عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۵۸۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
آیت الله سبحانی:
مذهب با زور و قدرت درست نمی‎شود، رسیدن پیام دین نیز با مانع ممکن نیست و باید این موانع بر طرف شوند؛ پیامبر(ص) فرمودند؛ اگر یک نفر از مشرکین بگوید، به من امان و آزادی دهید تا قرآن شما را بشنوم، به او امان دهید.
عقیق:حضرت  آیت‎الله‎ سبحانی امروز در درس تفسیر ماه مبارک رمضان در مدرسه حجتیه، با اشاره به فضایل بی همتای امام علی(ع)، گفتند: ابن عباس که از بزرگترین مفسران قرآن کریم است، بیان می کند 300آیه در شان و درخصوص امام علی(ع) نازل شده است.

ایشان افزودند: از جمله آیاتی که در وصف امام علی(ع) بیان شده، آیه مرتبط به "لیله المبیت" است؛ برخی شبهه وارد کرده اند، مشخص بود در آن شب امام علی(ع) را نمی کشند، ولی سخن مشهور پیامبر(ص)در خصوص عدم آسیب به امام علی(ع)، یک یا دو روز پس ازاین ماجرا در درون غار بیان شده است.

معظم له بیان کردند: نویسنده  کتاب «الامام علي صوت العدالة الانسانیة» بیان کرد، این کتاب را نوشتم تا مردم بدانند، مردی در مشرق وجود دارد که مجمع تمام فضایل انسانیت است که در هیچ جای دنیا نظیر ایشان نیست؛ وی بیان می کند، به دلیل این که من مسیحی هستم، کسی نمی تواند انگ اغراق به من بزند.

این مفسر قرآن کریم در تفسیر آیات ابتدایی سوره الصف، با اشاره به گروه هایی که اسلام دستور جنگ با آنها داده، گفتند: گروهی که خداوند دستور جنگ را با آنها می دهد، پیمان شکنان با پیامبر(ص)بودند.

ایشان تصریح کردند: در کنار این گروه، مشرکان، اهل کتابی که عمل به ذمه نکنند و کسانی که با ما جنگ ابتدایی دارند، قرار  گرفته اند و پیمان شکنان، چهار گروهی هستند که قرآن کریم امر به مبارزه با آنها را داده است.

حضرت آیت الله  سبحانی یادآورشدند: امام علی(ع) نیز با این پیمان شکنان جنگ کردند، زیرا این افراد به دلیل این که تحمل عدالت علوی را نداشتند، به قصد حج به مکه رفتند و همسر پیامبر(ص) را با خود همراه کردند و به همین دلیل جمعیت زیادی همراه این کاروان شدند.

ایشان سوء استفاده ازدواج با زنان پیامبر(ص) را یکی از اصلی ترین دلایل فرمان عدم ازدواج مجدد زنان ایشان دانستند و گفتند: در ماجرای جمل دشمنان امام سعی کردند از همسر محترم پیامبر(ص) برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنند.

حضرت آیت‎الله سبحانی با ذکر این مطلب که گروه پنچمی که امر به جنگ با آنها شده، دشمنانی  هستند که مستضعفان را به بند کشیده اند، یادآورشدند: در واقع از بزرگترین وظایف مسلمانان، آزاد کردن مستضعفان بود؛ مستکبران برای به خطر نیفتادن تاجت و تخت خود، مردم را به بند کشیده بودند؛ اسلام مردم را به زور مسلمان نکرد، بلکه راه را برای شناخت مردم ایجاد کرد.

معظم له گفتند: در حکومت شوروی مردم سالهای سال، اجازه شنیدن صدای حق و دین را نداشتند و این قدرت جهنمی مانع از ابلاغ پیام دین به این مردم شده بود؛ انبیا و اولیا و پیامبر اکرم(ص) در اعصار مختلف برای شکستن این پرده آهنین تلاش کردند.

ایشان با ذکر این مطلب که مذهب با زور و قدرت درست نمی‎شود، یادآورشدند: رسیدن پیام دین نیز با مانع ممکن نیست و باید این موانع کنار رود؛ پیامبر(ص) فرمودند؛ اگر یک نفر از مشرکین بگوید به من امان و آزادی دهید تا قرآن شما را بشنوم، به او امان دهید.

معظم له بیان کردند: در میان مجاهدین الجزایری، افراد مسیحی و خارجی بودند که بهانه حضور آنها، یاری رساندن به مستضعفانی بود که در دست مستکبران بودند؛ این افراد به فتوای وجدان، عمل کردند و در میدان حاضر شدند.

ایشان خاطرنشان کردند: اگر بیان شده  اسلام، دین شمشیر است این آیات(آیه 4) صوره الصف که در خصوص آزادی دربند کشیدگان است، نشان می‏ دهد که اسلام دارای قوت آزادی و قدرت نظامی است؛ اسلام مردم را با قرآن آشنا می‎کند؛ شمشیر، آلت آزادی در بند کشیده شدگان است.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین