عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۷۴۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲
انس رمضانی با امام مهربانی(عج)/
امام مهدی(عج) گشاده دست ترین و سخی ترین افراد نظام آفرینش خواهند بود که این سخاوت ایشان نه تنها مادی است بلکه براساس دعای افتتاح، ایشان سعه صدر ما یعنی ظرفیت ما را افزایش خواهد داد.
عقیق:حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت وگو پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: در فراز دیگری از دعای افتتاح، به مقوله امامت به عنوان عامل وحدت آفرین در نظام آفرینش برای جوامع بشری اشاره شده است و می خوانیم: «اَللّهُمَّ الْمُمْ بِهِ شَعَثَنا وَاشْعَبْ بِهِ صَدْعَنا وَارْتُقْ بِهِ فَتْقَنا وَکَثِّرْبِهِ قِلَّتَنا وَاَعْزِزْ بِهِ ذِلَّتَنا وَاَغْنِ بِهِ عآئِلَنا وَاقْضِ بِهِ عَنْ مَُغْرَمِنا؛ خدایا بدان حضرت پراکندگیمان را برطرف کن و گسیختگیمان را دور کن و پریشانى ما را بدو پیوست کن و کمى ما را بدو زیاد کن».

وی با بیان اینکه از منظر قرآن کریم مردم یا امام هستند یا ماموم، افزود: امام «یَهدِی بِأَمْرِنا» است و اکثر مردم ماموم هستند و در پی این امامان حرکت می کنند و از منظر قرآن کریم، مردم بدون امام و مدیریت وی، قادر به زندگی نیستند و دچار سردرگمی می شوند.

معنوی با بیان اینکه در آیه 213 سوره مبارکه بقره آمده است: «مردم همواره درگیر اختلافاتی هستند که این اختلاف، به برکت حضور انبیاء الهی در میان آنها برطرف می شود» و امام نیز در امتداد این حرکت، اختلافات را از بین می برد، تصریح کرد: اگر در دعای افتتاح از خداوند می خواهیم که به برکت امام معصوم، پریشانی ما را به جمع، پراکندگی مان را به وحدت و گسیختگی ما را به پیوند تبدیل کند، به جهت این است که وحدت آفرینی، نظام بخشی و انسجام مردم، مدیون امامت و ولایت است.

سازگاری امامت با فطرت انسانی

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه در روزگار کنونی، عوامل متعددی از جمله پدیده جهانی شدن، مدعی وحدت آفرینی در جوامع بشری هستند، گفت: واقعیت این است که آنچه موجب رفع اختلاف از جوامع بشری و آنچه موجب یکپارچگی آن خواهد شد، فقط امام(ع) است که خداوند به برکت حضور ایشان و به جهت پشتیبانی اش از فطرت پاک انسانی و هماهنگی و سازگاری امامت ایشان با فطرت انسانی، این اختلاف بشری را برطرف می کند.

وی با بیان اینکه امام در جامعه بشری وحدت را میان مردم شکل می دهد و پراکندگی را از میان برمی دارد، تصریح کرد: در روایات داریم که امام مانند نخ تسبیح موجب کنار هم قرار گرفتن مهره ها و موجب وحدت در جامعه بشری برای حضوری جهانی می شود.

معنوی با اشاره به اینکه دعای افتتاح هم هویت، ماهیت و اعتبار انسان ها و هم وحدت میان آنها را مدیون امام می داند، ابراز کرد: انسان ها زمانی که کنار هم باشند، به قدرت و قوت می رسند و قادر خواهند بود به اهداف بیشتر و بالاتری دست پیدا کنند و امام عامل این یکپارچگی است و موجب عزت جامعه می شود.

تحقق دعای «فُکَّ بِهِ اَسْرَنا» با ظهور

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه فقر و تنگدستی جامعه به برکت امام عصر(عج) مرتفع می شود، تصریح کرد: براساس دعای افتتاح «وَفُکَّ بِهِ اَسْرَنا» یعنی اسارت انسان که یا به واسطه دیگران برایش ایجاد شده است یا براساس قرآن کریم ناشی از گرفتاری به پیرایه های دنیایی است، به برکت ظهور امام زمان(عج) برطرف می شود و خداوند نیز به برکت ظهور ایشان، وعده هایش را عملی می کند.

وی اضافه کرد: دعاهای انسان ها به برکت امام مهدی(عج) مستجاب خواهد شد و در این ماه رمضان که زمان دعاست و یا شب های قدر، دعاهای مردم به برکت امام زمان(عج) مستجاب می شود و ایشان تمام مشکلات و گرفتاری های ما در دنیا و آخرت را برطرف می کنند.

معنوی با بیان اینکه براساس دعای افتتاح، مردم در دنیا، در سایه حضور امام زمان(عج) به زندگی سعادتمندانه و توام با خوشبختی دست می یابند، ابراز کرد: زندگی دنیایی مردم، سرشار از رفاه و آسایش خواهد شد چنان که در دعای افتتاح می خوانیم: «وَبَلِّغْنا بِهِ مِنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهِ آمالَنا؛ و بوسیله او ما را به آرزوهاى دنیا و آخرت برسان».

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه با توجه به دعای افتتاح، ظهور امام زمان(عج) مهمترین خواسته های انسانی را محقق می کند، تاکید کرد: امام(عج) گشاده دست ترین و سخی ترین افراد نظام آفرینش خواهند بود که این سخاوت ایشان نه تنها مادی است بلکه براساس دعای افتتاح، ایشان سعه صدر ما یعنی ظرفیت ما را افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه امام مهدی(عج) دل ها را به هم نزدیک و به انسان ها شرح صدر اعطا می کند، تاکید کرد: به برکت ظهور و حضور ایشان، خداوند کینه و کدورت را از دل های انسان ها برطرف می کند، در روایات داریم که زمان ظهور امام زمان(عج) «کینه و کدورت از میان می رود».

مسلک امام مهدی(عج) برای وحدت آفرینی؟!

معنوی ادامه داد: دشمنان حضرت(عج) از بین نمی روند بلکه دشمنی ها از بین می رود یعنی ایشان زمانی که ظهور می کنند، بنا نیست با قهر، غیظ و کشتار همه را از بین ببرند بلکه براساس دعای افتتاح «اَذْهِبْ بِهِ غَیْظَ قُلُوبِنا؛ بوسیله او عقده دل هاى ما را برطرف کن» ایشان برای شکل گیری وحدت و انسجام، دشمنی، کینه و کدورت را ازبین خواهند برد و دشمنان تبدیل به دوستان خواهند شد مگر افرادی که قابل اصلاح نباشند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مردم پس از رفع این دشمنی ها و در سایه این وحدت، به صراط مستقیم می رسند، خاطرنشان کرد: مردم با رسیدن به صراط مستقیم، قادر خواهند بود بر دشمنان پیروز شوند و نصرت الهی را رقم بزنند و این حقیقتی است که در دعای افتتاح هم وارد شده استیعنی امام زمان(عح) با برطرف کردن کینه و دشمنی ها در نظام آفرینش و قرار دادن آن در مسیر صراط مستقیم، جامعه بشری را در رسیدن به آرمان هایش، همراهی و هدایت خواهد کرد.

منبع:شبستان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین