عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۲۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
همزمان با فرا رسیدن سالروز شهادت نهمین امام شیعیان امام جواد(ع)، ویژه‌برنامه‌های آستان قدس رضوی اعلام شد.
عقیق:امام محمد بن علی(ع) معروف به جوادالائمه امام نهم شیعیان در دهم رجب سال 165 هجری قمری در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر گرامیشان امام رضا(ع) و مادرشان نیط خیزران سبیکه از بانوان مطهره عصر خود و از خاندان ماریه قبطیه همسر رسول خدا (ص) بود. ایشان در 29 ذی‌القعده سال 220 هجری قمری، (برابر با سه‌‌شنبه 31 مردادماه 96) توسط همسرشان ام‌الفضل با زهر مسموم و در 25 سالگی غریبانه و مظلومانه در بغداد به شهادت رسیدند. پیکر مطهر ایشان در کنار قبر مطهر جدش امام موسی‌ کاظم(ع) در کاظمین به خاک سپرده شد.

در همین راستا و به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت امام جواد(ع) ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی اعلام شد:

در شب شهادت آن حضرت بعد از نماز مغرب و عشاء روز دوشنبه 30 مردادماه در صحن جامع رضوی ویژه‌برنامه‌ای برگزار می‌شود که در آن، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی به تبیین آموزه‌های زندگی در سیره امام جواد(ع) و مداحان اهل‌بیت(ع) نیز به مرثیه‌سرایی می‌پردازند.

صبح روز سهشنبه همزمان با روز شهادت امام جواد(ع) از ساعت 10:30 در رواق امام خمینی(ره) برنامه‌ای آغاز می‌شود که در آن، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی؛ امام جمعه مشهد سخنرانی می‌کند.

این مراسم بعد از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر نیز ادامه دارد و مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) در آن مناقب و مظلومیت حضرت جوادالائمه(ع) را در قالب اشعار و مرثیه توصیف می‌کنند.

همچنین ویژه‌برنامه عزاداری و سوگواری برای زائران عرب و اردو زبانی که از کشورهای مختلف در این ایام به حرم مطهر رضوی مشرف شدند، در رواق‌ دارالرحمه و صحن غدیر تدارک دیده شده است.

در شام شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت نیز برنامه‌ای پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حاجتی برگزار می‌شود.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین