عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۷۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۱
حجت الاسلام والمسلمين رفيعي:
استاد حوزه و دانشگاه تأخير انداختن و نرفتن به حج را گناه و معصيت دانست و تأكيد كرد كه برخي مطالب مطرح شده در فضاهاي مجازي مجوز شرعي ترك اين واجب بزرگ نيست.
عقیق: سومين شب از همايش تا مهماني ويژه زائران حج تمتع 96 شامگاه سه شنبه با حضور مسؤولان اداره حج و زيارت قم و همچنين مسؤولان بعثه مقام معظم رهبري از سوي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در سالن همايش هاي مجتمع ياوران حضرت مهدي(عج) برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمين ناصر رفيعي در اين همايش حج را سفري معنوي و الهي خواند و اظهارداشت: حاجيان در سفر حج ميهمانان خدا هستند و تأكيد دين ما است كه كعبه نبايد از حاجيان خالي بماند، در روايتي داريم كه دين زنده است تا حج پابرجا است.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: خداوند در آيات 96 و 97 سوره آل عمران در مورد خانه كعبه شش ويژگي اساسي را بيان كرده است؛ در اين آيات معروف مي خوانيم: «إِنَّ أَوَّلَ بَيْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذي بِبَكَّةَ مُبارَكاً وَ هُدىً لِلْعالَمينَ*فيهِ آياتٌ بَيِّناتٌ مَقامُ إِبْراهيمَ وَ مَنْ دَخَلَهُ كانَ آمِناً...»، بنابراين آيات، كعبه نخستين خانه در روي زمين به شمار مي رود چراكه ما بر اين عقيده ايم زمين در آب غرق بود و روز دحوالارض زمين از زير كعبه وسعت پيدا كرد.


وي با اشاره به ويژگي ديگر خانه كعبه عنوان داشت: با توجه به عبارت «وضع للناس» مي فهميم كه خانه كعبه براي همه مردم است و عرب و عجم و سياه و سفيد در آن فرقي ندارند؛ ويژگي سوم آن است كه خداوند كعبه را با بركت آفريده است و بركات آن در چهار حوزه اعتقادي، اخلاقي، اجتماعي و سياسي مشهود است.

حجت الاسلام والمسلمين رفيعي افزود: در بعد اعتقادي در سفر حج توحيد انسان قوي مي شود، چرا كه بسياري از حقايق دين را در حج به چشم مشاهده مي كند، در بعد اخلاقي نيز وقتي مجبور مي شود بين صفا و مروه تقلا كرده و بدود غرور و تكبر خود را زير پا مي گذارد، در بعد اجتماعي كنار هم بودن ملت ها را دارد و از نظر سياسي نيز آشنايي خوبي با وضعيت مسلمان ها پيدا مي كند.

وي ويژگي چهارم حج را هدايت بخشي دانست و تأكيد كرد: بسياري از افراد در كنار همين خانه هدايت شده اند؛ عبدالله بن مغيره مي گويد بعد از شهادت حضرت موسي بن جعفر(ع) در مورد مذهبم شك و ترديد كردم، در مكه خودم را به در خانه كعبه چسباندم و از خدا خواستم مرا هدايت كند؛ همان جا به قبلم افتاد كه حضور امام رضا (ع) بروم به مدينه رفتم و به در خانه حضرت شتافتم؛ همان لحظه صداي امام رضا (ع) را از داخل خانه شنيدم كه اي عبدالله بن مغيره! وارد خانه شو.وارد خانه شدم، هنگامي كه آن حضرت به چهره من نگاه كرد، فرمود: خداوند دعايت را به استجابت رسانيد و تو را به دين خود هدايت نمودم؛ گفتم: گواهي مي دهم مي دهم كه البته تو حجت خدا، و امين خدا در ميان مخلوقاتش هستي.

عضو هيأت علمي جامعه المصطفي العالمية ادامه داد: ويژگي پنج اين خانه و اين سفر نشانه هاي فروان خداوند و از جمله مقام حضرت ابراهيم است و در نهايت اين بيت الله الحرام مطابق اين آيه حرم امنيت الهي براي روح و جسم است، هرچند برخي تلاش كردند در سال هاي گذشته امنيت آن را زير سؤال ببرند؛ البته بازهم جايي ندارد برخي ناشيانه عليه حج حرف بزنند و فضاهاي مجازي نيز به آن دامن بزنند.

وي نيت خالص و گذشت از ديگران از لوازم اساسي سفر حج دانست و با تأكيد بر اينكه حج يك نمايش عادي نيست، گفت: آن جا سرزمين نزول قرآن است و به همين جهت شما بايد از لحظه لحظه سفرتان بهره ببريد، صبر و حسن خلق را فراموش نكنيد و بدانيد هركس در اين سفر به فكر ديگران باشد سود چشم گيري را نصيب خود كرده است.

حجت الاسلام والمسلمين رفيعي در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به آزاد شدن خريد و فروش فيش حج بسياري از مردم مستطيع هستند كه بايد بدانند تأخير انداختن و نرفتن به حج گناه و معصيت است و هيچ بهانه اي هم براي ترك حج مورد قبول نيست؛ مسؤولان تلاش خود را براي ايجاد حج با عزت و امنيت كرده اند ولي هيچگاه نمي توان يقين كرد كه حادثه اي پيش نيايد، همچنانكه نمونه آن را در ساختمان پلاسكو و بلاياي طبيعي در كشور خودمان ديده ايم.

منبع:حج


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین