عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۸
عفاف و حجاب در کلام رهبر معظم انقلاب/
شخصیت زن به حجاب است، این حجاب به هر شکلی که تأمین بشود خوب است، یک شکلش چادر است. چادر در انواع حجاب‌هایی که در ایران معمول است انصافاً بهترین نوعش است، یک حجاب کاملی است.
عقیق:مسأله حجاب از جمله احکام شرعی دین مبین اسلام است که خداوند در آیات متعددی از قرآن به اشکال مختلف از آن یاد کرده است. در همین راستا علمای اسلام در این سده‌های اخیر به فلسفه و چرایی موضوع حجاب پرداختند و در این زمینه نیز کتا‌ب‌های متعددی به نگارش در آمده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی با بصیرت نافذشان پیوسته در مناسبات مختلف به بیان نکاتی ارزشمند درباره مسأله عفاف و حجاب پرداخته‌اند که در ادامه به بخشی از این بیانات اشاره می‌کنیم:

شخصیت زن به حجاب است، این حجاب به هر شکلی که تأمین بشود خوب است، یک شکلش چادر است، یک شکلش لباس زن‌های شامی است، دیدید؟ چادر که نیست یک چیز نصف کاره است. یک شکلش همان «وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ»(1) است که در قرآن آمده است و لباس عرب‌های آن زمان بود. یعنی یک چادرقدهایی می‌بندند که دامنه‌اش می‌آید تا پشت کمرشان و تا نیم تنه‌شان را تقریبا می‌گیرد؛ این هم یک شکلش است، یک شکل عباست، مثل زن‌های عرب که عبا سرشان می‌کنند. یک شکلش این است که یک چارقدی ببندند سرشان، یک رو سری‌ای، که یک مختصری از صورتشان، یک گرده‌ی محدودی از صورت، نه اینکه حالا همه نمی‌دانم زیر چانه و همه را هم بدهند بیرون، یک دوره‌ای که پیدا باشد، یک لباس گشادی هم تنشان کنند، این هم یک شکلش است؛ البته به نظر من در همه‌ اینها و بین آن چیزهایی که معمول هست آنی که بیشتر از همه حجاب را تأمین می‌کند چادر است، این است. اما این معنایش این نیست که اگر چادر نشد، حجاب نیست. پس من به مسأله حجاب تکیه می‌کنم.

اما اینجور نیست که من معتقد باشم شخصیت زن به چادر است، نه جانم، به نظر ما شخصیت زن به حجاب است، منتها چادر در انواع حجاب‌هایی که در ایران معمول است انصافاً بهترین نوعش است، یک حجاب کاملی است، اما همین چادر هم بعضی‌ها سرشان می‌کنند و در حقیقت بی‌حجابند. درست است یا نه؟ چادرهای نازک، تا اینجا می‌گذارد سرش، صورتش را هم آرایش می‌کند، چادر را گاهی به خودش می‌پیچد. این چه جور حجابی است؟ حجاب شد این؟ پس شما نروید روی حساب چادر که آن جوری هم در آن هست، بروید روی حساب حجاب. زن باید پوشیده باشد.(2)

* حجاب، عامل احترام به زن و مظهر تقوا

هر کدام در هر جا که هستند، با پاکی و پارسایی و دینداری و تقوا، این نیروی عظیم جوانی را به کار بگیرند. البته گاهی اوقات هست که تقوا اقتضایی دارد. مثلاً فرض بفرمایید ما در مورد خانم‌ها، حجاب و آن حفاظ زنانه را - که در واقع احترام به زن است - مظهر تقوا می‌دانیم. البته من الان لازم نمی‌دانم که درباره مسأله حجاب صحبت کنم؛ چون شما همه‌تان با حجاب، اهل حجاب و معتقد به حجاب هستید. حجاب چیز خوبی است؛ حالا چگونه این حجاب را تأمین بکنند، البته ممکن است که سلایق و نظرها مختلف باشد.(3)

* استحکام بنیان خانواده در پرتو حجاب

اینکه شما می‌بینید در اسلام محرم و نامحرم و جدایی زن و مرد و اینها مطرح است، اینها مسائل ارتجاعی نیست، اینها جزو دقیق‌ترین مسائل انسانی و بشری است. یکی از مهم‌ترین آن، این است که بنیان خانواده مستحکم می‌ماند، چون زن و شوهر به هم احساس وفاداری می‌کنند، در موضع حسادت قرار نمی‌گیرند، این خیلی مسأله مهمی است.(4)


منبع:تسنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین