عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۲۱۳
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۸
گزارشی از تازه‌های نشر اندیشه‌ای؛
تبیین منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، ترجمه نامه ‌معروف حضرت امام علی(ع) به مالک اشتر تا پاسخ به شبهات رایج در زمینه الحاد از مهم‌ترین موضوعات کتاب‌های اندیشه‌ای بازار نشر در هفته گذشته است.

عقیق:در هفته‌ای‌که گذشت موضوعاتی مانند «آن است شیوه حکومت»، «منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای»، «معرفت شناسی اسلامی و علم دینی»، «ماهیت معرفت عرفانی»، «هنر پیرا اسلامی» و ... سر فصل تازه‌ترین نشر کتاب‌های اندیشه‌ای را به خود اختصاص دادند که در ادامه به گزیده‌ای از این عناوین اشاره می‌شود:

 

*انتشارات «کتاب نیستان»

-«آن است شیوه حکومت»، سیدمهدی شجاعی

این کتاب ترجمه شجاعی از عهدنامه و یا همان نامه ‌معروف حضرت امام علی(ع) به مالک اشتر است که در نهج‌البلاغه نیز آمده است. شجاعی در این کتاب نظر به اهمیتی که برای این فراز از نهج‌البلاغه به عنوان منشور و آئین‌نامه حکومت اسلامی قائل بوده‌ است، آن را به صورت مجزا در قالب کتابی آورده است.

 

*نشر معارف

-«معرفت شناسی اسلامی و علم دینی» با دیدگاه‌های حضرات آیات جوادی‌آملی و سبحانی، محمد محمدرضایی

این کتاب، حاصل کوشش علمی چند تن از اساتید محقق در عرصه حکمت اسلامی است که با توجه به ابعاد دو مقوله «معرفت دینی» و «علم دینی» تدوین شده است.

 

*انتشارات علمی و فرهنگی

-«هنر پیرا اسلامی»، صادق رشیدی

این کتاب در واقع به تحلیل انتقادی گفتمان‌های مسلط در مطالعات هنر اسلامی پرداخته است و آن را به بحث گذاشته است. نویسنده با نگاهی انتقادی به تعاریف و رویکردهایی که چیستی هنر اسلامی را تبیین کرده‌اند، کوشش کرده است تا با آشکار ساختن سفسطه‌‌های تفسیری برخی از گفتمان‌ها، تصویر روشن‌تری از فرایند مطالعات نظری در عرصة هنر اسلامی ارایه دهد.

 

*پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

-«ماهیت معرفت عرفانی»، مسعود اسماعیلی

ساختار این کتاب، براساس نظریات موجود تنظیم شده است. فیلسوفان دین و عرفان در غرب در این زمینه، چند نظریه مهم ارایه نموده‌اند. کما اینکه عارفان اسلامی به ویژه ابن‌عربی و اتباع وی، و فیلسوفان اسلامی، فارابی، ابن‌سینا، شیخ اشراق و صدرالمتالهین، به این موضوع پرداخته‌اند؛ مجموع این نظریات، در هفت گروه جای می‌گیرند که در ذیلشان پانزده نظر، به تفصیل ارایه، ارزیابی، مقایسه و داوری نهایی شده‌اند و در نهایت، راه برای عرضه نظریاتی جدید گشوده شده است.

 

 

-«منظومه فکری آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای»(نظام بینشی، منشی و کنشی)، عبدالحسین خسروپناه

در چهار بخش نظام‌های بینشی، نظام‌های منشی و رفتاری، نظام‌های اجتماعی اسلام و اهداف اجتماعی اسلام تدوین شده است. نظام بینشی شامل منطق فهم اسلام، خداشناسی توحیدی، ولایت‌شناسی، اسلام شناسی، جهان‌شناسی اسلامی و انسان‌شناسی اسلامی است. نظام‌های منشی و رفتاری شامل نظام معنویت اسلامی، اخلاق اسلامی، نظام تربیتی اسلام و نظام عبادی اسلام است. نظام‌های اجتماعی اسلام شامل نظام فرهنگ اسلامی، نظام علمی‌ اسلام، نظام مدیریت اسلامی، نظام سیاست اسلامی، نظام اقتصاد اسلامی، نظام حقوق اسلامی، نظام امنیتی ـ دفاعی اسلام است و اهداف اجتماعی اسلام شامل استقلال اسلامی، عدالت اسلامی  و پیشرفت اسلامی است.

 

*نشر ادیان

-«عقاید حروفیه»؛ سیری در اندیشه‌ سیدعمادالدین نسیمی، سید احسان شکرخدایی

این کتاب ابتدا به بررسی عقاید حروفیه بر اساس مثنوی عرش‌نامه‌ اثر بنیانگذار حروفیه یعنی فضل الله نعیمی و استوانامه اثر غیاث الدین استرآبادی میپردازد. سپس اندیشه و نگرش سید عماد الدین نسیمی عارف قرن نهم هجری را بر اساس دیوان اشعار فارسی و ترکی وی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.

 

*نشر ققنوس

-«فلسفه علم پدیدارشناسی هرمنوتیک»، محمدحسین ملایری

مؤلف کتاب درباره پدیدارشناسی هرمنوتیک می‌نویسد: پدیدارشناسی هرمنوتیک تاثیر زیادی بر بسط روان‌شناسی شناختی داشته و بنیان فلسفی آن را شکل داده است. تاکید روان‌شناسی شناختی بر مفهوم چارچوب یا شاکله اشاره به این رویکرد و ضمناً نشان‌دهنده مرزبند آن با روان‌شناسی کلاسیک است. در روان‌شناسی شناختی تحقیقات مربوط به برداشت، حافظه و فهم به تدریج این مهم را آشکار کرد که اشیا و پدیده‌ها به وسیله اجزای تشکیل‌دهنده و نهایتا تصویری از جمع آنها ادراک نمی‌شوند، بلکه ذهن تعریفی از یک کلیت پیچیده و به هم تنیده دارد و مبتنی بر آن جایگاه اجزا مشخص می‌شود و معنای خاص خود را پیدا می‌کند.

 

*نشر احسان

-«الحاد نوین، باتلاق رنگین»، مراد یوسفی

 در قالب سه فصل،‌ ضمن ارائه مقالات متعدد در زمینه رد الحاد، به برخی شبهات رایج نیز پاسخ داده است. از جمله مقالات مندرج در کتاب می‌توان به «جوانان و دلایل گرایش به سمت بی‌خدایی»، «شک‌گرایی، مقدمه رسیدن به آگاهی می‌باشد ولی»، «از اسلام برگشته‌ها حتما بخوانند!»، «در محضر خالق یا مخلوق»، «برده‌داری در اسلام و چراها؟!»، «تعدد زوجات رسول اکرم (ص)»، «اثبات عقلی نبوت رسول‌الله (ص)»، «آیا ایرانیان به زور شمشیر اسلام را پذیرفتند؟»، «چرا نمی‌روید با رد تکامل نوبل بگیرید!»، «اعجاز علمی قرآن»، «ذبح اسلامی و رسوایی اسلام‌ستیزان» و «مناظره با یک جوان بسیجی» اشاره کرد. 

 

*انتشارات اندیشمندان کسرا

-«زن در اسطوره و دین»، بهروز مرادی

کتاب «زن در اسطوره و دین» در قالب هفت فصل با عنوان‌های «زن در اساطیر»، «زن در دین زرتشت»، «هندوییسم و زن»، «زن در آیین بودا»، «دین یهود و زن»، «مسیحیت و زن» و «اسلام و زن» با استناد به منابع معتبر به بررسی دیدگاه‌های مختلف در این زمینه می‌پردازد.

  

 

* نشر پراکنده

- «راز اسارت و راه نجات انسان در قرن 21»، بهروز پیری

 مولف در فصل نخست کتاب، به طرح موضوعاتی مانند ماهیت اندیشه و مساله قدرت، اشتراک کودک و فیلسوف در اندیشیدن، اندیشیدن در قرآن، مصداق اندیشه و تعقل در زمان و خویشتن‌اندیشی، مفهوم جهان‌بینی و رابطه آن با خردورزی، فعل انسان مانع آگاهی اوست نه جبر، هجرت ثمره اندیشیدن برای حیات پاک، هجرت موسی رویدادی بزرگ درخلقت تمدن و اندیشیدن و استعمارگری می‌پردازد.


منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین