عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۹۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۲
حجت‌الاسلام عباسی ولده مطرح کرد؛
کارشناس امور تربیت خانواده با بیان اینکه یکی از مسائلی که باعث بروز مشکلات در خانواده می‌شود، گمرنگ شدن ارتباط با خداست به راهکارهای درمان آن پرداخت.
عقیق: حجت‌الاسلام محسن عباسی ولدی، کارشناس برنامه پرسمان تربیتی خانواده رادیو معارف، در برنامه این هفته پرسمان تربیتی رادیو معارف با اشاره به اینکه یکی از مسائلی که باعث بروز مشکلات در خانواده‌ها می‌شود، کمرنگ شدن ارتباط با خداوند در خانواده‌ها است گفت:‌ وقتی اتصال یک خانواده با خدا قطع می‌شود مشکلات آن خانواده آغاز می‌شود.

وی با تأکید بر این مسئله که یکی از اصلی‌ترین عوامل تشکیل خانواده موفق و تداوم آن تقویت معنویت خانواده است گفت:‌  هر چقدر معنویت در خانواده قوی‌تر باشد یعنی ارتباط اعضای خانواده با خدا و اهل‌بیت «علیهم‌السلام» بیشتر حفظ شود مشکلات خانواده کمتر خواهد شد.

حجت‌الاسلام عباسی با اظهار تأسف از اینکه امروزه نقش توجه به معنویت در کاهش مشکلات خانوادگی نادیده گرفته می‌شود گفت:‌ با توجه به تجریباتی که در حوزه مسائل خانواده دارم  بدون تردید بیان می‌دارم که اصلی‌ترین عامل طلاق ضعف معنویت در بنیان خانواده است.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی بحث کنترل زمان را از دست خانواده خارج کرده است گفت: باید با مدیریت زمان .قتی را برای رشد معنویت در خانواده قرار داد.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه ارتباط با قرآن یعنی کلام الهی یکی از اصلی‌ترین عامل رشد معنویت در فرد، خانواده و اجتماع است گفت:‌ ارتباط با قرآن دارای سه سطح است؛ تلاوت، تدبر و عمل.

وی با بیان اینکه هیچ یک از این سه سطح نباید به بهانه سطح دیگر مورد غفلت واقع شود گفت:‌ این حرف بسیار غلطی است که فردی بگوید قرآن را عمل می‌کنم و احتیاج به تلاوت نیست با تدبر می‌کنم احتیاج به تلاوت نیست چرا که هر کدام جایگاه خود را دارد.

حجت‌الاسلام عباسی جایگاه تلاوت را نیز جایگاه ممتازی دانست و گفت:‌ در بین اولیای الهی تلاوت اهمیت خاصی دارد که به طور مستقیم دستور به تلاوت قرآن در روایت مختلف داده‌اند که این نشاندهنده اهمیت خواندن قرآن دارد.

وی با اشاره به روایت رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله  که فرموده‌اند «یا علی علیک بتلاوه القرآن علی کل حال؛  بر تو باد قرائت قرآن در هر حال (اصول کافی ج 8 ص 89.)»‌گفت:‌ در روایت دیگر رسول خدا صلی‌الله علیه‌و‌آله می‌فرماید که دلها زنگار می‌گیرد با تلاوت قرآن آن را جلا دهید.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان  اینکه امروزه روزانه به اندازه خواندن چند جزء قرآن وقت در مشاهده تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی صرف می‌شود گفت:‌ متأسفانه بیست دقیقه در روز برای تلاوت روزانه قرآن کریم وقت گذاشته نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه قرآن باید در خانه خوانده شود گفت: این موضوع در احادیث نیز وارد شده است؛ امیرالمؤمنین می‌فرماید: « نَوِّرُوا بُیوتَکم بتلاوه القران و لا تتَّخذوا قُبوراً کَما فعلت الیهود و النصاری صلوا فی الکناس و البیع و عطلواابیوتهم. فان البیت اذا کثیر فیه تلاوه القرآن کثر خیره و اتسع اهله و اضاء لاهل السماء کما تضیء نجوم السماء لاهل الدنیا؛ خانه های خود را با تلاوت قرآن نورانی کنید و آنها را مانند قبور قرار ندهید، آن گونه که یهود و نصارا عمل کردند. نماز را در کلیساها خواندند و خانه های خود را معطل گذاشتند.خانه ای که در آن قرآن زیاد تلاوت شود، خیر و برکتش زیاد می شود و اهل خانه در وسعت قرار می گیرند و آن خانه برای اهل آسمان می درخشد، همان گونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند.»

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به اینکه  تلاوت قرآن در خانه در روایت موضوعیت دارد گفت:‌ اهل بیت اصرار به این موضوع دارند که خانواده قرآنی تشکیل شود نه صرف قرآن خواندن، که در مسجد و حسینیه نیز امکان دارد؛ امیرالمؤمنین«علیه‌السلام»  می‌فرماید:«البیت الذی یقرا فیه القرآن و یذکر الله عزّوجلّ فیه تکثر برکته و تحضره الملائکته و تجهره الشّیاطین و یضیء لاهل السماء کما تضیء الکواکب لاهل الارض. و انّ البیت الذی لا یقرا فیه القرآن و لا یذکر الله عزّوجلّ فیه تقل برکته و تجهره الملائکه و تحضره الشیاطین؛ خانه ای که قرآن در آن خوانده نمی‌شود و خداوند عزّوجلّ در آن یاد نمی شود، برکتش کم می شود و ملائکه از آن خانه می روند و شیاطین در آن حاضر می شوند؛ خانه ای که در آن قرآن خوانده و خدا در آن یاد می شود، برکتش زیاد می گردد و ملائکه در آن حاضر می شوند و شیاطین از آن می روند و آن خانه برای اهل آسمان می درخشد، همان گونه که ستارگان برای اهل زمین می درخشند.»



منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین