عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۸۸۳
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
مفسر و مترجم قرآن
نظام ما یک نظام اسلامی است و قوه قضایی ما غیرت اسلامی دارد و باید با هر هنرپیشه‌ای که در پی قبح‌زدایی دینی و اسلامی در سطح سینما و تلویزیون است برخورد قاطع کند؛ وقتی یک هنرمند بر خلاف نظام عُرفی و دینی جامعه رفتار می‌کند، آیا نباید جلوی را گرفت؟

عقیق:ابوالفضل بهرام‌پور، مفسر و مترجم قرآن در گفت‌وگویی با بیان اینکه اسلام برنامه‌های شادی‌آور را تأیید می‌کند منتها یکسری قواعد کلی وجود دارد که باید در تمام موارد رعایت شود، افزود: این قواعد کلی همان حفظ حریم‌ها و حد و حدودهای شرعی و اخلاقی است که عدم رعایت آن باعث قبح‌شکنی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر برنامه‌ فرهنگی یا هنری که بخواهد عقاید را از بین ببرد و یا اهمیت و قبح یک واجب اسلامی را تضعیف کند، ممنوع و حرام است، گفت: شوخی و طنز در حد حلال گاهی بسیار ضروری است، اما همین مورد را هم در رسانه‌های عمومی باید بسیار مراعات کرد و هر حرف و سخنی را اشاعه نداد، چه برسد به اینکه بخواهیم از شوخی‌های زننده استفاده کنیم. در این حالت مردم و رسانه‌های وظیفه دارند از باب نهی از منکر از چنین برنامه‌هایی انتقاد کنند. از سوی دیگر طنز اگر بخواهد مردم را از انتقاد صحیح و مطالبه‌گرانه از دولت‌ها و مسئولان باز دارد، این مخدر و مضر جامعه است.

بهرام‌پور ضمن انتقاد از برخی مسئولان نسبت به عدم جلوگیری از برخی برنامه‌های نامناسب فرهنگی و هنری اظهار کرد:  الان مسئولان ما متأسفانه شاید به لحاظ جهالت نسبت به یکسری مسائل شرعی و حقوقی از برخی فسادها جلوگیری نمی‌کنند و اصرار دارند مدام رفتار خودشان را توجیه کنند، این در حالی است که آن برنامه با نصّ احکام شرعی اسلام مغایرت دارد.

وی شوخی با نامحرم را از جمله مصادیق اشاعه فحشا در جامعه بر شمرد و افزود: شوخی کردن با زنان و یا در غیر ضرورت با نامحرم صحبت کردن، بسیار نابجا و طبق احکام اسلام و فتاوای علما، حرام شرعی است. حتی اگر زنی هم با یک زن بخواهد شوخی کند، مجاز نیستیم از سیمای عمومی آن را اکران کنیم چه برسد به اینکه مردی با زنی بخواهد شوخی کند. اما اگر کسی نخواست حریم شخصی خودش را رعایت کند و عفت بورزد، ما چرا باید از سیمای عمومی آن را اکران کنیم؟ زیرا ادامه این مسأله باعث ترویج رفتارهای نامناسب در جامعه اسلامی می‌شود. بنابراین ما ناخواسته به سمت غیر اسلامی شدن حرکت می‌کنیم همان چیزی که دشمن سالهاست در پی آن است.

بهرام‌پور با انتقاد از برخی دستگاه‌های اجرایی و قضایی کشور نسبت به عدم برخورد با کسانی که سعی در اشاعه زشتی‌ها در جامعه را دارند، افزود: نظام ما یک نظام اسلامی است و قوه قضایی ما غیرت اسلامی دارد و باید با هر هنرپیشه‌ای که در پی قبح‌زدایی دینی و اسلامی در سطح سینما و تلویزیون است برخورد قاطع کند و متأسفانه از این هنرپیشه‌گان در فضای هنری کم نداریم. وقتی یک بازیگر یا هنرپیشه بر خلاف نظام عُرفی و دینی جامعه رفتار می‌کند، آیا نباید جلوی او را گرفت؟ اگر این را کسی نخواهد بفهمد، باید به حال این جامعه گریست. خدا در قرآن وقتی از نظام ارزشی یک جامعه صحبت می‌کند، می‌فرماید در این نظام باید اقامه صلات و امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد؛ بنابراین چه اصراری داریم با نظام خداوند تقابل کنیم؟ بنابراین ما انتظار داریم همان مقدار که سعی می‌کنند با مفسدان اقتصادی مقابله کنند، با مفسدان فرهنگی هم برخورد کنند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین