عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۴۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
روایتی از مرحوم مجتهدی تهرانی
مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی روایتی از امام جعفر صادق(ع) درباره یکی از ثمرات دعا نقل می‌کند.
عقیق:ایام شهادت اهل‌بیت(ع) از بهترین فرصت‌هایی است که شیعیان می‌توانند از یک سو آن را نقطه آغازی برای افزایش معارف مربوط به ائمه(ع) قرار دهند و از سوی دیگر با مطالعه سیره اخلاقی و رفتاری این بزرگواران خود را مقید به بهترین اخلاقیات در قبال خانواده و جامعه کنند.

حال که در ایام مربوط به شهادت امام جعفر صادق(ع) قرار داریم، نیاز است همین رفتار را در قبال حضرت داشته باشیم؛ یعنی در کنار عزای بر مصیبت حضرت کمی هم در سیره رفتاری و اخلاقی امام(ع) اندیشه کنیم. به عنوان نمونه از جمله سیره‌های رفتاری امام صادق(ع) تقید به مناجات و ادعیه بود و حضرت در روایتی یکی از ثمرات دعا را رفع بلا معرفی کردند. این روایت را از کلام مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی همراه با شرح آن منتشر می‌کنیم.

    محمد بن مسلم یکی از صحابه بزرگوار امام صادق(ع) گفت: حضرت صادق (ع) فرمود: «جدم(امام باقر(ع)) مى‌فرمود: در دعا پیش‌دستى کنید (و پیش از آنکه گرفتار شوید دعا کنید) زیرا چون بنده‌اى بسیار دعا کند و بلایى به او رسد و دنبالش دعا کند، گفته شود: آوازى آشناست و چون بسیار دعا نکند (و پردعا نباشد) و بلائى به او رسد و دنبالش دعا کند بدو گفته شود: تا به امروز کجا بودى؟» (اصول کافى جلد 4، ص220 )

عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ کَانَ جَدِّی یَقُولُ تَقَدَّمُوا فِی الدُّعَاءِ فَإِنَّ الْعَبْدَ إِذَا کَانَ دَعَّاءً فَنَزَلَ بِهِ الْبَلَاءُ فَدَعَا قِیلَ صَوْتٌ مَعْرُوفٌ وَ إِذَا لَمْ یَکُنْ دَعَّاءً فَنَزَلَ بِهِ بَلَاءٌ فَدَعَا قِیلَ أَیْنَ کُنْتَ قَبْلَ الْیَوْمِ


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین