عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
محمدعلی مجاهدی در نشست خبری «آخرین حرم»:
در نشست خبری کنگره سراسری شعر بقیع با عنوان «آخرین حرم» مطرح شد: مراسم اختتامیه کنگره اوایل آبان همزمان با شهادت امام حسن مجتبی(ع) برگزار می‌شود و در آن از کتاب کنگره شعر بقیع رونمایی خواهد شد.
عقیق:نشست خبری کنگره سراسری شعر بقیع با عنوان «آخرین حرم» صبح امروز با حضور محمدعلی مجاهدی دبیر علمی کنگره به همراه اعضای هیأت علمی، محمود حبیبی کسبی، رضا بیات و هادی جان‌فدا در حوزه هنری برگزار شد.

* کنگره سراسری شعر بقیع یک مسابقه شعر نیست

بر اساس این گزارش جان‌فدا در ابتدای این نشست ضمن اشاره به مشارکت مجمع شاعران اهل‌بیت(ع)، مؤسسه سلیس، حوزه هنری اظهار داشت: کنگره سراسری شعر بقیع یک مسابقه شعر نیست که درنهایت بتوان جوایز به برگزیدگان آن اعطا کرد زیرا مطالبه‌ای فراگیر میان شاعران برای توجه به بقیع و موضوعات پیرامونی آن محسوب می‌شود که در ذیل آن احیای بقیع و نقد پدیده سلفی و داعش نیز مدنظر است.

وی در ادامه بابیان اینکه محدودیتی‌ برای قالب اشعار وجود ندارد و شاعران می‌توانند سروده‌های خود را در قوالب مختلف به دبیرخانه ارسال کنند، گفت: مهلت ارسال آثار تا هفتم شهریور مصادف با شهادت امام محمد باقر(ع) در نظر گرفته شده است.

* درگذشت مرحوم شکوهی لطمه بزرگی برای شعر آئینی است/شعر ولایی یک قطعه از پازل موضوعی شعر آیینی است

در ادامه این نشست مجاهدی دبیر علمی این کنگره ضمن تسلیت به مناسبت در گذشت مرحوم غلامرضا شکوهی شاعر غزل‌سرای خراسانی اظهار داشت: درگذشت این شاعر آیینی لطمه بزرگی را به ارکان شعر آیینی ما در زمان معاصر وارد کرد و جای خالی او به این زودی پر نخواهد شد. شعرای جوان ما همت کنند تا در مسیری که امثال شکوهی‌ها قلم زدند ورود کنند و همین مسیر را انتخاب کنند؛ تردیدی نیست که شکوهی یک از چهره‌های نام‌آشنا و از مفاخر شعر آیینی معاصر بود و اگر در آثار چاپی او تورق کنیم، درمی‌یابیم بهترین آثار او سبقه آیینی و ولایی دارد، بنابراین اگر از او به‌عنوان شاعر آیینی نام می‌بریم، کار بسیار درستی است.

دبیر علمی کنگره شعر بقیع ضمن اشاره به اینکه شعر آیینی فقط منقبت نیست، ابراز داشت: قلمرو شعر توحیدی از پند و نصیحت و رهایی و اعتراض به شرایط نامطلوبی که در یک جامعه اسلامی حاکم می‌شود، دربرمی‌گیرد.

وی بابیان اینکه شعر آیینی طی 10 سال گذشته دهه بالندگی شعر ولایی بود، گفت: تا حدود 100 سال پیش همین قبرستان بقیع، بقعه‌هایی وجود داشت که مزار اهل‌بیت(ع)، امام حسن مجتبی(ع)، امام زین‌العابدین(ع)، امام محمد باقر(ع)، امام صادق(ع) و بسیاری از چهره‌های معروف خاندان نبوی بود و تربت آنها زیارتگاه شیعیان شمرده می‌شود تا اینکه ستمگران آن زمان با تقویت یک گروه قبیله‌ای جاهلی که همچنان از فرهنگ جاهلی برخوردار است و شناسایی برخی چهره‌های مطرح در اهل سنت سعی کردند نظرات جدیدی را به‌عنوان فتوا مطرح کنند و آن اینکه ساختن بقعه بر مزار بزرگان حرام است. بنابراین بدعت محسوب شده و باید تخریب شود. اینها کم‌کم توانستند با این دیدگاه مذهبی، فرهنگ بالنده شیعی را هدف قرار دهند و بارگاه ائمه را تخریب کنند.

مجاهدی ضمن بیان اینکه هشتم شوال قبرستان بقیع به ویرانه‌ای تبدیل شد، گفت: این حرکت غیرانسانی وهابیت و آل‌سعود خشم بسیاری از مسلمانان شیعی و سنی را در برداشت. اینها سعی کردند با کمک استعمار پیر یعنی انگلیس بر منافع نفتی عربستان دست‌یازی کنند و خودکفا شوند و اربابان خود را متنعم کنند.

این شاعر همچنین ضمن بیان اینکه متأسفانه امروز وهابیت بیش از گذشته با صهیونیست و آمریکا در تعامل است، ابراز داشت: در ادبیات ما وقتی پیشینه شعر ولایی را تورق می‌کنیم، می‌بینیم شعر ولایی یک قطعه از پازل موضوعی شعر آیینی است.

وی به سده چهارم هجری قمری اشاره کرد و گفت: اعتراض یکی از زیرمجموعه‌های شعر رهایی است، اعتراض به حاکمیت، شرایط غیربشری در جوامع اسلامی حق مسلم هر مسلمانی است و امروز یک شاعر متعهد آیینی نمی‌تواند چشم خود را بر فجایعی که در اطرافش می‌گذرد ببندد، زیرا وهابیت امروز بدون نقاب به میدان آمده است. وظیفه ما ایجاب می‌کند برای درهم شکستن این ابهت پوشالی از هنر خود استفاده کنیم و این تندیس‌های غیربشری را در هم بکوبیم.

مجاهدی در پایان سخنان خود از شعرای جوان و متعهد خواست، نسبت به آفرینش آثار تأثیرگذار با درون‌مایه‌های زیبا اقدام کنند. در میان ما جا افتاده است که شعر مذهبی شعری ساده و سروده شاعرانی غیرحرفه ای است که مصرف محدودی هم دارد در صورتی که این تصور اشتباه است. ما در این کنگره به دنبال آن هستیم تا شعر آیینی ماندگار تولید و عرضه شود. به دنبال شروع یک جریان هستیم. شعر ماندگار تولید کردن دغدغه اصلی این کنگره است و واقفیم شعر ماندگار معیارهایی دارد.

وی تاکید کرد: مخاطب ما در این جشنواره تنها شاعران شیعه آیینی سرا نیستند بلکه هر مسلمانی می تواند شعر خود را در این زمینه به کنگره ارائه کند.

* بیات: در پی آنیم شعر آیینی ماندگار تولید و عرضه شود

رضا بیات از دیگر اعضای هیات علمی این کنگره نیز در سخنانی گفت: در میان ما جا افتاده است که شعر مذهبی شعری ساده و سروده شاعرانی غیرحرفه ای است که مصرف محدودی هم دارد در صورتی که این تصور اشتباه است. ما در این کنگره به دنبال آن هستیم تا شعر آیینی ماندگار تولید و عرضه شود. به دنبال شروع یک جریان هستیم. شعر ماندگار تولید کردن دغدغه اصلی این کنگره است و واقفیم شعر ماندگار معیارهایی دارد.

وی در همین زمینه افزود: از نگاه ما ایرادی ندارد تا بلاغت تازه در شعر آیینی وارد شود. از قوالب تازه استفاده شود و ذهنیت های موجود در زمینه شعر آیینی شکسته شود.

وی تاکید کرد: مخاطب ما در این جشنواره تنها شاعران شیعه آیینی سرا نیستند بلکه هر مسلمانی می تواند شعر خود را در این زمینه به کنگره ارائه کند.

* کتاب کنگره شعر بقیع منتشر می‌شود/ اختتامیه اوایل آبان همزمان با شهادت امام حسن مجتبی(ع)

حبیبی کسبی نیز در سخنانی کوتاه بابیان اینکه موضوع اهمیت ماجرای بقیع بازسازی و مظلومیت ائمه(ع) بسیار مورد توجه است گفت: فراخوان این کنگره حدود 20 روز پیش منتشر شده است. هیچ محدودیتی در آثار ارسالی وجود ندارد و آثار می‌توانند در بخش‌های نو و سنتی در تمام قالب‌ها ارسال شود. مهلت ارسال تا هفتم شهریور مصادف با شهادت امام محمد باقر(ع) است. تلاش ما این است که از آثار رسیده علاوه‌بر تقدیر، سروده‌های برتر در قالب یک کتاب منتشر شود و در اختتامیه از آن رونمایی به‌عمل بیاید.

وی ضمن بیان این مطلب که ما سعی می کنیم تا این کنگره بازوی فرهنگی حرکت جهانی مطالبه بازسازی بقیع باشد ابراز داشت: بخش اصلی کنگره به موضوع مدیحه و مرثیه سرایی برای ائمه مدفون بقیع و نیز لزوم زیارت و توسل به آنهاست و بخش ویژه کنگره نیز به تخریب بقیع و لزوم بازسازی آن و نیز نقد تفکر سلفی و وهابی است.

گفتنی است که اختتامیه کنگره سراسری شعر بقیع «آخرین حرم» هفتم ماه صفر هم‌زمان با شهادت امام حسن مجتبی(ع) (اوایل آبان‌ماه) برپا می‌شود.

منبع:فارس


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین