عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۶۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
پژوهشگر مرکز تحقیقات دارالحدیث مطرح کرد؛
حجت‌الاسلام احمد غلامعلی با بیان اینکه حضرت امام سجاد (ع) در دعای ۴۰ صحیفه سجادیه به عملی اشاره کردند که انجام آن به طور طبیعی باعث می‌شود انسان از آرزهای طولانی رهایی پیدا کند و آرزوی منطقی داشته باشد.
عقیق:حجت الاسلام احمد غلامعلی عضو هیئت علمی دانشکده علوم حدیث، در برنامه صحیفه در شرح و توضیح مرگ از دیدگاه امام سجاد ـ«علیه‌السلام» بیان می‌دارد: امام سجاد «علیه‌السلام» حقیقت مرگ را برای ما سه گونه بیان می‌کند. ابتدا آن را تعبیر به  پیمانه ای می‌کنند که وقتی ظرقیتش پر شد فرا می‌رسد؛ به عبارت دیگر وقتی ظرفیت عمر شخصی  بیست سال است زمانش مرگش فرا می‌رسد  و ممکن است ظرفیت دیگری  پنجاه سال باشد و به همین صورت وقتی ظرفیت تمام شد زمان مرگ قرا می‌رسد.

وی با بیان اینکه اسبابی وجود دارد که باعث تسریع زمان مرگ می‌شود  چرا که گاهی  پیمانه‌ای که  برای ما در نظر گرفته شده است  خداوند آن پیمانه را  با انجام دادن بسیاری از اسباب مثلا دعا کردن،  صله رحم و ... قرار داده است اما اگر آنها را انجام شود این مقدار نیز  کمتر خواهد شد

پژوهشگر مرکز تحقیقات دارالحدیث  با بیان اینکه برخی از پیمانه‌ها از ابتدا کم است و از ابتدا مثلا بیست سال است گفت:  با توجه به اینکه از مقدار پیمانه‌ها یی که برای ما در نظذر گرفته شده است اطلاع نداریم باید به وظیفه خود عمل کنیم و هر موقع هم مرگ آمد از آن استقبال کنیم و بدانیم که مرگ آن پیمانه‌هایی است که خداوند برای ما قرار داده است.

حجت‌السلام غلامعلی با بیان اینکه تعبیر دیگر حضرت امام سجاد علیه‌السلام از مرگ  امتداد زندگی دنیا است گفت:‌ همانگونه که اگر والدین فرزند شایسته‌ای داشته باشند طبیعی است رفتار شایسته فرزند امتداد زندگانی پدر و مادر باشد رفتار شایسته و غیر شایسته در حیات دنیوی نیز  دارای تبغاتش در حیات اخروی خواهد بود.

وی با بیان اینکه  در تعابیر امام سجاد آمده است  «الیک المصیر» یعنی این مرگ خیلی زیبا انسان را می‌برد به همان بازگشتی که خداوند برای ما مقدر کرده است و همه ما به سوی خدا می‌رویم گفت: این نگاه باعث می‌شود که انسان فعالیت بیشتری کند و به گونه‌ای تلاش کند و توشه بردارد که وقتی به سوی خدا می‌رو د بتواند از آن بهره برد.

حجت‌السلام غلامعلی با بیان اینکه  امام سجاد علیه‌السلام در دعای 40 صحیفه سجادیه چگونگی مواجه ما با مرگ را  به زیبایی بیان کرده است  گفت: ابتدا دعا اینگونه شروع می‌شود که امام سجاد به خدا عرضه‌می‌دارد: اللهم صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَآلِهِ، وَاکْفِنَا طُـولَ الأمَـلِ، وَقَصِّرْهُ عَنَّا بِصِدْقِ الْعَمَلِ حَتَّى لا نُأَمِّلَ اسْتِتْمَامَ سَاعَة بَعْدَ سَاعَة وَلاَ اسْتِیفَاءَ یَوْم بَعْدَ یَوْم، وَلاَ اتِّصَالَ نَفَس بِنَفَس، یعنی اگر ما صدق عمل داشته باشیم و واقعا کار راستین و عمل راستین داشته باشیم آرزوها خودش کوتاه می‌شود بنابراین نکته‌ای که در اینجا اهمیت دارد این است که اگر بنده واقعا کارهایش برای خدا باشد و آن دشواری کار مخلصانه را دریابیم طبیعی است که آرزوهایمان نیز یک آرزوهای منطقی خواهد شد.

وی با اشاره به فراز دیگر ی از این دعا «وَانْصِبِ المَوْتَ بَیْنَ أَیْدِینَا نَصْباً، وَلاَ تَجْعَلْ ذِکْرَنَا لَهُ غِبّاً، وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ صَالِحِ الأعْمَـالِ عَمَلاً نَسْتَبْطِئُ مَعَه» گفت:‌حضرت در این فراز از خداوند اینگونه در خواست دارد که خدایا اینگونه نباشد، یک روز به یاد مرگ  باشیم و روزی دیگر نباشیم بلکه یاد مرگ همیشه با من همراه باشد.

منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین