عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۹۸۸
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۴
کارشناس امور تربیت کودک و نوجوان به بیان دو راهکار ایجاد سلامت روحی و روانی در فرزندان پرداخت.
عقیق:حجت‌الاسلام علیرضا تراشیون، کارشناس برنامه پرسمان تربیت کودک و نوجوان  رادیو معارف، با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم در مسئله تربیت کودک و نوجوان بحث سلامت روحی روانی آنها است.

وی در رابطه با راهکارهای عملی ایجاد سلامت روحی و روانی فرزندان گفت: یکی از راهکارهای ایجاد سلامت روانی این است که راه مقابله با مشکلات را به آنها آموزش دهیم؛ چراکه یکی از عواملی که باعث به وجود آمدن مشکلات روحی و روانی برای فرزندان می‌شود این است که شخص نمی‌تواند مشکلات پیش روی خود را حل کند و مشکلات را از پیش روی خود بردارد به همین جهت ذهن او را بسیار مشغول می‌کند و درگیری ذهن با مشکلات باعث می‌شود فرد با آسیبهای روحی و روانی مواجه شود اما اگر فرزندانمان قدرت حل مسئله داشته باشند با این مشکل روبه رو نمی‌شوند.

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه اگر فرزندان  راهکارهای حل مشکلات را در حد سن خود بلد باشند با مشکلات روحی و روانی کمتری مواجه خواهند شد گفت: به عنوان مثال اگر کودک ما با هم بازی خود قهر می‌کند یا هم‌بازی او با او قهر می‌کند باید راهکار به او بدهیم که چگونه رابطه خود را اصلاح کند چراکه این یکی از دغدغه‌های ذهنی او تبدیل خواهد شد و به این صورت به دست آوردن توانایی حل مسئله در مسائل مختلف در دراز مدت باعث سلامت روحی و روانی کودک خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از بخشهای تربیت این است که به فرزندان راه‌های مقابله با مشکلات را آموزش بدهیم گفت: آموزش در دوران کودکی مسیری بازی می‌شود که فرزند در دروان جوانی و بزرگسالی نیز بتوانند خودشان با و تدبیر خودشان آن مشکل را حل کنند.

حجت‌الاسلام با بیان اینکه یکی دیگر از مواردی که به سلامت روانی کودک کمک می‌کند برنامه‌ریزی برای آنها است گفت: باید برای فرزندانمان روزانه یا هفتگی یا ماهیانه برنامه ریزی کنیم و این برنامه متناسب با ویژگی‌های روحی و جنسینتی آنها باشد.

وی با بیان اینکه قالب روایات نیز اینگونه است گفت: وقتی به روایات نگاه می‌شود آموزشهای خاص را برای دوره‌های متفاوت در نظر گرفته است.

حجت‌الاسلام تراشیون با بیان اینکه روایات برای فرزندان در سه حوزه مختلف داشتن برنامه را توصیه کرده است گفت:‌ بخشی از آن مرتبط با جسم آنهاست و با انجام آنها نیارهای جسمی آنها مرتفع می‌شود مثل تیراندازی و شنا که متناسب به سن آنها تجویز  شده است. محور سلامت روحی و روانی سلامت جسمانی است. بخش دوم توجه به مسائل روحی و روانی فرزندان است مثلا توجه به مسئله دوست برای فرزندانمان در روایات تأکید شده است که دقت کنیم چه دوستی آنها انتخاب می‌کنند و بخش سوم توجهات معنوی چه کارهایی باید انجام دهیم تا فرزندانمان با خداوند متعال و اهل‌البیت «علیهم‌السلام» آشنا شوند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین