عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۶۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۲
کارشناس تربیتی مطرح کرد:
عفت، حیا، متانت و وقار از ویژگی های برجسته و قابل ستایش یک دختر نوجوان و جوان است و پیامبر گرامی اسلام(ص) در این باره می فرماید «دختران و زنان عفیفه از بهترین ها هستند، دختر سنگینی ش بر روی زمین، سایه بانش آسمان و روزی دهنده اش خداوند است».
عقیق:همزمان باولادت باسعادت کریمه اهل بیت حضرتمعصومه (س) روز دختر نامگذاری شده  است، بدون شک دختران  و به طور کلی بانوان نیمی از بافت جمعیتی ایران زمین را تشکیل می دهند، لذا پرداختن به بحث تربیتی و شناخت و آگاهی نیسبت به این قشر مهم  و نسل آفرین کشور حائز اهمیت است.

براین اساس به سراغ حجت الاسلام محمد داستانپور از کارشناسان تربیتی رفته ایم که در یک دهه اخیر در زمینه جذب جوانان و خاصه نوجوانان و کودکان به محافل دینی و تربیتی بسیار کوشا بوده و پیوند این روحانی جوان با مراکز فرهنگی جوان گرای دینی شهر اصفهان با عضویت های چند ۱۰ هزار نفری وصف ناشدنی است.

این روحانی جوان در سال های اخیر در زمینه مباحث تربیتی و آموزش دینی برای دختران با مرکز فرهگ فانوس ویژه دختران جوان فعالیت می کند که در اقدام اخیر و بی سابقه خود در کشور بیش از 1200نفر ازدختران جوان را در قالب اردویی تربیتی به مشهد مقدس برد.

حجت الاسلام محمد داستان پور در گفتگو با خبرنگار«حوزه» در اصفهان به مناسبت روز دختر گفت: دختران فرزندان خوبی هستند که با لطافت و مهربانی، آماده خدمت رسانی به پدر و مادر، یار و غمخوار خانواده و با برکت و پاکیزه هستند.

*کریمه اهل بیت نزدیکترین و بهترین الگو برای دختران امروز

وی با اشاره به مصادف شدن روز دختر با تولد حضرت معصومه تصریح کرد: دختران جوان و نوجوان ما که همچون گل های با تراوات و شاداب هستند که  بایستی در تمام این دوران حضرت معصومه(س) را سر لوحه کار خویش قرار دهند.

کارشناس دینی با اشاره به علم و فضیلت حضرت معصومه(س) افزود: عده ای از شیعیان به منزل موسی بن جعفر(ع) رفتند تا سوالات خود را از ایشان بپرسند .آن حضرت در منزل حضور نداشتند، دخترشان حضرت معصومه از شیعیان خواستند تا سوالاتشان را کتبی بنویسند و ایشان پاسخ دهند. حضرت معصومه (س) سوالات را با دقت و علم بسیار در غیاب پدرشان پاسخ دادند.

نمادهای حیا، عفت و متانت

وی در ادامه افزود: شیعیان در راه بازگشت، موسی بن جعفر(ع) را ملاقات کرده و پاسخ سوالات را به ایشان نشان دادند که ایشان حدیث معروف «فداها ابوها»، پدرت فدای تو باد، را برای دختر خود حضرت معصومه(س) فرمودند.

حجت الاسلام داستان پور بیان داشت: حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) سه بانوی بزرگوار در دوران اسلام  نماد حیا، عفت و متانت برای تمام زنان و دختران ما محسوب می شوند.

وی  با اشاره به علم و فضیلت، عفت و حیا ، متانت و وقار که سه ویژگی بارز حضرت معصومه(س) است، تصریح کرد: یک دختر مسلمان علاوه بر عفاف، احساسات و ظرافت های ویژه ای دارد که اگر در برخورد و پرورش این خصوصیات وسواس به خرج ندهد دختران ما آسیب های جدی خواهند دید.

                               

*طبق روایت، دختر خوب سپر پدر در برابر آتش دوزخ

وی گفت: یکی از وظایف دختران ما در جامعه الگو برداری از این سه بانو در صدر اسلام و اجرای آن در جامعه مطابق موازین اسلامی است.

کارشناس مذهبی رسانه ملی با اشاره به ارزش و جایگاه زن در قرآن اظهار داشت: هر كس دختري داشته باشد وخوب تربيتش كند واز نعمتهايي كه خداوند به او عطا كرده او را بهره مند سازد، آن دختر، سپر پدر در برابر آتش دوزخ خواهد بود.

وی با اشاره به روایتی بیان داشت: مردى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله رفت كه خبر به دنيا آمدن فرزندش را به ایشان بدهد، در حالی که بسیار آشفته بود. پیامبر علت را جویا شدند. آن مرد گفت که صاحب فرزند دختری شده ام. پیامبر فرمودند: دختر سنگینی ش بر روی زمین، سایه بانش آسمان و روزی دهنده اش خداوند است و او مانند دسته گلی است که تو او را می بویی.

کارشناس مسائل تربیتی گفت: فضای امروز، فضای تردید است که در این دوران دختران ما به عنوان یک شاخص در جامعه ، باید اهل بیت را بشناسند، کتاب بخوانند، کتاب بنویسند، در جامعه تبلیغ و مبانی دینی را به همگان معرفی کنند.

وی با اشاره به قیام امام حسین(ع) تصریح کرد: در زمان قیام امام حسین (ع)، ایشان برای دفاع از ارزش های دینی جنگی سخت داشتندکه حضرت زینب(س) در کنار ایشان سرسختانه ایستادند و دفاع کردند.

حجت الاسلام داستان پور افزود: در دوران بعد از انقلاب اسلامی، دختران ما بایستی حضرت زینب(س) را به عنوان الگوی خود قرار دهند، از شهدا راه و رسم بیاموزند و در جامعه امروز که دیگر خبری از جنگ سخت نیست و تمام جنگ ها فکری است، ایستادگی کنند.

کارشناس مذهبی با اشاره به تساوی حقوق زن و مرد در قرآن عنوان کرد: در قران کریم خداوند تساوی حقوق زن و مرد را با در نظر گرفتن ویژگی ها، عواطف و احساسات هر دو در نظر گرفته است.خداوند تبارک و تعالی بهتر می داند که چه چیزی سودمندو مضر است.

حجت الاسلام داستان پور یکی از بزرگترین آسیب های دختران جوان ما را استفاده ابزاری از آنها برشمرد و افزود: بحث تساوی حقوق زن و مرد بعد از انقلاب صنعتی اروپا شکل گرفت و از دختران جوان و زیبا برای فروش هر چه بیشتر یک کالا استفاده می کردند.

وی با تاکید بر ارزش والای یک دختر تصریح کرد: در جامعه امروز، برای برانگیختن احساسات دختران جوان ما، با استفاده ار بحث تساوی حقوق زن و مرد، وارد عمل شده اند و متاسفانه ارزش یک دختر را با استفاده ابزاری از آن برای تبلیغ، فروش و سود بیشتر پایین آورده اند.

کارشناس تربیتی با در نظر گرفتن ارزش یک زن برای حضور درجامعه گفت: دختران جوان ما برای حضور پر رنگ در جامعه دور هم جمع شوند، گروه های فرهنگی تشکیل دهند، مبانی دین را بشناسند، الگو ها را در کتاب ها جستجو کنند، تبلیغ کنند و روش های جذاب و نوین برای ترویج دین خلق کنند.

وی با اشاره به برکت های انقلاب اسلامی بیان داشت: دختران ما می توانند در امنیت و آرامش وارد عرصه شوند و کار دشمن برای نابودی زنان و دختران ما را به روش مهندسی معکوس برای خودشان اجرا کنند.

                            

حجت الاسلام داستان پور، تربیت دختران امروز و مادران فردا را مهم ترین گام برای خانواده ها برشمرد و عنوان کرد: برای تعلیم و تربیت دختران به عنوان همسران و مادران آینده توصیه‌های فراوانی شده است و در این خصوص والدین ملزم شده‌اند که در تربیت دخترانشان دقت زیادی کنند، چرا که نخستین و مهم‌ترین وظیفه والدین، وظیفه تربیتی  آنان است که به معنای ایجاد تغییرات مطلوب و به عبارت بهتر سازندگی اندیشیده در دختران است.

وی تصریح کرد: دختر توانمند و شایسته دختری است که با متانت، وقار و صدایی رسا نظر و عقیده خود را بیان میکند، هویت فردی خود را قبول دارد، با انرژی در فعالیت ها و گروه ها شرکت می کند و با افراد مثبت در تماس است، به ارزش های خود واقف است، برای خود برنامه های والایی دارد و در تمام دوران زندگی خود به آموختن می اندیشد.

کارشناس مذهبی با بیان خصوصیات روانی ویژه زنان و دختران و تمایز آنان از مردان و پسران افزود: دختران مایه آرامش پدر، برکت خانه و خانواده و دارای احساسات پاک هستند که بایستی ارزش و جایگاه خود را حفظ کرده و برای هدف های والا گام های بزرگی بردارند.

 

گفت وگو: سید امیر حسین ابطحی


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین