عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۵۰۶
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:
استاد حوزه علمیه قم گفت: امروز به برکت امام صادق(ع) و شاگردان وارسته ایشان دهها اصل فقهی به دست ما رسیده است و همچنین همین ادب امروز شیعیان نشأت گرفته از همین مکتب امام صادق(ع) است.
عقیق:حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد در مراسم سوگواری سالروز شهادت رئیس مذهب شیعه در بیت آیت الله العظمی بروجردی(ره) اظهارداشت: امام صادق(ع) به ما راه نجات را آموزش دادند، راهی که بنا به فرموده پیامبر اکرم(ص) به حوض کوثر می‌رسد؛ انحراف از این راه مساوی با گمراهی و ضلالت بوده که در نهایت به عذاب الهی ختم می‌شود.
وی با بیان اینکه امام صادق(ع) شخصیتی ذو ابعاد بودند اظهارداشت: این در حالی است که برخی تصور می کنند شخصیت امام صادق(ع) منحصردر بیان احکام اسلام بود؛ البته یکی از وظایف مهم امام تبیین احکام است وتردیدی در این مسئله نیست.
حجت الاسلام والمسلین نظری منفرد ادامه داد: امام صادق(ع) در عین مبیّن احکام دین، محدَّث بود به اعتبار اتصال وی به منبع لایزال وحی و به اعتبار سخن گفتن ملائکه با ایشان محدِّث بود.
وی با بیان اینکه برای شناخت امام صادق(ع) باید ابتدا به رفتار شاگردان ایشان توجه کرد، اظهارداشت: شیخ صدوق در کتاب اختصاص خود می‌نویسد که یکی از شاگردان امام صادق(ع) عبدالله بن مسکان بود؛ وی بسیار کم روایات بی واسطه از حضرت(ع) نقل کرده است، به این دلیل که به خانه امام صادق(ع) برای سؤال پرسیدن نمی‌رفت و سؤالات خود را معمولاً در مسجد می‌پرسید؛ هنگامی که علت این کار را از او پرسیدند، گفت «می‌ترسم منزل خدمت حضرت(ع) برسم و ادب حضور را رعایت نکنم»؛ این جمله نشانگر شناخت وی نسبت به مقام امام صادق(ع) است.
سخنران این مراسم  افزود: با آنهمه خفقانی که در دوران امام صادق(ع) وجود داشت، اما به برکت وجود ایشان و شاگردان وارسته ای که تربیت کردند، 400 اصل فقهی هم‌اکنون به دست ما رسیده است؛ بنابراین باید با همه وجودمان قدردان این نعمت بزرگ الهی باشیم.
استاد  حوزه علمیه قم با اشاره به روابط سرشار از محبت امام صادق(ع) با شاگردانشان، بیان داشت:‌ ادبی که امروزه به تشیع به ارث رسیده است، از ادب شاگردان اهل بیت(ع) نشأت می‌گیرد؛ بر این اساس همه ما باید ادب را در مقابل علمای بزرگ اسلام به ویژه مرجعیت رعایت کنیم.
وی گفت: با شرایط نامساعد عصر امام صادق(ع)، ایشان این حجم عظیم برکات و روایات را با زحمت به دست ما رسانده است و این چنین شاگردان قوی تربیت کرد.
استاد حوزه علمیه به بعد ولایتی امام ششم شیعیان اشاره کرد و افزود: متاسفانه این بعد مورد غفلت واقع شده است؛ امام حجت خداست و می تواند در کون و مکان تصرّف کند و این مسئله در روایات و زیارات ما به ویژه زیارت جامعه کبیره است.
وی با اشاره به جوّ مسموم عصر امام صادق(ع) گفت: وقتی خبر شهادت امام صادق(ع) به منصور رسید، منصور شبانه کاتب خود را خواست و پس از گفتن این جمله که کجا مثل جعفر بن محمد می توان یافت، گفت نامه به حاکم مدینه بنویس و بگو جعفر بن محمد(ع) چه کسی را وصی خود قرار داده است؟ سرش را جدا کن و بفرست برای ما. این کاتب می گوید: بعد از مدتی حاکم مدینه مکاتبه کرد که جعفر بن محمد(ع) پنج نفر شامل منصور دوانیقی، حاکم مدینه، ابوحمیده همسر آن امام همام، عبدالله بن فتاح پسر بزرگ و موسی فرزند کوچکش را به عنوان وصی قرار داده بود.
حجت الاسلام والمسلین نظری منفرد یادآور شد: باید ببینیم امام صادق(ع) امروز از ما چه می خواهد و ما امروز باید صبغه امام صادق(ع) را به خود بگیریم. وظیفه امروز ما یادگیری و پس از آن نشر آن به دیگران است و این درخواست امام زمان(عج) از ما است.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین