عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۰۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
آیت الله جوادی آملی:
آیت الله جوادی آملی گفت: قرآن می‌فرماید من شما را به حیات انسانی دعوت می‌کنم. راه رسیدن به این حیات نیز ائمه اطهار(ع) هستند.
عقیق:آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق این هفته خود که در حسینیه احمدآباد شهرستان دماوند برگزار شد، عموم طلاب و دانشگاهیان را به بهره‌گیری بیشتر از وجود نورانی امام رضا علیه‌السلام فراخواند و بیان داشت: در ماه ذی‌القعده مناسبت‌های مختلفی در رابطه با امام هشتم علیه‌السلام وجود دارد؛ اول این ماه میلاد فاطمه معصومه(س) خواهر گرامی ایشان است، یازدهم این ماه میلاد خود آن امام است و پایان این امام شهادت حضرت جوادالائمه(ع) فرزند آن امام می‌باشد؛ لذا ماه ذی‌القعده مناسبت‌های مهمی با امام هشتم دارد و مناسب است که همگان، به ویژه حوزویان و دانشگاهیان در این ماه، از وجود نورانی امام رضا علیه‌السلام بهره بیشتری را ببرند.

وی ادامه داد: در خصوص القاب ائمه(ع) باید توجه داشت که این القاب در حقیقت برگرفته از برنامه رسمی و سیره عملی آن حضرات است؛ همانطور که می‌دانید لقب امام رضا(ع) «عالم آل محمد(ص)» است، گرچه در خصوص ائمه(ع) دیگر مانند امام باقر و امام صادق(ع) نیز این لقب صدق می‌کند اما این لقب به امام رضا(ع) تعلق دارد چراکه آن حضرت، قائم به علم بود!

معظم له خاطرنشان کرد: امام صادق علیه‌السلام تحت فشار حکومت عباسی هرگز اجازه داشتن حوزه علمیه رسمی نداشت، اما امام رضا(ع) به دلیل موقعیتی که ناخواسته دشمن در اختیار ایشان گذاشت توانست حوزه علمیه جهانی ایجاد کند، در نتیجه آن علوم بسیار به وسیله ایشان در همه جهان منتشر شد.

آیت الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: حضرت امیر(ع) فرمود برخی افراد تنها حیات گیاهی و برخی تنها حیات حیوانی دارند، این افراد از نظر انسانی مرده‌اند یعنی اینها در حقیقت مرده‌های عمودی هستند!

وی ادامه داد: گرچه حضرت مسیح به خواست خداوند، مرده را زنده می‌کرد اما مرده‌ای را که حضرت مسیح زنده می‌کرد اگر پیش از مرگ حیات گیاهی داشت به همان حیات بر می‌گشت و اگر حیات حیوانی داشت به همین ترتیب، ما جایی نداریم که حضرت مسیح مرده‌ای را زنده کرده باشد و آن مرده پس از زنده شدن رشد نیز کرده باشد و از حیات گیاهی یا حیوانی به حیات انسانی رسیده باشد!

وی افزود: اما قرآن می‌فرماید من شما را به حیات انسانی دعوت می‌کنم؛ اگر می‌خواهید زنده شوید به قرآن مراجعه کنید، پس کاری که به‌وسیله دم مسیحایی انجام می‌شد قرآن آن را در حد بسیار بالاتر انجام می‌دهد و راه رسیدن به این حیات نیز ائمه اطهار(ع) مانند وجود مقدس امام رضا علیه‌السلام هستند.

آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: ما می‌توانیم به‌وسیله آیات قرآن کریم به آن حیاتی برسیم که امام رضا علیه‌السلام از ما می‌طلبد.

وی تأکید داشت: نه تنها از آیات قرآن کریم، بلکه از بیانات پیغمبر(ص) و ائمه(ع) نیز می‌توان این نورانیت و حیات انسانی را گرفت، چراکه قرآن و عترت همواره در کنار هم و همتای هم هستند و مکمل یکدیگر می‌باشند. لذا عالم اهل‌بیت(ع) می‌تواند جامعه را به حیات انسانی برساند و انسانِ از درون مرده را زنده کند.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین