت. آن روزها یادم می‌آید که در خیابان ری و خیابان قیام بودم و وقتی می‌خواستم بخوانم ساواکی ها می‌آمدند و اسامی مداحان و واعظین را می‌گرفتند. یکسری توصیه‌هایی می‌کردند که از شعار و اعلامیه خبری نباشد. اگر این محدودیت هم ایجاد می‌شد مداحان و منبری‌ها در خلال اشعار و وعظ شان حتماً به از بین بردن طاغوت و احیای اسلام ناب محمدی با ترفندهای کنایه‌آمیز می‌پرداختند.

می‌خواستند ما را دستگیر کنند

وی با اشاره به اینکه ساواک از اینکه نام یزید را می‌آوردیم وحشت داشتند، تأکید کرد: یادم می‌آید جایی اشعاری می‌خواندم مأمورها از بالای صحن مسجد، کاملاً بنده را تحت نظر داشتند. چراکه تا به نام یزید می‌رسیدیم گویی رعب و وحشت تمام وجودشان را فرامی‌گرفت. حتی به ما می‌گفتند منظور شما از یزید، رژیم پهلوی است. با کنایه می‌گفتیم اما به واقع روی سخن‌مان با آن‌ها بود. این محدودیت‌ها باعث شد تا انقلاب پا بگیرد و این صلابت و از خودگذشتگی و ایثار ایران و ایرانی در تاریخ ماندگار بماند.یادم می‌آید حاج آقای فلسفی آن موقع در مسجد جامع بازار صراحتاً روی منبر از امام(ره) به عنوان رهبر جامعه اسلامی تجلیل کردند. این‌ها یک حقایقی بود که هرکسی جرأت بیان آن را نداشت اما ایشان همواره این حقیقت‌ها را بازگو می‌کردند. حتی جاهایی می‌خواستند ما را دستگیر کنند اما در میان جمعیت گم شدیم و موفق نشدند ما را هم در بند کنند.

هیئت‌ها باید حقایق را بازگو کنند

حاج احمد چینی در پاسخ به این سوال که چقدر روحیه هیئت‌های آن موقع بر روی هیئت‌های امروز تأثیر داشته است، افزود: مسلماً یکی از اصلی‌ترین عواملی که باعث شد انقلاب پا بگیرد افشاگری و طرح حقایق بود که شاید برخی مثل امروز سعی می‌کردند حقایق را بازگو نکنند و به اصطلاح فقط روضه خودشان را بخوانند. همین موضوعی که امروز هم ما با آن درگیر هستند هیئت‌های سکولار! البته الان موضوع فرق کرده و در یک کشوری هستیم که همه حامی انقلاب هستند. آن موقع به دلیل وجود رژیم فاسق پهلوی ، انحراف در اعتقادات را در سطح گسترده‌ای شاهد بودیم. مداحان و هیئتی‌ها هر زمانی احساس کنند کشور رو به اضمحلال می‌رود و مشکلات و معضلات افزایش پیدا کرده وظیفه دارند افشاگری کنند و حقایق را بازگو کنند. اگر حقایق را نگویند همان نگاه سکولاری است که حضرت آقا می‌فرمایند نباید در هیئت‌هایی که روضه حضرت سیدالشهداء خوانده می‌شود این نوع رویکردها و نگرش‌ها وجود داشته باشد.

مسئولین انتقاد پذیر باشند

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات لازم است حقایق را بدون کنایه و با صراحت مطرح کرد. چراکه با طرح شفاف و صادقانه بیشتر تأثیر می‌گذارد. این مسیر سلیقه و رفتار محتاطانه را نمی‌پذیرد باید آگاهانه همراه با بصیرت و معرفت عمل کرد. قرض از این طرح حقیقت‌ها، رفع مشکلات است و باید همه مسئولین و مبادی ذیربط انتقادپذیر باشند که به این واسطه شاهد پیشرفت و توسعه هرچه بیشتر درخت تنومند انقلاب اسلامی باشیم. البته خود حضرت آقا به عنوان رهبر معظم انقلاب اسلامی حکیمانه و اندیشمندانه مشکلات و معضلات را مطرح می‌کنند و برای خروج از آن، توصیه‌ها و رهنمودهایی هم دارند و ما وظیفه داریم جامعه را نسبت به این منویات آگاهی و مردم را به سمت اجرای هرچه شایسته این رهنمودها، هدایت کنیم.

هیئت‌ها، جوانان را آماده جهاد حق علیه باطل می‌کردند

این مداح پیشکسوت اهل‌بیت در پایان پیرامون نقش هیئت‌ها در حماسه‌آفرینی‌ها و سلحشوری‌های دوران دفاع مقدس، افزود: همین مداحی‌ها و هیئت‌ها جوانان را برای حضور در میدان جهاد و شهادت آماده کرد و یک نوع پشتیبانی معنوی بود. آن موقع هیئت‌ها برای جبهه‌ها آذوقه و کمک‌های مالی هم جمع می‌کردند. امیدواریم امروز هم همچون گذشته‌های تأثیرگذار هیئت‌های مذهبی، به واسطه این تعظیم شعائر این نظام به نظام حضرت ولی عصر(عج) امام زمان متصل بشود تا شاهد پیاده‌سازی آن اسلام به معنای واقعی در جهان باشیم و ان‌شاالله ظهور نزدیک شود و آن نظام حقیقی اسلام ناب محمدی(ص) را درک کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین