عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۳۱۴
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۹
پرونده/نقش انقلاب اسلامی در رونق هیئت‌های مذهبی
شعارهای رزمندگان، شهدا، مجروحین و شعارهای راهپیمایی‌های ما همه شعارهایی بود که ریشه در حماسه‌آفرینی‌های عاشورا، خون امام حسین(ع) و در تعلیمات دینی ما داشت.

عقیق- شروع انقلاب از محرم و عاشورا بود. امام راحل فرمودند انقلاب ما ادامه‌ عاشورا و نتیجه‌ همین عزاداری‌هاست. چراکه هدف انقلاب اسلامی برگشت به هویت اصلی اسلام بود. انقلاب اسلامی ارزش‌های دینی و الهی و وحیانی را حاکم کرد و این ارزش‌های وحیانی نتیجه‌اش سعادت بشری است چه در دنیا و چه در آخرت. سنگ بنای این حرکت‌های زیبا و ماندگار را هیئت‌‌ها گذاشتند؛ هیئت‌های ما به سمتی رفتند که افراد را به هویت اصلی خود بازگردانند چون هیئت‌ها ابزار بسیار قوی برای تداوم انقلاب اسلامی هستند. یعنی ریشه‌های انقلاب را قوی‌تر و محکم‌تر می‌کنند. یکی از ستون‌های بسیار مهم خیمه‌ انقلاب ما هیئت‌ها هستند. چرا هیئت؟ چون هیئت باور و ارزشی را ترویج و تبلیغ و تقویت می‌کند که انقلاب اسلامی به خاطر آن شکل گرفته است. حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی عبدوس استاد حوزه و دانشگاه و واعظ برجسته کشور از منبری‌های فعال و خوش بیان دوران مبارزات انقلاب است. پرونده واکاوی نقش انقلاب اسلامی در گسترش هیئت‌های مذهبی را با این روحانی مبارز آغاز می کنیم.

**هسته‌های اصلی تعظیم شعائر زیرنظر علما تشکیل شد

حجت‌الاسلام عبدوس با مروری بر تأثیرگذاری تعظیم شعائر اهل‌بیت در دوران طاغوت، گفت: انقلاب اسلامی تحت رهبری اندیشمندانه و حکیمانه حضرت امام(ره) به سرمنزل مقصود رسید؛ همان انقلابی که با ماهیت دین و مذهب و هسته‌های اصلی‌اش در مساجد و حسینیه‌ها زیرنظر علما تشکیل شدند. یعنی به عبارتی مردم در همین مساجد، حسینیه‌ها و هیئات مذهبی گردهم می‌آمدند و واعظان دینی برای آن‌ها سخنرانی‌ می‌کردند و از حکومت استبدادی طاغوتیان و ظلم‌ها و جنایات رژیم ستمشاهی و وابستگی این رژیم به اسرائیل و آمریکا سخن می‌گفتند.

** به خاطر دین در معرض خطر قرار می‌گرفتند

وی تصریح کرد: مردم با آگاهی از حسینیه‌ها و مساجد خارج شده و علیه رژیم ستمشاهی شعار می‌دادند. در واقع این شعارها، حرکت‌ها، راهپیمایی‌ها و تظاهرات از مساجد و حسینیه‌ها شروع شد و رهبری این مسیر الهی و آرمان مقدس را علما برعهده داشتند. چون این حرکت باشکوه و با صلابت، ماهیت دینی داشت مردم به خاطر دین به میدان می‌آمدند و حتی مغازه‌ها و کسب خودشان را تعطیل می‌کردند. به خاطر دین در معرض خطر قرار می‌گرفتند و یا در اعتلای این راه، شهید یا مجروح می‌شدند. همه این اقدامات ارزشمند به رهبری و مدیریت مدبرانه و حکیمانه حضرت امام خمینی(ره) به عنوان یک مرجع دینی به منصه ظهور می‌رسید.

**سه شعار معروف انقلاب "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی"

حجت‌الاسلام عبدوس به نفوذ کلام حضرت امام(ره) اشاره کرد و افزود: مردم اطاعت و پیروی از امام(ره) را همچون اطاعت از حضرت ولی‌عصر(عج) بر خود واجب می‌دانستند و چون این انقلاب ماهیت دینی و مذهبی داشت و از این جهت شعارهای انقلاب هم قالب دینی به خود می‌گرفت. شعارهای حمایت از ولایت فقیه، امام(ره) و برائت از ظلم و ستم به سه شعار معروف انقلاب "استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی" که توسط اقشار مردم اعلان می‌شد، وابسته بود. سه شعاری که از روز اول، حضرت امام(ره) مطرح کرده بود و سخنرانان مذهبی و دینی نیز برای مردم تشریح می‌کرد؛ استقلال یعنی عدم وابستگی به بیگانگان، آزادی یعنی آزادی بیان، قلم و اظهارنظر درباره حکومت، نظام و نظام جدید به نام جمهوری اسلامی. در دنیا هیچ کشوری، نظام این‌گونه ندارد که در رأس آن یک مجتهد عادل و حکیم به عنوان ولی‌فقیه حضور داشته باشد و سیاست‌های کلی نظام را او به مسئولین اجرایی ارائه نماید.

**دشمنان هیچ‌گاه نمی‌توانند آن را خراب کنند

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دشمنان درصدد آن هستند با دسیسه‌ها و توطئه‌های گوناگون این نظام جدید و بی‌نظیر را تحت سیطره اهداف شوم خود درآورند، خاطرنشان کرد: امام(ره) رهبری بسیار دوراندیش، عمیق و سیاستمدار بودند. این نظامی که او معماری کرده از ویژگی‌هایی همچون حمایت از محرومین و مستضعفین، ایستادن در مقابل مستکبرین، مقاومت کردن در مقابل زیاده‌خواهی‌های دشمنان برخوردار است؛ به گونه‌ای که دشمنان، این نظام را به حال خود رها نمی‌کنند و درصدد آن هستند با دسیسه‌ها و توطئه‌های گوناگون این نظام جدید و بی‌نظیر را تحت سیطره اهداف شوم خود درآورند امام این نظام را با مبنای الهی بنیان نهادند که دشمنان هیچ‌گاه نمی‌توانند آن را خراب کنند. حضرت امام(ره) مردم را در اداره این نظام سهیم کردند در حالیکه در گذشته مردم نقشی در حکومت نداشتند. برگزیدن اعضای مجلس خبرگان، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و شوراها را به عهده مردم گذاشتند. دشمن از دسیسه‌ها و توطئه‌های گوناگون استفاده کرد اما چون مردم حامی و پشتیبان این نظام بودند موفق به سرنگونی این نظام نشدند.

**هیئت‌ها فریاد می‌زدند "هیهات مناالذله"!

وی در پاسخ به این سوال که هیئت‌های مذهبی در رونق فرهنگ ایثار و شهادت در دوران جنگ تحمیلی چه تأثیرات و نقشی را ایفا کردند، اظهار داشت: دشمن 8 سال جنگ سنگین و کمرشکنی را علیه این نظام تحمیل کرد؛ دنیای ظلم و کفر یک طرف و یک نظام تازه تأسیس یک طرف. امام(ره) به مردم اعلام کردند این نظام متعلق به شماست، با این کلام نافذ و حکیمانه حضرت امام(ره)، مردم در کنار نیروهای مسلح اسلحه برداشتند و از این نظام دفاع کردند. شعارهای رزمندگان، شهدا، مجروحین و شعارهای راهپیمایی‌های ما همه شعارهایی بود که ریشه در حماسه‌آفرینی‌های عاشورا، خون امام حسین(ع) و در تعلیمات دینی ما داشت. هیئت‌های مذهبی دیگر شعارهای سنتی گذشته را به زبان نمی‌آوردند و شعارها به گونه‌ای بود که امروز باید حسین زمان را یاری کرد و با یزید زمان جنگید؛ لذا فریاد می‌زدند "هیهات مناالذله"!

**"حسین حسین شعار ماست؛ شهادت افتخار ماست"

وی در ادامه اضافه کرد: این انقلاب ریشه در تعالیم، آموزه‌ها و شعارهای دینی داشت و مردم به این تعالیم و شعائر اعتقاد داشتند. در جنگ هم از این شعارها استفاده کردند: "جنگ جنگ تا پیروزی" یا "هیهات مناالذله" و "حسین حسین شعار ماست؛ شهادت افتخار ماست". وقتی به مادری خبر می‌دادند یک فرزند، دو فرزند یا حتی سه فرزندت شهید شده می‌گفت افتخار می‌کنم که فرزندان من در راه امام حسین(ع) شهید شده‌اند؛ این‌ها نقش تأثیرگذار مساجد، حسینه‌ها و هیئات مذهبی در انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.

** هیچ‌گاه زیر بار هیچ‌کدام از این دشواری‌ها شانه‌ خالی نکردند

این واعظ برجسته کشور به نقش هیئت‌های مذهبی در جامعه امروز اشاره کرد و گفت: امروز هم مراکزی که به مردم آگاهی می‌دهند و مصداق بارز بیداری و آگاهی مردم هستند همین مساجد، حسینه‌ها و تشکل‌های مذهبی است. برای اینکه در این مراکز دینی، تفسیر قرآن و سیره پیشوایان دینی تشریح و تبیین می‌شود و سیره و روش عالمان پاک دینی، قرآن، روایات و سیره پیشوایان دینی را به مردم معرفی می‌کند. از سویی دیگر ایستادگی و مقاومت و تسلیم نشدن در مقابل دشمن و همچنین تحمل تلخی‌‌ها و سختی‌ها و تحریم‌ها را به خاطر آرمان‌ بزرگ دین می‌آموزند. چراکه پیامبر اسلام ما هم جنگ داشتند و هم تحریم و ظلم و جور! اما هیچ‌گاه زیر بار هیچ‌کدام از این دشواری‌ها شانه‌ خالی نکردند و مقاومت ایشان در بطن تاریخ بلامنازع و بی‌نظیر است.

**درس جهاد و تبعیت از ولایت را از هیئت‌ها آموختند

وی در پایان خاطرنشان کرد: این مطالب از قرآن، روایات و سیره پیشوایان دینی مردم ما را قرص و محکم کرد لذا می‌بینیم مردم از این نظام و رهبر معظم انقلاب حمایت می‌کنند؛ حمایت‌های خود را در راهپیمایی‌های بزرگ مانند 22 بهمن اظهار می‌کنند و در رفتن به سوریه و عراق و هرجایی که نیاز باشد از حرم اهل‌بیت دفاع کنند مسابقه گذاشته و جهادگونه وارد این میادین سخت می‌شوند با اینکه این رفتن‌ها با شهادت یا جانبازی و مجروح شدن همراه است. این‌ها همه درس‌هایی است که مردم ما از مکتب دین، مساجد و هیئت‌های مذهبی آموختند. جمله‌ای از حضرت آیت‌الله العظمی جوادی آملی نقل شده که ایشان می‌فرمایند کسانی که در میان حسینیه‌ها، مجالس عزاداری و هیئات مذهبی با خدا و دین آشنا شدند معارف دین را شناختند؛ این افراد کمتر از کسانی نیستند که در مساجد با خدا آشنا شدند و دین‌داری آموختند. این جمله بسیار مهمی است که به نقش تکایا، هیئات مذهبی و حسینیه‌ها اشاره می‌کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین