عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۵۷۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۶
حجت‌الاسلام سیدرضا عمادی در گفت‌وگو با عقیق:
مرحوم سیدعلی نجفی مصداق جالبی می‌آوردند که در دنیا مثل آن را سراغ ندارم. می‌گفتند میوه‌ای که قبل از فصل بیرون می‌آید نوبرانه است و هرکسی قادر به خرید آن نیست. به همین‌جهت فقرا صبر می‌کنند تا فصل آن میوه برسد و بعد خریداری می‌کنند.

عقیق : شب بیست و وسوم ماه مبارک رمضان آخرین شب قدر ذکر شده در روایات است .عظمت این شب به اندازه ای است که در روایت است شخصی محضر امام صادق(ع) عرض کرد:از میان شب نوزدهم ،بیست و یکم،بیست وسوم کدام اهمیت بیشتری دارد؛ حضرت فرمودند : شب بیست و سوم مهم تر است.

برای استفاده بیشتر از فضایل این شبد بزرگ گفت و گویی با حجت‌الاسلام سیدرضا عمادی واعظ برجسته کشور کرده ایم که در ادامه می خوانید:

مشروح این مصاحبه به قرار زیر است:

**باید آمادگی قبلی داشت

حجت‌الاسلام سیدرضا عمادی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان حقیقت شب قدر را درک کرد ، تصریح کرد: این را بدانید درک شب‌های قدر مربوط به شب‌های قدر نمی‌شود. همچون ورزشکاری که یک سال تمرین می‌کند که در یک مسابقه‌ای شرکت کند. به تناسب تمرین یک ساله به هدف خود می‌رسد؛ اگر کاری نکرده باشد مقام نمی‌آورد. شب قدر شب نتیجه‌گیری و آزمون است. نمی‌توانیم انتظار یک انفجار و تحول غیرقابل تصوری را در شب قدر داشته باشیم. بزرگان این طور بودند در طول سال کاری انجام می‌دادند تا شب قدر به نتیجه برسند.

**نباید کار را به روزهای گران انداخت

وی در خصوص استفاده بهتر از فرصت‌های باقی‌مانده از آخرین روزهای ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: مرحوم سیدعلی نجفی مصداق جالبی می‌آوردند که در دنیا مثل آن را سراغ ندارم. می‌گفتند میوه‌ای که قبل از فصل بیرون می‌آید نوبرانه است و هرکسی قادر به خرید آن نیست. به همین‌جهت فقرا صبر می‌کنند تا فصل آن میوه برسد و بعد خریداری می‌کنند. فصل معنویت و رسیدن به یکسری از مقاصد اخروی، ماه مبارک رمضان است که خواب مومن را هم جزء عبادات محسوب می‌کنند. اگر یک فقیری در فصل معنویت هم نتواند خریدی داشته باشد این شخص بخیل است. چون در فصل ارزانی ثواب هم نتوانست به سرمنزلی برسد. فکر می‌کنم در این چند روز باقی‌مانده از ماه مبارک رمضان دیگر نباید تعللی کرد و آمرزش و جمع کردن توشه آخرت را به روزهای گران موکول نکرد.


**فرمانده در مقابل هجمه سنگین فریاد می‌زند آتش به اختیار!

حجت الاسلام عمادی به سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب در باره" آتش به اختیار" اشاره کرد و گفت: وقتی هجمه و حمله دشمن به قدری زیاد می‌شود که دیگر فرصت برای هماهنگی جزئیات با فرمانده نیست مثلاً به عنوان مثال از فرمانده بپرسید فلان تهاجم را باید با چه روشی منهدم کرد و فرمانده در مقابل این هجمه فریاد می‌زند آتش به اختیار! یعنی هرکسی هرکاری از دستش برمی‌آید باید برای مقابله با دشمن انجام دهد.

**آتش به اختیار فقط به دشمنان برمی‌گردد و نه خودی...

وی خاطرنشان کرد: این آتش به اختیار که فرمانده می‌گوید بدین معنا نیست که تیربار را برداریم شروع به تیراندازی کنیم و 360 درجه بچرخیم حتی خودی هم آسیب می‌بیند. این آتش به اختیار فقط به دشمنان برمی‌گردد؛ حقیقت این واژه به کنایه از کسانی که در این روزهای اخیر در فضای فکری و فرهنگی به واقع اشتباه برداشت کردند و دست به سوء استفاده زدند.

**تعلل در میدان آتش به اختیار جایز نیست

حجت‌الاسلام سیدرضا عمادی افزود: آتش به اختیار این اجازه را به ما نمی‌دهد که هرج و مرج ایجاد کنیم و در کار غیرتخصصی ورود کنیم. ما باید به متخصصین کمک کنیم! باید تمام توان‌مان را بگذاریم در راستای کانال تعریف شده توسط مقام معظم رهبری و از طرفی هم حقیقت امر این است که تعلل در میدان آتش به اختیار جایز نیست. یکی از بزرگترین برکات این آتش به اختیار این است که نیروهای ناشناخته در سطح جامعه شناخته و به کارگیری می‌شوند. در واقع نیروهای بالقوه جامعه تبدیل به نیروی بالفعل می‌شود.

**خدا رحمت کند کسی را که قدر خودش را بداند

وی در خاتمه تأکید کرد: همه می‌گویند شب‌های قدر را باید قدر بدانیم اما این را هیچ وقت فراموش نکنیم که هر شب، شب قدر است اگر قدر بدانیم. این که درک کنیم در چه جایگاهی قرار گرفته‌ایم. انسان در یک جایگاهی قرار گرفته که قرآن می‌فرماید تنزل الملائکه و الروح... انسان آنقدر قدر و منزلت دارد که ملائکه بر او نازل می‌شوند و حضرت امیر(ع) در این باره می‌فرمایند: خدا رحمت کند کسی را که قدر خودش را بداند. پس ای اسنان هر شب، شب قدر است اگر قدر بدانی!

 


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین