عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۰۵۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۳
مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی امور مساجد با بیان اینکه نظام مدیریت فرهنگی اجتماعی مساجد یکی از پایه‌های اصلی دوره‌های آموزشی برای کارگزاران مساجد است، درباره عوامل کاهش کارکردهای مساجد سخن گفت.
عقیق:حجت‌الاسلام صداقت، مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی امور مساجد در گفت‌وگویی درباره دلایل کاهش کاکردهای مساجد گفت: یکی از علت‌هایی که باعث کاهش کارکردهای مساجد شد، جدا کردن فعالیت‌های فرهنگی و دینی از مساجد و در اختیار قرار دادن این فعالیت‌های به مراکز و مؤسسات مختلف فرهنگی بود.

وی افزود: نکته دوم مربوط به کارگزاران مساجد هستند که در رأس آنها ائمه جماعات قرار دارند. متأسفانه در این بخش هم برخی تصور کردند مساجد فقط جای عبادت است و به این سمت گرایش یافتند که فقط کارکرد عبادی به این اماکن مقدس ببخشند، این در حالی است که از صدر اسلام، پیامبر گرامی اسلام(ص) در کنار کارکرد عبادی، کاکردهای معتدد سیاسی، نظامی، اجتماعی و ..  را برای مساجد تعریف کرد. رهبر انقلاب نیز فرمودند: «مسجد می‌تواند پایگاه همه کارهای نیک باشد». بنابراین ایجاد ظرفیت‌های فرهنگی در خارج مساجد و از سوی دیگر تفکر خشکی که بر برخی ائمه جماعات حاکم بود دو عامل مهم رکود مساجد است.

نظام مدیریت فرهنگی اجتماعی مساجد مهم‌ترین بخش آموزش است
حجت‌الاسلام صداقت طرح «نظام مدیریت فرهنگی اجتماعی مسجد» را از مهم‌ترین طرح‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد معرفی کرد و افزود:  الحمدلله اکنون نظامی را در امور مساجد به نام «نظام مدیریت فرهنگی اجتماعی مسجد» طراحی کردیم. این کار از دو سال اخیر با عنوان طرح استقرار نظام مدیریت فرهنگی اجتماعی مساجد آغاز شده است. در این طرح سراغ تمام مساجد رفتیم و جلساتی با آنها برگزار کردیم. در این جلسات موضوعات مربوط به ارتقاءبخشی به محیط مسجد و کارکردهای مختلف مسجد را مورد بررسی قرار دادیم. مثلاً در حوزه اجتماعی  به خصوص موضوع ازدواج به این پرداختیم که مسجد چه نقشی در این زمینه می‌تواند ایفا کند و یا در حوزه محرومیت‌زدایی مساجد چه برنامه‌هایی می‌توانند تدارک ببینند. نتیجه اینکه مساجد به ندرت در صدد ایجاد یک نظام مدیریت فرهنگی اجتماعی بر می‌آیند. الحمدلله این طرح در مساجدی که شروع به کار کردیم، پاسخ داد.  بنابراین نظام مدیریت فرهنگی اجتماعی مساجد یکی از پایه‌های اصلی دوره‌های آموزشی ما برای کارگزاران مساجد است.

منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین