عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
شرح ادعیه ماه رمضان از زبان آیت‌الله قرهی/25
وقتی ما سنتی به این خوبی و با عظمت و پرمحتوا مانند قرآن و سنت رسول‌الله را داریم،‌ چگونه می‌توان به سنت‌ غربی‌ها عمل کرد، بگوییم یونسکو گفته سند 2030 را باید عمل کنید، کسی باید سنت دیگران را بپذیرد که تهی باشد و چیزی نداشته باشد!
عقیق:همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خداوند، برای آشنایی با مضامین دعاهای روزانه هر روز از این ماه مبارک، آیت‌الله روح‌الله قرهی مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) و از اساتید اخلاق، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، به شرح دعای روز بیست و پنجم پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

بعضی تصورات ما این است که در ماه مبارک رمضان بیاییم و دعا کنیم و با همه مهربان باشیم چون ماه خوبی‌ها و ماه مغفرت و رحمت است؛ در حالی که در دعای شریف بیست و پنجمین روز از ماه مبارک رمضان می‌خوانیم این گونه نیست و اشتباه نکنید.

دوستی شما باید با اولیای الهی باش این نکته بسیار مهمی است که دوستی انسان باید با اولیای خداوند باشد. «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ».

توجهی به زیارت عاشورا داشته باشیم، زیارت عاشورا دو وجه را بیان می‌کند:

نخست درباره اولیای خدا که رأس آنها خود ابی عبدالله الحسین(ع) و حتی دوستان حضرت  و دوم؛ درباره دشمنان خدا و دوستداران این دشمنان خدا صحبت می‌کند.

در زیارت عاشورا ابتدا صد مرتبه لعن می‌کنیم؛ «اَللّـهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِم ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَآخِرَ تابِع لَهُ عَلى ذلِکَ» سپس سلام می‌دهیم و در فراز بعدی بیان می‌کنیم که «اللّهُمَّ خُصَّ أَنْتَ أَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنِّی».

در زیارت عاشورا عرضه می‌داریم که اولیای شما را دوست داشته باشیم، «و معرفة اولیائک»، به خود حضرت امام حسین(ع) می‌گوییم که نسبت به دوستان شما نیز معرفت داشته باشیم.

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِیهِ مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ»؛ خدایا ما را قرار بده که محب دوستان تو باشیم، دوستانت را دوست داشته باشیم، و عشق به پیامبر اکرم(ص)، عشق به حضرات معصوم و عشق به خوبان عالم داشته باشیم

«وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ»؛ با دشمنانت دشمن باشیم از همان صدر تاریخ به امروز، دشمنان اسلام چه کسانی هستند،‌ دشمن اسلام، آمریکا است و به قول شهید مطهری(ره) یزید زمانه خودت را بشناس! امروز  یزید زمان کیست؟ ترامپ و رؤسای صهیونیسم، غاصبان فلسطین اشغالی و... هستند.

ما باید دوستدار اولیای خدا باشیم؛ دوستدار امام خمینی(ره)، دوستدار امام خامنه‌ای، دوستدار مردان مدافعین حرم باشیم. «مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ». اینها اولیای خدا هستند کما اینکه در زیارت نامه شهدا می‌خوانیم: «السلام علیک یا اولیاءالله». شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافعان حرم و کسانی که برای برقراری امنیت در کشورمان، جانفشانی می‌کنند اولیای خدا هستند و باید آنها را دوست بداریم.

«وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ»؛ این فراز از دعای روز بیست و پنجم ماه مبارک به ما آموزش می‌دهد که کسانی که با اولیای الهی دشمن هستند را دشمن بدانیم چه منافقین کوردل، چه دشمنان داخلی و چه دشمنان بیرونی.  کما اینکه حضرت رسول(ص) پیامبر رحمت است «رحمة للعالمین» است همین پیامبر را می‌فرماید: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» بنابراین «وَ مُعَادِیا لِأَعْدَائِکَ»؛ که در این دعا بیان می‌کند اینها هستند.

نگوییم که ماه مبارک رمضان دعاهایی را بخوانیم که چیزی در آن نیست؛ در دعا سیاست، عبادت و همه موارد با هم نهفته شده است.  

«مُسْتَنّاً بِسُنَّةِ خَاتَمِ أَنْبِیَائِکَ»؛ در این فراز می‌خوانیم که ما به روش و سنت پیامبر خاتم(ص) عمل کنیم نه به روش غربی‌ها! نیاییم بگوییم یونسکو گفته سند 2030 را باید عمل کنید چرا که ما خودمان سنت داریم، ما خودمان روش داریم، کسی باید سنت دیگران را بپذیرد که تهی باشد و چیزی نداشته باشد.

وقتی ما سنتی به این خوبی و با عظمت و پرمحتوا مانند قرآن و سنت رسول‌الله را داریم،‌ چگونه می‌توان به سنت‌ غربی عمل کرد، سنتی که قدمتی بیش از 100-200 ساله ندارد! ما خودمان سنتی پاک و عالی داریم و آنها باید به ما مراجعه کنند.

پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِیَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ»؛ یهود و نصارا را دوست نگیرید اگر آنها را «مُحِبّاً لِأَوْلِیَائِکَ» بگیریم در نهایت به سنت آنها تن خواهیم داد و کم کم گوش به فرمان آنها خواهیم شد.

«یَا عَاصِمَ قُلُوبِ النَّبِیِّینَ»؛ اى نگهدارنده دلهاى پیامبران. در این فراز می‌خواهیم به خداوند متعال بگوییم که خدایا ما را در پناه خودت قرار بده، اگر ما را رها کنی کارمان می‌شود مانند کسانی که در اوایل انقلاب مدافع اهل بیت(ع) بودند اما اکنون حالشان به گونه‌ای است که دیگر اولیای الهی و خوبان عالم را دوست ندارند و رفته‌اند با دشمنان خدا و اهل بیت(ع) دوست شده‌اند و دیگر امام راحل را دوست ندارند شروع می‌کنند علیه این ها رجزخوانی! خشمشان را بر سر دوستان خدا و لبخندشان را بر دشمنان الهی می‌زنند.

خدایا همانطور که قلوب نبییون را حفظ کردی، ما نیز روزی دوستدار دشمنان اولیای الهی خواهیم شد پس تو ما را نگهداری کن که قلب‌هایمان نلرزد و به سوی دشمنانت نرویم  و نکند دشمنات تو را دوست بگیریم.

منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
مطالب مرتبط
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین