عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۲
آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد؛
آیت‌الله مصباح یزدی به وجوهی که باعث اعتراض ملائکه به خلقت انسان شد پرداخت.
عقیق:آیت الله مصباح یزدی در برنامه «زمزمه معرفت» رادیو معارف با بیان اینکه با توجه به آیات و روایات مهمترین عامل سقوط انسان پیروی از هوای نفس است گفت:‌ چراکه هوای نفس باعث فساد و افساد می‌شود.

وی در بیان معنای فساد گفت:‌وقتی چیزی در حالتی قرار گیرد که اثرتی از آثار مطلوبی که باید داشته باشد در آن وجود نداشته باشد و آثار مخرب تولید کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه در قرآن کریم هرگاه کلمه «فساد» آورده شده است در موارد مسائل اجتماعی بوده است گفت:‌ اما به لحاظ لغت در موارد فردی نیز فساد صادق است.

وی با اشاره به آیه 83 سوره قصص، « تِلکَ الدّارُ الآخِرَةُ نَجعَلُها لِلَّذینَ لا یُریدونَ عُلُوًّا فِی الأَرضِ وَلا فَسادًا ۚ وَالعاقِبَةُ لِلمُتَّقینَ؛این سرای آخرت را (تنها) برای کسانی قرارمی‌دهیم که برتری‌جویی در زمین و  اراده فساد را ندارند؛ و عاقبت نیک برای پرهیزگاران است» گفت:‌ لازمه برتری طلبی فساد است اما این دو عنوان مستقل آورده شده است.

آیت‌الله مصباح یزدی در تفسیر آیه 30 سوره بقره«وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جاعِلٌ‏ فِی‏ الْأَرْضِ‏ خَلیفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فیها مَنْ یُفْسِدُ فیها وَ یَسْفِکُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قالَ إِنِّی أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون‏؛ چون پروردگارت به فرشتگان گفت: من می­خواهم، به طور مستمر، در زمین جانشینى بیافرینم؛ گفتند: در آنجا مخلوقى پدید مى‏آورى که تباهى کند و خون­ها بریزد؟ با این که ما تو را به پاکى مى‏ستائیم و تقدیس مى‏گوییم؟ گفت من آن چه می­دانم که شما نمی­دانید.» گفت: اینکه ملائکه به خلقت انسان اعتراض کردند دو علت می‌تواند داشته باشد.

وی در بیان دو علت گفت: ملائکه یا بر اساس تجربه از گذشتگان که در برخی از روایات نیز آمده است  یا  بر اساس نتیجه عقلی این موضوع که وقتی یک موجود زمینی به دنبال لذایذ مادی و جسمانی است به طور طبیعی با دیگران تعارض پیدا می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن وقتی کسی به دنبال هوای نفس باشد به فساد کشیده می‌شود گفت:‌  چنین فردی نه تنها خود به فساد کشیده می‌شود بلکه دیگران را نیز فاسد می‌کند.

 وی با بیان اینکه از ویژگی‌های انسان این است که می‌تواند با استفاده از ظرفیتهایی که در اختیار او قرار داده شده است به بهترین درجات برسد و با چشم پوشی از ظرفیتهای خود به درکات سقوط کند گفت: هوای نفس باعث سقوط انسان به پست‌ترین مراتب وجودی می‌شود تا جایی که انسان را وادار به قتل انبیای الهی می‌کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به آیه 70 سوره مائده «لَقَدْ أَخَذْنَا مِیثَاقَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَأَرْسَلْنَا إِلَیْهِمْ رُسُلًا ۖ کُلَّمَا جَاءَهُمْ رَسُولٌ بِمَا لَا تَهْوَىٰ أَنفُسُهُمْ فَرِیقًا کَذَّبُوا وَفَرِیقًا یَقْتُلُونَ»‌گفت: بنی اسراییل اگر دعوت انبیاء‌با هوای نفس آنها سازگار نبود در ابتدا تکذیب می‌کردند و اگر می‌دیدند که تکذیبشان فایده ای ندارد آن پیامبر الهی را می‌کشتند.

این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه به طور کلی یک قاعده‌ای که قرآن بیان می‌کند این است که حق با هوای نفس جمع نمی‌شود گفت:‌ قرآن می‌فرماید که اگر قرار بود که  حق تابع هوای نفس باشد جهان نابود می‌شد.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین