عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۸۱۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۵
محقق و نویسنده حوزوی مطرح کرد:
محقق و نویسنده حوزوی بیان کرد: عید فطر، تجلی اوج یك ماه بندگی و عبودیت پروردگار متعال و یك ماه سازندگی و وارستگی و معراج انسانی است.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین حجت الله سروری در گفت وگویی گفت: عید فطر، پایان یک ماه مهمانی خداوند و روز چیدن میوه های شاداب استجابت واستشمام  کردن عطر خوش از پنجره ملکوتی برای وجود پاک روزه داران است.

وی افزود: در این بهار رحمت و غفران و مغفرت خوشبخت آن کسی ست که بخشیده می شود و در مسیر حق ماندگار است؛ روزه داران  سعی دارند و تلاش می کنند در این ماه عزیز ، نهالی از فضائل و ملكات پاك انسانی و الهی را كه در طول این یك ماه رحمت ومغفرت، در زمین دل خویش غرس كرده و با آب بندگی و محبت و معرفت پروردگار متعال و اهل بیت علیهم السلام آن را آبیاری كرده اند، مواظبت کرده تا بعد از ماه مبارك از بین نرود، بلكه روز به روز آن را با همان آبیاری و مراقبت هرچه بیشتر بارورتر سازند.

استاد حوزه تصریح کرد: عید فطر مظهر عظمت و مجد و شوكت و تجلیگاه صلابت و عزت و كرامت مسلمین است و عیدفطر از آن جهت مبارك است که روزه داران با فداكاری ها و ایثارها به هویت و شخصیت اصیل و جایگاه رفیع و منیع خود بازگشته و در واقع به این «عید»، «عود» كردند.

وی خاطرنشان کرد: امیر بیان حضرت علی علیه السلام  در خطبه عيد فطر  بیان مى‏فرمايد: دنيا محل مسابقه است و آخرت زمان اجر گرفتن، بهشت جايزه برندگان اين مسابقه و جهنم جزاى بازندگان است.

حجت الاسلام والمسلمین سروری تصریح کرد: امام على عليه السلام ـ در يكى از اعياد فطر فرمودند :همانا اين عيد براى كسى عيد است كه خداوند روزه و نمازش را پذيرفته باشد ؛إنَّما هذا عيدُ مَن غُفِرَ لَهُ  حضرت فرمود : اين عيد كسى است كه آمرزيده شده باشد.

وی گفت: در كتاب المراقبات آمده است که «عید عبارت است از زمانی كه خداوند متعال از میان روزها انتخاب فرموده تا رحمت و عنایت و انعام خود را بر بندگانش نازل فرماید تا آنان برای دریافت خلعت ها و جوایز و عطایای حق تعالی جمع شوند و اجازه فرموده تا در پیشگاه مقدسش حضور یافته و نزد او به فقر و مسكنت و عبودیت خود اعتراف كرده و از گناهان خویش استغفار كرده و حوائج و نیازهایشان را عرضه دارند ... و وعده فرموده آنان را اجابت كند و فوق رغبتشان به ایشان عطا فرماید... و دوست دارد بندگانش در این عید، گمان خود را به پروردگار خود نیكو كرده و به مغفرت و عطای او بیشتر امیدوار باشند.

محقق و نویسنده حوزوی افزود: در این کتاب آمده است انسان زیانكار بیچاره در چنین روزی آن كسی است كه از معنا و حقیقت عید غافل شود و در روز عید با سبك مغزی و جهالت به اعمال و مراسمی لغو و بیهوده، خود را مشغول دارد و از توجه به خدای تعالی و انس با محبوب و گفت وگو و قرب به او اعراض كرده و به گفت وگو و انس با غیر خدا و غافلین و محجوبان از حق تعالی راضی شود.»

وی عنوان کرد: در کتاب شریف تحفول العقول وجود نازنین سبط اکبر امام حسن مجتبی علیه السلام  انجام اعمال عبادى در ماه مبارك رمضان را، تشبيه به مسابقه بين افراد نموده ‏اند و عيد فطر را زمان اخذ جوايز برندگان آن مى‏دانندو می فرماید: در این روز نيكوكاران پاداش داده مى شوند و خسران کنندگان زيان مى برند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: امير المؤمنين على بن ابى طالب عليه السلام در روز فطر خطبه ايراد كرده و فرمودند اى مردم! همانا اين روزِ شما، روزى است كه در آن نيكوكاران پاداش مى يابند و هرزه كاران زيان مى بينند أو شباهت بسيارى به روز رستاخيز شما دارد؛ پس، با بيرون آمدن از خانه هاى خود به سوى مصلاّيتان به ياد آن روزى افتيد كه از گورهايتان به سوى پروردگارتان بيرون مى آييد و از ايستادن در مصلاّيتان به ياد آن روزى افتيد كه در پيشگاه پروردگارتان مى ايستيد و از بازگشتن به سوى خانه هايتان آن روزى را ياد آوريد كه به خانه هاى خود در بهشت باز مى گرديد!

هشت پیام از حضرت على (علیه السلام) در مورد عيد فطر

وی گفت: امام علی(ع) در روایتی به بیان هشت پیام از عید فطر می پردازند که نخستین آن  روزى است كه نيكوكاران ثواب مى‏ برند؛ همچنین ایشان می فرمایند، عید فطر، روزى كه گنهكاران زيان مى‏ بندد،  شبيه ‏ترين روز به روز قيامت است، روز عبرت گیری است، روز خروج از منازل و قصد خدایی کردن، ایستادن در صف نماز،  یاد صف قیامت و حس بهشتی شدن در موقع بازگشت به منازل و روز بشارت غفران الهی است.

نویسنده و پژوهشگر حوزوی یادآورشد: بنا براین خداوند ماه مبارك رمضان را میدانی برای مسابقه در عبادت و اطاعت بندگان خود قرار داده و آنان را برای دریافت جوائز و خلعت های الهی در روز عید فراخوانده است. اگر این روز با عظمت را خداوند متعال برای مسلمین عید قرار داده پس باید آثار خدایی، یعنی قدرت و عزت و مهابت و هیمنه الهی نیز بر اجتماع آنان حاكم باشد.

وی گفت: باید حاكمیت دین و خواسته و اراده او و ارزش ها و اصالت های انسانی و الهی در میان آنان محقق باشد، ارزش هایی همچون شجاعت و سیادت، آزادگی و كرامت پیشگی، استقلال و سرفرود نیاوردن در برابر هیچ قدرتی جز خدا، روحیه عدالت خواهی و ستم ستیزی و ذلت ناپذیری، عشق به الله و گذشت از همه چیز برای اقامه و اعتلای دین خدا و... در غیر این صورت انتساب این عید به خداوند ناصواب است.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین