عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
رئیس شورای حوزه علمیه خراسان شمالی تبیین کرد:
امام علی(ع) در حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه می‌فرماید: «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ / چه بسا عقل كه اسير فرمانروايى هوس است» و تأکید می‌کند در نبرد و درگیری هواهای نفسانی و خرد انسانی باید میدان را از هواها گرفت و به امامت عقل و امارت او تن داد وگرنه اسارت و ذلت قطعی است.
عقیق:حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی جمع طلاب حوزه استان خراسان شمالی، در مدرسه علمیه امام خامنه ای بجنورد، با بیان اینکه دین، حقیقتی متعالی و امری قدسی است، اظهار داشت: خطاپذیری و اشتباه‌کاری مربوط به امور بشری است و آسیب و آفت در بحث آسیب‌شناسی دین و دین‌داری، به حقیقت دین باز نمی‌گردد، بلکه به نحوۀ رویکرد مردم به دین و فهم و تلقّی انسان از دین و نوع معرفت دینی و شیوۀ دین‌داری بازمی‌گردد.

وی افزود: در آموزه‌های دینی آنچه بوستان ارزش‌ها و مزرعه باورها را به آتش می‌کشد و دین را از خاصیت و اثرگذاری بازمی‌دارد، به‌ عنوان آفت مطرح شده است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به آفت‌های دین گفت: هوی پرستی، دنیاپرستی، سوءظن و بدگمانی، دروغ، حسد و کینه و عجب و فخر ازجمله آفات دین به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه هواپرستی یکی از آفت‌های دین است، اظهار داشت: مسلمانی که نتواند حوزه جان و روح خود را مدیریت کند و در تقابل عقل و هوی، عقل را مغلوب و هوای نفس را غالب سازد، مسلمان شکست‌خورده و زمین‌خورده‌ای است که گرفتار ذلت و خواری شده است.

امام‌جمعه بجنورد تصریح کرد: امام علی(ع) در حکمت ۲۱۱ نهج البلاغه می‌فرماید: «كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ هَوَى أَمِيرٍ / چه بسا عقل كه اسير فرمانروايى هوس است» و تأکید می‌کند در نبرد و درگیری هواهای نفسانی و خرد انسانی باید میدان را از هواها گرفت و به امامت عقل و امارت او تن داد وگرنه اسارت و ذلت قطعی است.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار داشت: امیرالمؤمنین(ع) در کلام دیگری می‌فرماید: «آفة الدین الهوی» و آفت دین و دین‌داری را پیروی از هوای نفس می‌داند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از آفت‌های تهدید کننده دین، سوءظن و بدگمانی است، گفت: بدگمانی درخت ستبر دین‌داری را از درون تهی می‌سازد و مانند موریانه در آن رخنه و نفوذ می‌کند و درنتیجه شجره طیبه دیانت را به درختی بی‌ثمر و پژمرده بدل می‌سازد.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به اینکه سوءظن و گمان بد به خود داشتن امری مثبت و ارزشمند است، اظهار داشت: انسان مسلمانی که دارای اعمال و رفتار نیک است ممکن است دچار غرور و عجب و مانند آن شود، مسلمان هوشمند کسی است که همواره خود را و نفس خود را متهم می‌کند که دارای قصور و تقصیر است، هیچ‌گاه خود را کامل نمی‌بیند، بلکه همواره خود را بدهکار و ناقص و ناتمام می‌بیند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت هر چیزی که به‌نوعی دین را در معرض خطر و نابودی قرار دهد، آفت دین است.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین