عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۱۵۴
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
حجت‌الاسلام اصفهانیان در نشست«بر بال اربعین»:
مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) گفت: در مراسم حج، جمعیتی بین ۲ـ۳ میلیون به زیارت خانه خدا می‌روند و این در حالی است که امروز ظرفیت اربعین با گسترش حدود ٢٧ میلیون جمعیت و حضور ٦۳ کشور فضایی را در مواجهه جبهه غربی شکل داده که آنها را به انفعال و پاسخ وادار کرده است.
عقیق:حجت‌الاسلام سعید اصفهانیان مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) عصر روز گذشته(دوشنبه 23 مرداد) در نشست خبری «بر بال اربعین» که در مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) برگزار شد، با اشاره به بررسی ظرفیت‌های جریان اربعینی گفت: همایش ‌«بر بال اربعین» در زنجیره همایش‌های فرهنگی اربعین قرار دارد که در روز پنج شنبه(26 مردادماه) با حضور بانوان فرهیخته در سالن اجتماعات مسجد ولی عصر(عج) شهرک محلاتی برگزار خواهد شد.

وی اظهار داشت: کنگره‌های بین‌المللی عهد مع الحسین(ع) و لقاء الحسین(ع) امسال برای چهارمین دوره متوالی در صحن مبارک امام حسین(ع) برگزار می‌شود، مقدماتی داشته و نشست‌‌های علمی و هنری مختلفی در فاصله ماه‌های رجب تا رمضان به عنوان اولین برنامه‌های مقدماتی برگزار شده است که مجموعه این فعالیت‌ها در مسجد کوفه و در دانشگاه نجف به محضر حضرت امیرالمؤمنین(ع) و سیدالشهدا(ع) تقدیم می‌شود.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) با بیان اینکه ابعاد هنری و فرهنگی اربعین در این کنگره‌ها بررسی می‌شود، عنوان کرد: این ظرفیت‌ها شش ماه قبل نشست‌های اندیشه ورزی به عنوان یکی از مجموعه برنامه‌های مقدماتی بوده است، دومین برنامه مقدماتی همایش «بر بال اربعین» ویژه بانوان و سومین برنامه همایش ملی اساتید است که به میزبانی آستان مقدس رضوی در شهریور برگزار می شود.

وی تصریح کرد: آنچه باعث شد مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) در این چهار سال، بر کارهای هنری و فرهنگی تمرکز کند خلأ این امور در اربعین بود، چراکه دشمن امروز برنامه خود را بر تشتت جبهه حق و پراکندگی آن گذاشته و سعی دارد جامعه اسلامی با هم درگیر شوند که شروع آن را با ماجرای داعش عنوان کرد. بنابراین وجود پدیده اربعین غنیمت است.

اصفهانیان ابراز داشت: شورای روابط خارجی آمریکا از برنامه بیست سال خود رونمایی کرد که یکی از این برنامه‌ها جنگ مذهب با مذهب است، در میان این نقشه خبیثانه، یک جریان پر قدرت الهی بر محور امام آزادگی و فضای کانونی به نام اربعین وجود دارد که باعث انسجام جامعه توحیدی شده است، یعنی افزون بر جامعه شیعه به جامعه توحیدی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت اربعین در سال‌های اخیر، فضای بی‌نظیری را شکل داده است که فراتر از حج ابراهیمی بوده است، بیان داشت: در مراسم حج، جمعیتی بین 2ـ3 میلیون به زیارت خانه خدا می‌روند و این در حالی است که امروز ظرفیت اربعین با گسترش حدود ٢٧ میلیون جمعیت و حضور ٦3 کشور فضایی را درباره مواجهه جبهه غربی شکل داده که آنها را به انفعال و پاسخ وادار کرده است.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) ادامه داد: ما امروز جریان اربعین نه تنها به عنوان یک اتفاق در عراق نمی بینیم، و جریان اربعین یک ماجرا بدوی یا یک جریان عمومی در سرزمین عراق نیست، جریان اربعین، امروز عراق پر تنش را به وحدت دعوت می کند؛ امروز جریان اربعین ایران و عراق را که در گذشته دشمنی های زیادی را داشتند به دوست‌های استراتژیک و شریک‌های راهبردی تبدیل می کند.

وی گفت: فضای اربعین اگرچه از یک روز آغاز و تا مدت یک ماه ادامه دارد اما امروز جریان اربعین در طول سال در ماه‌های مختلف وجود دارد و با زندگی ما درگیر است، جریان غربی امروز این فضای اربعین را مورد مطالعه قرار داده و این در حالی است که خلأ فضای علمی در میان کسانی که در جریان اربعین آمیخته هستند دیده می‌شد.

اصفهانیان گفت: تلاش ما بر آن است که با حضور متنوع دانشجویان و اساتید و بانوان چه در فضای داخلی و چه در فضای بیرونی، این فضا را مطالعه و کشف کنیم و جهت سیاست گذاری و آنچه بدست می آید در اختیار سیاست گذاران این پدیده قرار دهیم.

وی اظهار داشت: یکی از وجوهی که ما در مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) مدنظر داشتیم مقصد شناسی جریان اربعین است، در ابتدا این جریان مسیر ظرفیت‌شناسی اربعین را دنبال و سپس وارد خواستگاه‌شناسی اربعین شدیم، در سال سوم به دنبال ابعاد الهی اربعین از ابتدا تا انتهاء رفتیم و امسال نیز به دنبال مقصدشناسی اربعین هستیم.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی اصحاب الحسین(ع) خاطرنشان کرد: اینکه جریان اربعین کدام بخش از مهدویت را پشتیبانی می‌کند جای سوال است که اربعین به عنوان «ابر سلاح» در آبنده تا کجا بّرد مفید خواهد داشت موضوعی است که کمیته علمی اربعین باید آن را به درستی ترسیم کند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه عنوان کرد: این مراسم با عنوان «عهدی با امام عصر(عج)» همراه با خانواده‌های شهدای مدافع حرم و تجلیل آنها در مسجد حضرت ولیعصر(عج) شهرک شهید محلاتی برگزار می‌شود.

اصفهانیان بیان داشت: جریان اربعین پیش از آنکه جریانی عقلی باشد یک جریان حسی است و طبیعتا بانوان بیشتر می‌توانند از این جریان بهره ببرند که باید بر مدار تقویت قلوب و ارتباط منسجم اتفاق افتد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین