عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۴۹۱
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
حجت الاسلام و المسلمین قمی:
استاد حوزه گفت: یک انسان هیچگاه نباید تصور کند که گناهان او تنها در آن دنیا مورد پاسخ قرار می‌گیرد بلکه هم در این دنیا و هم آخرت باید عذاب کار خود را ببیند، گناه کردن اثر منفی بروی زندگی انسان خواهد داشت.
عقیق:حجت الاسلام و المسلمین سید حسین حسینی قمی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در مراسمی که امروز در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس برگزار شد با اشاره به اینکه حدود 38هزار حدیث تا به امروز از امام صادق(ع) برای ما نقل شده است اظهار داشت: امام صادق(ع) در حدود دو برابر کا ائمه احادیثی در قالب معارف و احکام برای شیعیان تبیین کرده است.

وی ادامه داد: دیگر ائمه ما به دلایل مختلف که در زمان امامت‌شان رخ داده است که می‌توان از این میان به نبود شرایط امنیتی درست یا بعضا حضور زیاد در زندان‌ها نتواستند همانند امام صادق(ع) احادیث زیادی را تبیین نمایند.

استاد دانشگاه یادآور شد: در زمان امام صادق(ع) برخی از شیعیان حتی احکام مرتبط با حج یا حلال و حرام را هم نمی‌دانستند، البته در زمان امام صادق(ع) شرایط حضور یاران باوفا نیز خیلی خوب نبود اما ایشان با استفاده از هنر خود توانستند شاگردان زیادی را آموزش دهند.

حسینی قمی تاکید کرد: انسان‌ها گاهی اوقات در این دنیا با مشکلاتی روبرو می‌شوند و این به دلیل اثرات منفی گناهانی است که از سوی انسان رخ می‌دهد، یک انسان هیچگاه نباید تصور کند که گناهان او تنها در آن دنیا مورد پاسخ قرار می‌گیرد بلکه هم در این دنیا و هم آخرت باید عذاب کار خود را ببیند.

وی افزود: یکی از مواردی که ما را به گناه آلوده می‌کند اظهار نظر بی‌مورد در رابطه با موضوعاتی است که هیچ اطلاعی از آن نداریم، برای نمونه در زمان امام صادق(ع) شخصی در پاسخ به تقاضا فردی که قصد سفر حج را داشته است پاسخ داده است که سفر حج از سوی تو قبلا انجام شده و پول خود را صرف کار نیک کن، امام صادق(ع) در واکنش به این سخن فرمودند" ای کسی که آگاهی لازم را نداری به خاطر این سخن بی‌جا خداوند تو را یک سال بیمار خواهد کرد".

استاد حوزه با اشاره به اینکه موضوع حج یکی از مباحثی است که امروز دست‌خوش نظرات گوناگون شده است، خاطرنشان کرد: سخنان بی‌مورد در این راستا باعث شده است که برخی سعی در مخفیانه رفتن به سفر حج را داشته باشند، امروز عربستان میلیادرها دلار خرید تسحیلاتی از آمریکا داشته است و دلیل بر این نمی‌شود که بگوییم این مبلغ را از 80هزار حاجی ایرانی بدست می‌آورد.

حسینی قمی ابراز داشت: چقدر خوب می‌شود وقتی در مورد مبحثی اطلاعات نداریم سخنی نگویم و با گفتن کلمه " نمی‌دانم " کار خود را راحت کند، در برخی موارد می‌بینیم برخی از مردم در باب موضوعات شرعی هم اظهار نظر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گناه نه تنها اثر منفی دارد بلکه آثار مثبت کار نیک را هم از بین می‌برد تصریح کرد: گاهی گناهان انسان اثرات آثار خیر خود را هم با انجام گناه از بین می‌برد، در برخی موارد انسان به راحتی دل دیگران را می‌رنجاند و باید بترسید از اینکه حقی بر گردن کسی داشته باشید.

استاد حوزه در پایان گفت: غیبت یکی از گناهانی است که باید از آن دوری جست، امام صادق(ع) می‌فرمایند کسی که غیبت را بشنود و از غیبت شونده دفاع نکند 70برابر کسی که غیبت می‌کند برای او گناه ثبت می‌شود، این موضوع به خاطر این است که مقابله نکردن با غیبت‌کننده او را ترقیب می‌کند در مکان‌های دیگر این کار را انجام دهد.


منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین