عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۷۰۱
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
در مراسم رونمایی از قرآن واضح مطرح شد
خط نوین قرآن کریم با عنوان «قرآن واضح» در نشستی در سازمان فعالیت‌های قرآنی کشور رونمایی شد.
عقیق:طی مراسمی در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور از فونت نوین قرآن کریم با عنوان «قرآن واضح» رونمایی شد.

در ابتدای این مراسم حمیدرضا صابر فرزام رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان طی سخنانی ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: سال گذشته مرکز رشد فناوری‌ها، کار خود را به عنوان اولین مرکز رشد در حوزه قرآن آغاز کرد، البته جای تأسف بود که از بین 200 پارک علمی فناوری و مرکز رشد در کشور هیچ‌کدام در زمینه قرآنی فعالیت نمی‌کردند، اما به هر حال این کار انجام شد و با حمایت مراکز مختلف ازجمله معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در حال تغییرات در ساختمان هستیم و قرار است استودیویی را برای این مرکز راه‌اندازی کنیم.

در ادامه وحید عزیزی‌نژاد مسئول پروژه خط قرآنی واضح در خصوص این کار جدید گفت: گروه ما در دانشگاه شریف تشکیل شده و اپلیکیشن‌هایی را در زمینه‌های مختلف طراحی می‌کند و با پیشنهاد دوستان سرویس‌های قرآنی را در این زمینه راه‌اندازی کردیم. دیدگاه ما در حوزه مذهبی و علوم قرآنی به این صورت است که باید به دنبال ابزاری باشیم که به کمک آن بستری فراهم شود که در راستای انتقال علوم قرآنی به مردم، میلیون‌ها مخاطب داشته باشیم. از این‌رو کار خود را با طراحی خط قرآن آغاز کردیم.

وی ادامه داد: البته ما نمی‌توانستیم در موضوع رسم‌الخط ورود کنیم، اما آنچه مشخص بود این است که رسم‌الخط‌های رایج مانند عثمان طاها، عربی است و با فرهنگ ما سازگار نیست. رسم‌الخط‌های ایرانی مانند نیریزی هم به‌روز نیستند. به‌ناچار کارگروهی طراحی شد تا بتوانیم قلمی طراحی کنیم که در آن ویژگی‌های خط و خوانا بودن، برپایه خطوط ایرانی بودن و وضوح و سادگی در آن لحاظ شده باشد، همچنین بتوان در فضای دیجیتال بدون مشکل از آن استفاده کرد، البته این را هم در نظر داشتیم که این قرآن باید از نظر فرهنگی و تاریخی موردقبول باشد.

عزیزی‌نژاد از بررسی خطوط مختلف قرآنی برای طراحی فونت نوین قرآن خبر داد و گفت: اولین کار ما مراجعه به آستان قدس رضوی و بررسی خطوط مختلف بود که دراین راستا حروف و علامت‌ها تک‌تک انتخاب شدند و در فضای کامپیوتر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نهایتاً این فونت شکل گرفت. در این راستا نظرات کارشناسان و مسئولان مختلف را هم دریافت و منتشر کردیم و نهایتاً مجوز نشر این فونت از سازمان دارالقرآن دریافت شد.

وی از طراحی شبکه قرآنی در فضای مجازی برای گسترش فونت قرآنی خبر داد و گفت: در ادامه یک شبکه قرآنی اجتماعی طراحی شد و به وسیله آن به جز قرآن، ترجمه،‌ تفسیر و مفاهیم گنجانده و با در نظر گرفتن قابلیت‌های مختلف از جمله جست‌وجو یک دانشنامه قرآنی طراحی کنیم. درواقع این نرم‌افزار یک شبکه اجتماعی تعاملی است که مخاطب هم می‌تواند سؤالات خود را در آن مطرح کند.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از طراحی خط نوین قرآنی گفت: آمار چاپ قرآن در کشور سالانه حدود یک میلیون جلد است که بیشتر آن با خط عثمان طاها چاپ می‌شود. رمز موفقیت عثمان طاها این است که این رسم‌الخط رایگان در اختیار ناشران قرار دارد اما خطوط دیگر خوشنویسان رایگاه نیست. پس ناشران برای پایین آمدن هزینه تمام‌شده، از خط عثمان طاها بیشتر استفاده می‌کنند. شما هم اگر می‌خواهید این کار موفق باشد باید در راستای کاهش هزینه‌های چاپ قرآن گام بردارید و ما هم از شما حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: البته خطوط مختلفی با هنرمندی کاتبان قرآنی ایرانی نگارش شده که باید فضا برای چاپ آنها هم باز باشد و رسم‌الخط قرآن توقیفی نباشد.

در ادامه حسن بیادی از فعالان قرآنی در خصوص خط عثمان طاها گفت: این خط شاید ایراداتی داشته باشد اما توانسته نظر مخاطبان را در جهان اسلام به خود جلب کرده و مورد استفاده قرار گیرد، پس نباید تخریب شود زیرا اگر اثرگذار نبود این همه مردم از آن استفاده نمی‌کردند.

وی با تشکر از طراحی قرآن واضح گفت: همه دنیا رسم‌الخط ویژه خودشان را دارند، مثلاً رسم‌الخط شبه قاره شاید از نظر ما ایرادات زیادی داشته باشد، اما برای مردم آن منطقه واضح است. ما هم باید بر اساس فرهنگ خودمان رسم‌الخط داشته باشیم و این رسم‌الخط باید موردرضایت قاریان قرآن هم باشد.

احمد حاجی شریف از کارشناسان حوزه چاپ و نشر قرآن کریم دیگر فردی بود که دقایقی کوتاه برای حاضران سخنرانی کرد و گفت: اینکه شما از نظرات مراجع در این راستا استفاده کرده‌اید باید بگویم، این نظرات باید نوعی کتابت کلمات است، نه از نظر خوشنویسی، پس باید در این زمینه دقت شود. در کشور ما نوع کتابت بر مبنای رسم‌المصحف است و این قانونی است که باید از آن تبعیت کرد، البته به نظر من باید دو نوع شیوه در کتابت داشته باشیم، یکی برای چاپ مصحف و یکی برای چاپ کتب قرآنی و بهتر است شما هم این قرآن نوین را با هر دو روش به مردم ارائه کنید.

محمد بابایی مدیر اجرایی مرکز طبع و نشر قرآن کریم در ادامه سرعت و همت تیم تحقیقاتی قرآن واضح را قابل ستایش دانست و گفت: مدت زیادی از جلسات ما با این جوانان نمی‌گذرد و امروز شاهد رونمایی کار هستیم و این سرعت و همت جوانان قابل تقدیر است.

وی فعالیت قرآنی در فضای مجازی را ناچار به استفاده از فونت دانست و گفت: ما باید در شرایط فعلی از تنوع فونت‌ها استفاده کنیم، زیرا در فضای مجازی چاره‌ای به جز استفاده از فونت‌ها نیست.

بابایی به بیان موضوعاتی در زمینه کتابت و استفاده از فونت‌ها پرداخت و گفت: در زمینه کتابت، فونت نصاب هنری و خوانایی قرآن باید موضوعاتی در نظر گرفته شود و این موضوعات به زیبایی و خوانایی قرآن است، البته زیبنده ما نیست در این زمینه به خط دیگری مراجعه کنیم اما باید قبول کرد که خط عثمان طاها در زیبایی و خوانایی بسیار قوی است، هرچند خطوط دیگری هستند که شاید از خط عثمان طاها بهتر باشند، اما این خط با ذائقه مردم خوانایی دارد و عموم از آن استقبال می‌کنند.

وی در پایان از آمادگی مرکز طبع و نشر برای استفاده از ظرفیت‌های هنری این مرکز در راستای تکامل قرآن واضح خبر داد.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین