عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۳۰۸
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۶
استاد انصاریان در دیدار جمعی از مشایخ علوی و ائمه جماعات شمال لبنان:
مفسر و محقق قرآن کریم گفت: عرفان حالتی باطنی است که در اثر مخلوط شدن با قرآن و اخذ روایات اهل بیت(ع) به آن دست پیدا می‌کنیم و در واقع برگرفته از آیات و روایات نورانی خداوند متعال و روایات ائمه هدی است.
عقیق:استاد حسین انصاریان در دیدار جمعی از مشایخ علوی و ائمه جماعات شمال لبنان اظهارداشت: عرفان شیعی در واقع گوشه ای از معارف بلند موجود در دعای کمیل و دعای ابوحمزه ثمالی و دعای عرفه امام حسین(ع) می باشد.

این محقق و پژوهشگر علوم قرآنی و معارف اسلامی اظهار داشت: عرفان شیعی غیر از عرفان های رایج در گذشته و حال جهان هستی بوده و ماهیتاً با هم تفاوت دارند. عرفان بشری، خاستگاهش انسان است و صاحبان این نوع عرفان مردم را به سوی غیر خدا فرا می خوانند اگر چه رنگ و لعاب خدایی در آن بکار می گیرند.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: اما خاستگاه عرفان شیعی معارف بلند و نورانی قرآن و اهل بیت(ع) است که از سوی خداوند صادر شده است و در نهایت همه بشر را به سمت خدا می‌خواند نه غیر از او.

استاد انصاریان با بیان اینکه عرفان دارای دو شاخه است، گفت: عرفان نظری(عقلی) و عرفان عملی دو شاخه عرفان می باشند که در واقع اصل عرفان، همین عرفان عملی است که داری ارکانی همچون؛ اکتساب اخلاق حسنه و دور کردن رذایل باطنی که عبارتند از؛ حسد، بخل، حرص، ریا و کبر و ...و در کسب این دو افق، اخلاص در عمل را باید در نظر گرفت چرا که خداوند می فرمایند، «فَإِذا رَکِبوا فِی الفُلکِ دَعَوُا اللَّهَ مُخلِصینَ لَهُ الدّینَ فَلَمّا نَجّاهُم إِلَى البَرِّ إِذا هُم یُشرِکونَ».

این مفسّر، مترجم و محقق قرآن کریم بیان داشت: اهل بیت(ع) انسان ها را فقط به سوی خدا راهنمایی مینمایند و حال آنکه با برگشت به سخنان صوفیه و عرفان های کاذب و همچنین دقت نظر در گفتار ایشان در خواهیم یافت که مثلا وقتی می گویند « ایاک نعبد و ایاک نستعین » در واقع صورتی از قطب و شیخ طریقت خویش را در قلب تصور می کنند و پوشیده نیست که این اقدام شرک بوده و غیر قابل توجیه است.

استاد انصاریان در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مشایخ و علمای علوی شمال لبنان گفت: امروز روحانیت رسالت خطیری بر عهده دارد و بر طبق آیات و روایات دو مسئولیت متوجه روحانیت شیعه می باشد که در قیامت از آن بازخواست خواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: بر اساس آیه شریف « لِمَ تَقُولُونَ مَا لا تَفْعَلُونَ » روحانی شیعه باید خود در تقوا، ورع، درستی عمل و اخلاق حفظ کند تا اعتماد مردم به او جلب شود، اگر حرفی را بگوید که خود به آن عامل نیست از او بازپرسی خواهد شد.

مفسرّ، مترجم و محقق قرآن کریم ادامه داد: مسئولیت دوم روحانی شیعه بر اساس آیه شریفه « ... الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» در واقع تبلیغ دین خدا و متصل کردن مردم به قرآن و اهل بیت(ع) است تا در سایه این اتصال از فساد حفظ شوند و این وظیفه در واقع یک وظیفه واجب شرعی است.

ایشان بیان داشت: طبق دستور قرآن باید در آیات نورانی کتاب وحی تدبر کنیم و کسانی که در قرآن تدبر نمی کنند مورد سرزنش خداوند قرار گرفته اند.

به گزارش فارس، در این دیدار صمیمی که همراه با پرسش های اعتقادی و معارفی علمای شمال لبنان و پاسخ های استاد انصاریان همراه بود، شیخ ابوالقاسم علی سلیمان، امام جمعه و جماعت علوی های طرابلس پیرامون مسائل موجود در جهان اسلام سخن گفت.

شیخ ابوالقاسم علی سلیمان در ادامه در خصوص تفاوت تفسیر و تدبرّ سوالی کرد که استاد انصاریان پاسخ داد: تفسیر یعنی کشف مراد از ظاهر آیه، اما تدبر در واقع دست یافتن به مفاهیم بلند و معارف عمیق قرآن کریم می باشد که البته نکته مهم آنست که اگر از مسیر آن که اهل بیت علیهم السلام حرکت کنیم.

علاقه مندان برای دریافت تصاویر مربوط به این دیدار صمیمی می توانند به نشانی پایگاه اطلاع رسانی دفتر استاد انصاریان (www.erfan.ir ) مراجعه کرده و یا به نشانی مستقیم http://www.erfan.ir/farsi/87454.html و yon.ir/p3wEH مراجعه کنند.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین