عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۹۰۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۶
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: جریان سقیفه و حکومت‌های استعماری دو ضربه سنگینی بودند که مسلمانان به آنها گرفتار شدند و این دو، مانع به اوج رسیدن آنها شد.
عقیق: حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در ادامه سلسله جلسات سخنرانی خود در حسینیه بیت‌الاحزان اصفهان گفت: خداوند مهربان، دانشِ چگونه زیستن و دانشِ درست زندگی‌ کردن را به تمام انبیای عظامش عطا کرد و این دانش را جامع و کامل به پیغمبر عظیم‌ الشأن اسلام(ص) عنایت فرمود و از ایشان هم به ائمهٔ طاهرین(ع) ارث رسید، اما دانشی که به بشر عنایت کرده، یک دانش صد در صد مادّی است که این دانش مادّی، تنها نقشی که برعهده دارد، برای ادارهٔ امور بدن است و شعاع و میدان دیگری ندارد؛ لذا بشر به اشتباهِ این مسأله که این دانش می‌تواند چگونه زیستن را به انسان تعلیم دهد، پی برد و به تجربه برایش ثابت شد که چنین قدرتی در این دانش نیست؛ علاوه‌ بر این، دانش اندکی هم هست، چنانکه خود پروردگار در قرآن می‌فرماید: «و ما اوتیتم من العلم»، این مقدار دانشی که به شما دادم، قلیل و اندک است.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم برای تفهیم بیشتر اندک و مادّی بودن دانش انسان، به سخنی از ائمه اشاره کرد و افزود: امام باقر(ع) می‌فرمایند: «آن مقدار علم که برای بشر کشف و حاصل می‌شود، فقط و فقط «الف» علم است و آن عقل کامل و آن علم جامع در روزگار و به ‌دست دوازدهمی ما پرده‌‌برداری می‌شود؛ و عالمان آن روز می‌فهمند که از علم چیزی پیششان نبوده است».

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان یادآور شد: نویسنده اروپایی کتاب «خورشید اسلام در اروپا» می‌گوید: ما دانشمندان اروپا دزدان بسیار پرقدرتی هستیم که دانش مسلمان‌ها را دزدیدیم و یک بی‌انصافی‌مان هم این است که خیلی چیزهای آنها را قبل از اینکه پخش و چاپ شود و همه بفهمند، به نام خودمان کرده‌ایم. ما دزد هستیم و علوم آنها را دزدیده‌ایم، اما کار زشتمان این بوده که به نام خودمان کرده‌ایم؛ وگرنه مسلمان‌ها در شیمی، ریاضی، جبر، لگاریتم، پزشکی، چشم‌پزشکی و جراحی، مردم کم‌نظیری بودند.

* دلایل نرسیدن مسلمانان به اوج عظمت و اقتدار

این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: مسلمانان گرفتار دو ضربهٔ بسیار سنگین شدند و همین دو ضربه نگذاشت به اوج برسند، یکی ضربات سنگینی که از سقیفه بعد از مرگ پیغمبر(ص) خوردند و دیگری ضرباتی که از حکومت‌های استعماری، مخصوصاً حکومت‌های بعد از نادر تا حدود چهل‌ سال پیش خوردند و کشورهای دیگر اسلامی، مثل ترکیه، عراق، یمن و مصر؛ هم از استعمار که حاکمان آن کشورها نوکران دست به سینه‌شان شدند، ضربات سنگینی خوردند؛ اگر مانع سقیفه و مانع حکومت‌های استعمار شده و استعمارگر جلوی ما نبود، پرش ما در رشته‌های علوم، یک پرش بی‌نظیری بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان خطاب به جوانان گفت: اگر جوانان گمان می‌کنند که علم و عقل عهده‌دار نقش زندگی سالم هستند، بدانند اینگونه نیست؛ دانشمندانی در طول تاریخ بودند که پس از بیش از 70 سال کسب علم و دانش، در نهایت اعتراف کردند  «فهمیدم نمی‌فهمم»؛ آن‌ وقت با این علم می‌خواهیم دنیا را اداره کنیم؟ با این عقل جزئیِ محدود، می‌خواهیم زندگی را اداره کنیم؟ افسار ادارهٔ زندگی را به علم و به عقل دادند و گفتند در کرهٔ زمین باید خدا، نبوت، امامت و وحی از زندگی حذف شود؛ چون اگر از زندگی حذف نشود، ما خیلی از معادن دنیا را نمی‌توانیم غارت کنیم؛ خیلی از لذت‌ها را نمی‌توانیم گسترش دهیم لذا باید جهان را پر از حیوانِ بی‌شعورِ عالم و متمدن کنیم که هرچه تلاش و کسب درآمد می کند، نصیب ما شود.

وی افزود: سؤالم از جوانان این است، قرآن، پیغمبر و ائمه(ع) را از شما گرفتند؛ بگویید که چه‌ چیزی به جای آن به شما داده‌اند؟ یا خود شما چه ‌چیزی به جای آنها گذاشته‌اید؟ غیر از  روابط نامشروع، مسخره‌کردن دین، مسخره‌کردن پروردگار، مسخره‌کردن قرآن. از سوی دیگر خدا، انبیاء و ائمه(ع) چه‌ چیزی به شما داده‌اند؟! یک دلیل بیاورید که این تعویض و جابجایی کار درستی بوده است!

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تأکید کرد: پروردگار عالم ثروت هنگفت نفتی را در زیر مکه و مدینه ریخته است به گونه‌ای که اگر نفت کل جهان تمام شود، نفت عربستان صدسال دنیا را اداره می‌کند. این جمله معروف است: ترامپ وقتی سرِکار آمد، روی مطلبی اصرار و عمل کرد و گفت: ما باید عربستان را مانند گاو، شیرش را بدوشیم و تمام که شد، رهایش کنیم! غربی‌ها اینگونه با ما معامله می‌کنند. اگر عربستان به خدا متکی بود و به جای آن غریبه‌های بیگانه، به امیرالمؤمنین و ابی‌عبدالله و فرهنگ ائمهٔ طاهرین(ع) متکی بود، ترامپ را به سرزمین خود راه نمی‌داد؛ چک امضا نمی‌کرد و پانصد میلیارد دلار به او نمی‌داد؛ این استعمار است و ضربه آن به مسلمانان وارد شده و می‌شود.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین