عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۹۴۴
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۲
به مناسبت سالروز تخریب بقیع؛
آیت الله مظاهری معتقد است: اگر در جوامع اسلامی اتّحاد وجود داشت، هیچگاه بقیع تخریب نمی‌شد. بسیاری از مصائبی که بر کشورهای اسلامی وارد می‌شود، ریشه در بی‌توجّهی به فرامین قرآن شریف دارد.
عقیق:هشتم شوال سالروز واقعه جانگداز تخریب بارگاه ملکوتی و باشکوه ائمه هدی (ع) به دست عناصر وهابیت کوردل و بی خرد است. کوته فکران و معاندان وهابی، واقعه بسیار تلخ تخریب قبور فرزندان نبی مکرم اسلام محمدمصطفی(ص) و نیز تحریم عرض سلام و ارادت و دوستی به ساحت آن بزرگواران را در حالی رقم زدند که شخص رسول گرامی اسلام در طول عمر با برکت خود، سفارش به «مودّت فی القربی» را مکرراً توصیه نمودند.

در خصوص حادثه تخریب قبور أئمه بقیع فرقی بین جیش ابرهه و کار وهابیت نیست

آیت الله جوادی آملی به مناسبت این واقعه جانسوز می گوید: در خصوص حادثه جانگداز و تلخ و رقت‌بار تخریب قبور پربرکت ائمه بقیع که به دست وهابی‌ها انجام شد این نکته اهمیت دارد که هیچ فرقی از این نظر بین جیش ابرهه و این وهابی‌ها نبود چرا که آنها آمدند کعبه را خراب کنند و اینها هم آمدند با امامت بجنگند ولی نشد! خذلهم الله تعالی. درست است که چهارتا آجر را برداشتند اما بالأخره امامت سرِ جایش محفوظ ماند. شرق عالم و غرب عالم را معارف وجود مبارک امام باقر و امام صادق(علیهم السلام) ، امام سجاد و امام مجتبی(علیهم آلاف التحیة و الثناء) فرا گرفته است. ان‌شاءالله با گسترش اسلام ناب و عاقل شدن مردم حجاز، جریان توهّم و یخ‌بسته وهابیت هم رخت برمی‌بندد و جریان توسل و شفاعت برای آنها حل می‌شود.

اهل‌بیت (ع) مظاهر کامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمین» هستند

وی در تشریح مقام والای اهل بیت(علیهم السلام)، ایشان را سرچشمه های رحمت الهی برشمرده و می گوید: اهل‌بیت (علیهم‌السلام) مظاهر کامل «ذو رحمةٍ واسعة» ووارثان «رحمة للعالمین» هستند. لذا چشمه‌های رحمت در خانه‌هایشان می‌جوشد و از آنجا جاری شده، به دیگران می‌رسد. بنابراین، درس رحمت، عطوفت، گذشت و مهربانی بی‌منت را باید از مکتب آنان آموخت؛ زیرا احسان و انعام انسان‌ها به یک‌دیگر معمولا ً با انتظار مقابله به مثل، انتظار تشکر و... همراه است، لیکن ترحم و تفضّل اهل‌بیت (علیهم‌السلام) صرفاً برای خداست و انتظار مقابله به مثل، تشکر و تقدیر از هیچ کس ندارند، یعنی همان گونه که خدای سبحان با رحمت عامّه و واسعهٴ خویش موجودات را خلق کرده، نیازمندی‌های آنها را برآورده می‌کند و از کسی انتظار پاداش و تشکر ندارد،آنان نیز چون مظاهر رحمت عامّهٴ خداوندند حوایج مادی و معنوی مخلوقات الهی را برآورده می‌کنند و از کسی انتظار پاداش و تشکر شخصی ندارند. نه تنها در مورد رسالت، شعارشان ﴿قل لا أسئلکم علیه أجراً﴾ است، بلکه در مورد اِطعام و احسان نیز می‌گویند: ﴿إنما نُطْعمکم لوجه الله لا نرید منکم جزاءً ولا شکوراً﴾؛ فقط برای رضای خدا شما را اطعام می‌کنیم و از شما نه توقّع جزا و پاداش داریم و نه انتظار تشکر و تقدیر. یعنی همان‌گونه که «حبّاً لله» خدا را عبادت می‌کنند، سایر اعمال و افعالشان را نیز فقط «حباً لله» انجام می‌دهند.

آیت الله جوادی آملی در خصوص لزوم محبّت و مودّت اهل بیت(ع) و راهکار دستیابی به آن معتقد است: خداوند به انسان فرمود در برابر من، مسئولیت تو این است که باید عبادت کنی و مسئولیت شما در برابر خلفای من و جانشینان من این است که به اینها علاقه داشته باشی:﴿لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾ فرمود اجر رسالت من زحمات دینی من این است که شما دوست اینها باشید خب ما چطور دوست اینها باشیم یعنی چون اینها مثلاً مظلوم‌اند ما برای مظلومیت اینها گریه بکنیم خب اینکه از غیر ما هم ساخته است!

محبت بدون معرفت ممکن نیست

وی می افزاید: لذا علاقه یک مبادی علمی دارد و اگر آدم به آن مبادی رسید علاقه پیدا می‌شود اگر آن مبانی را پیدا نکرد علاقه حاصل نمی‌شود؛ محبت بدون معرفت ممکن نیست و معرفت هم اگر در حد عقل باشد علاقه می‌شود عقلی، در حد وهم باشد علاقه می‌شود وهمی، در حد خیال باشد علاقه می‌شود خیالی، در حد حس باشد علاقه می‌شود حسی، این‌چنین نیست که علاقه عمیق عقلی با معرفت خیالی و وهمی و حسی حاصل بشود، طرح خطبه نورانی حضرت زهرا(سلام الله علیها) بر این بود که معرفت ما را عقلی بکند قهراً محبت ما هم می‌شود عقلی.

آسیب جدی تفرقه بین مسلمین

آیت الله مظاهری نیز با اشاره به آسیب های تفرقه در جهان اسلام می گوید: بدخواهان اسلام  از دیرباز دریافتند که اتّحاد کلمه و وحدت جامعۀ اسلامی باعث زنده‌ نگه‌داشتن اسلام است و می‌تواند موجب قدرت گرفتن مسلمانان شود. بنابر این اقدامات اختلاف افکنانۀ خود را گسترش دادند و سرعت بخشیدند. در صد سال گذشته، امثال آتاتورک را در ترکیه، رضاشاه را در ایران و آل سعود را در عربستان به قدرت رساندند و با اختلاف افکنی مذهبی، مسلمانان را به جان یکدیگر انداختند و با تقدّس زدایی از مسلمانان و کمرنگ کردن حیا، عفّت و غیرت در آنان، بر آنها سلطه فرهنگی پیدا کردند.

وی معتقد است: ایجاد گروه‌های افراطی و خشونت‌طلب، نظیر القاعده و داعش، متأثّر از اختلاف بین مسلمین است. بسیاری از اختلاف‌های موجود در سوریه، مصر، بحرین، ترکیه و نیز برخی از نقاط ایران، ناشی از اختلاف افکنی و ایجاد تفرقه از سوی دشمنان اسلام است.  طراحان نقشه شوم براندازی اسلام، امروزه به گونه‌ای احساسات دسته‌ای از جوانان جاهل را تحریک می‌کنند که آنان ‌آدم‌کشی را فضیلت می‌دانند و به عنوان عملیّات انتحاری و با قصد ورود به بهشت، خود و دیگر مسلمانان را به خاک و خون می‌کشند!

وی می گوید: اختلاف موجود بین ممالک اسلامی، نقطه ضعفی برای آنان به شمار می‌رود و باعث نفوذ و پیشروی دشمنان شده است. زمانی به اسم بدعت زدایی، اقدام به تخریب قبور ائمّه بقیع«سلام‌الله‌علیهم»می‌کنند و زمانی دیگر، عدّه‌ای از افراد جاهل و خشن و نفهم را برای رسیدن به بهشت! تحریک می‌کنند که به مسلمانان دیگر هجوم ‌برند و آنان را قتل عام ‌کنند. برخی نیز با بستن مواد منفجره به خود و انجام عملیات‌ انتحاری، زنان و کودکان و مردم بی‌گناه بسیاری را به قصد و امید ثواب، به کشتن می‌دهند!

تخریب قبور ائمّۀ بقیع(ع) در اثر اختلاف

آیت الله مظاهری معتقد است: نفوذ دشمن در جوامع اسلامی، تنها به خاطر قدرتمندی آنان در تبلیغات نیست، بلکه این جوامع اسلامی هستند که فریب نیرنگ‌های نیرنگ بازان را می‌خورند و خود را بازیچۀ دست آنان قرار می‌دهند. آل سعود، پس از به قدرت رسیدن و تثبیت موقعیّت خود در عربستان، دست به تخریب بقیع زدند. مشکل آنان صرفاً بقیع و گنبد و بارگاه نبود، بلکه آنان از تشیّع هراس داشتند و با تخریب بارگاه و قبور ائمّۀ بقیع، دل شیعیان را سوزاندند.

وی ادامه می دهد: پشت پردۀ این حرکت زشت و ناپسند، سیاست بازان انگلیسی بودند. آنان با پیش گرفتن سیاست اختلاف‌افکنی، هر روز نفوذ خود را در ممالک اسلامی گسترش دادند و به استعمار کشورهای خاورمیانه پرداختند. حضور صهیونیست‌ها در قلب خاورمیانه نیز در همین راستا صورت گرفت. آنان برای تضعیف مسلمان‌ها، ابتدا بخشی از املاک آنان را با قیمت خوب خریداری کردند و پس از آن، با هر وسیله‌ای اعمّ از تطمیع، تحریص و تهدید، نفوذ و اعمال قدرت خود را گسترش دادند و برای خود، یک مملکت صهیونیستی پدید آوردند.  هدف اساسی آنان از این اقدامات، تصاحب تمام خاورمیانه و بهره‌برداری از منابع و منافع سرشار آن بود.

آیت الله مظاهری می گوید: بسیاری از مصائبی که بر کشورهای اسلامی وارد می‌شود، ریشه در بی‌توجّهی به فرامین قرآن شریف دارد. قرآن کریم به‌طور مکرّر به مسلمانان دستور می‌دهد با هم متحد باشند، حرکت‌های دشمن را در نظر بگیرند، در مقابل دشمنان، متفرّق نباشند، هوشیاری خود را حفظ کنند و به جان یکدیگر نیفتند. اگر در جامعه‌ای اتّحاد نباشد و تفرقه حکم‌فرما شود، دست عنایت خداوند متعال از سر ان جامعه برداشته می‌شود. وقتی دست عنایت الهی برداشته شود، همه به جان یکدیگر می‌افتند و به تخریب شخصیّت همدیگر می‌پردازند و در آخر هم استکبار جهانی بر سر همه آنان مسلّط می‌شود. در حالی که اگر مسلمانان کشورهای اسلامی واقعاً به دستورات قرآن عمل کنند، بزرگ‌ترین قدرت را در جهان پیدا می‌کنند، همیشه دست عنایت الهی روی سر آنها خواهد بود و در مسیر تکامل خود، موفّق و پیروزند: «أَ وَ مَنْ کانَ مَیْتاً فَأَحْیَیْناهُ وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یَمْشی‏ بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ لَیْسَ بِخارِجٍ مِنْها» علاوه بر این، مسلمانان مخصوصاً ایرانی‌ها، دارای استعداد و فهم و شعور و سیاست فراوانی هستند و با این استعدادهای خدادادی خود، می‌توانند به خوبی از امکانات جهان استفاده کنند.

وی معتقد است: ما اگر می‌خواهیم به جایی برسیم، باید با هم متحد شویم و الاّ اوضاع بر همین منوال می‌گذرد. دنیای استکباری خوب فهمید که جنگ نظامی علیه ایران بی‌فایده است. آنان می‌خواستند به وسیلۀ صدّام، شش روزه تهران را فتح کنند! امّا پس از هشت سال، نتوانستند حتّی یک وجب از خاک این کشور را تصاحب کنند. گرچه جنگ تحمیلی خسارات فراوانی برای کشور داشت؛ علاوه بر ویرانی شهرها، جوانان بسیاری به شهادت رسیدند، عدّۀ زیادی معلول و مجروح شدند، امّا ثمرۀ اتّحاد داخلی شیرین بود و حکومت نوپای اسلامی ایران را در مقابل نه تنها عراق، بلکه همۀ دنیا حفظ کرد.

نتیجه و ثمره اختلاف در کشورهای منطقه

آیت الله مظاهری بر این باور است: اگر در جوامع اسلامی اتّحاد وجود داشت، هیچگاه بقیع تخریب نمی‌شد. وقتی آتاتورک کشور مسلمان ترکیه را به بی بندوباری کشاند و رضاخان با فساد اخلاقی که در کشور ایجاد کرد، روحانیّت را به عقب راند، مساجد را بست و ارعاب عجیبی میان مردم انداخت، سعودی‌ها نیز بقیع را خراب کردند!

وی می گوید: سعودی‌ها پس از تخریب بقیع، قصد داشتند حرم و بارگاه رسول خدا«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» را نیز تخریب کنند که با اعتراضات مسلمانان بالاخص ایرانی‌ها روبرو شدند و دست از این کار شنیع برداشتند. آنان به قدری کوردل شدند که یکی از مفتیان آنها که نابینا هم بود، گفت: الحمدلله من کورم و گنبد خضراء پیغمبر را نمی‌بینم! امّتی که اینگونه بازیچۀ دست دشمن شود، به آنجا می‌رسد که آمریکا ذخایر و منابع ملّی آنان را به غارت می‌برد و در عوض کاری با آنها ندارد. در حالی که اگر یک روز فقط به آمریکا نه بگویند، آمریکا آنان را نابود خواهد کرد. همۀ این مصائب، از تفرقه و اختلاف امّت اسلامی ناشی می‌شود.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین