عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۸۱۲۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
درس‌هایی از قرآن
ما چند آیه در قرآن داریم که خداوند می‌فرماید: شما که مجتهد عادل انتخاب می‌کنید مواظب باشید. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» فتح/29 کسی باشد که نسبت به کفار خشن باشد، وقتی او انتخاب شد دشمن جگرش بسوزد.
عقیق:حجت‌الاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از 30 سال است به تدریس معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) می‌پردازد و سال‌ها است که پنج‌شنبه‌ها در برنامه درس‌هایی از قرآن میهمان خانه‌های ایرانیان است.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس گزیده‌ای از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در سال‌های گذشته را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد.

در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجت‌الاسلام قرائتی در برنامه درس‌هایی از قرآن با موضوع «دموکراسی غربی» که در 23 اردیبهشت‌ماه سال 1378 ایراد شده است، تقدیم می‌شود.

- امیرالم<منین(ع) می‌فرماید: «لَا بُدَّ لِلنَّاسِ مِنْ أَمِیرٍ بَرٍّ أَوْ فَاجِرٍ»(نهج‏البلاغه، خطبه 40) مردم رهبر می‌خواهند گر چه رهبر آنها بد(فاسق) باشد. منتهی قانون و رهبر چگونه تعیین شود یک حرکت غربی‌ها دارند و یک حرکت را هم امام خمینی (ره) آورد و شد جمهوری اسلامی.

- دموکراسی وارداتی حکومت اقلیت بر اکثریت است. ما می‌گوییم حکومت خدا، قرآن می‌فرماید: «إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ» انعام/57 حکم(و حق قانون گذاری) کسی ندارد جز خدا. خدا همه اینها را آفریده است.

- خداوند مصلحت همه را در نظر می‌گیرد، در خداوند غرائز نیست، همه را یکجور می‌بیند «إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحیمٌ» بقره/143. مالک ماشین برای ماشین دلش بیشتری می‌سوزد تا تعمیرکار، مکانیک آگاه است ولی نسبت به ماشین مهربان نسبت، خداوند هم آگاه است هم خالق و هم مهربان. واسطه قانون معصوم است، از طریق پیامبر(ص) و او هم باید بی‌مسأله و بدون نقطه ضعف و کوچک‌ترین گناه باشد. قانون باید هم این جهان و هم آن جهان را در نظر بگیرد.

- امام رضا علیه السلام: «إِنَّ الْإِمَامَةَ زِمَامُ الدِّینِ وَ نِظَامُ الْمُسْلِمِینَ وَ صَلَاحُ الدُّنْیَا وَ عِزُّ الْمُؤْمِنِینَ»(کافی، ج‏1، ص‏198) به درستی که رهبری زمام دین و مظام مسلمان‌ها و صلاح دنیا و مایه عزت مومنین است. حدیث داریم: رهبری مثل نخ(تسبیح) است در دانه‌ها که اگر نباشد پخش می‌شوند.

- امام صادق علیه السلام فرمود: «لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ الَّتِی یَعْمَلُونَهَا إِذَا تَوَلَّوُا الْإِمَامَ الْجَائِرَ الَّذِی لَیْسَ مِنَ اللَّهِ تَعَالَى»(أمالی طوسی، ص‏417) قبول نمی‌کند خداوند از بندگانش(هیچ عملی را) زمانی که رهبری آنها را فرد ظالمی دارد که از خدا نیست تمام نماز و روزه‌ها و کارهای دیگر قبول نمی‌شود؛ زمانی که زمام امور به دست فردناشایست باشد.

- «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» نساء/80 اطاعت و بیعت با رسول، اطاعت و بیعت با خداست.

- ما چند آیه در قرآن داریم که خداوند می‌فرماید شما که مجتهد عادل انتخاب می‌کنید مواظب باشید. «أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ» فتح/29 کسی باشد که نسبت به کفار خشن باشد وقتی او انتخاب شد دشمن جگرش بسوزد. «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» انفال/60 دشمنان خدا را بترسانید. «لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ» فتح/29 کفار را به غیظ آورید.

- باید کسی رهبر شود که آمریکا فهمید این رهبر است غصه بخورد «لِیَغیظَ بِهِمُ الْکُفَّارَ» غیظ «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» دشمن خدا بترسد نسبت به کفار خشن بوده جنازه صیاد را ببوسد و بعد بگوید آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند این باید باشد.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین