عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۵۵۹
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۲
محقق و پژوهشگر حوزه:
استاد حوزه یکی از مهمترین اعمال شب قدر را انس با امام زمان(عج) و طلب یاری از حضرت ذکر کرد.

عقیق:حجت الاسلام والمسلمین سروری در گفت وگویی گفت: شب قدر فرصت بسیار خوبی است که انسان مس وجودش را با شستشو ی فکر وروح  و زدودن غباراز آینه دل تبدیل به  طلایی ناب کند.

وی افزود: در این شب بهترین موقعیت فراهم شده تا خوبی‌ها را جایگزین بدیها، صلح و صفا را جایگزین اختلاف و تفرقه، احسان و نیکی را جایگزین ظلم و ستم، احسان به والدین را جایگزین عاق والدین و صله رحم را جایگزین قطع رحم نماییم. بسیار بجاست که شب قدر را در جهت آبادانی خانه آخرت قرار بدهیم  و با اعمال نیک و خیر، در این شب خود را محروم نکنیم.

این محقق و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: حضرت موسی علیه السلام به خداوند در شب قدر عرض کرد؛خداى من رحمت تو را مى‌خواهم، فرمود: رحمت من از آن كسى است كه در شب قدر به فقيرها رحم كند، عرض كرد: خداى من جواز عبور از صراط تورا می خواهم، فرمود: جوازبراى كسى است كه در شب قدر صدقه‌اى بدهد، شب قدر فرصت پیمانه پرکردن  در ترازوی بندگی خدا قرار داده است.

وی افزود: خداوند بعد از آنکه درک این شب را مسئله‌ ای خاص عنوان کرده، فرموده: «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ اَلْفِ شَهْرٍ[قدر/3] شب قدر، از هزار ماه بهتر است.» شبی که نه تنها بر تمام شب‌ ها برتری دارد؛ بلکه برتری آن از هزار ماه است. هزار ماهی که بیش از عمر یک انسان هشتاد ساله است.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: حُمران، معنای این آیه را از امام باقر (علیه ‌السلام) پرسید و حضرت پاسخ دادند: «الْعَمَلُ الصَّالِحُ فِیهَا مِنَ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ أَنْوَاعِ الْخَیْرِ خَیْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِی أَلْفِ شَهْرٍ لَیْسَ فِیهَا لَیْلَةُ الْقَدْر؛ عمل صالح در این شب، از نماز و زکات و دیگر کارهای نیک، برتر از عمل در هزار ماهی است که در آنها شب قدر وجود نداشته باشد

وی گفت: قرآن کریم می فرماید: « وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ و به هر چیزی که خدا به تو عطا کرده بکوش تا (ثواب و سعادت) سرای آخرت را تحصیل کنی؛ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا  و سهم خود را از دنیا فراموش مکن؛  وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ ...» و (تا توانی به خلق) نیکی کن چنانکه خدا به تو نیکویی و احسان کرده است.

محقق و پژوهشگر حوزه با ذکر این مطلب که یکی از بهترین اعمال در این شب دل مستمند وفقیری را شاد کردن وصدقه دادن است، گفت: شب قدر که شب‌زنده‌داری  است  توفیقی خاص ویژه برای نزدیک‌تر شدن به حضرت حق است؛ توجه به دعاهای شبهای ماه مبارک رمضان  در واقع مجموعه‌ای روشن‌بخش  است که میتواند بهترین  چراغ برای بندگی در طول سال را در وجود ما روشن کند.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: کسی که سی شب با 1000 اسم خداوند در جوشن کبیر مانوس باشد،  نوعی سنخیت با محبوب خودش در او ایجاد می شود؛ توجه به معانی 1000 اسم خداوند ویا عبارت دعای ابوحمزه ثمالی ببین با دل انسان چه می کند وچه نوری حضرت حق در این دل ایجاد می شود

محقق و پژوهشگر حوزه بیان کرد: بهترین عمل در این شب تفکر ویاد خداوند داشتن و عبادت همراه با بینش است، اگر قرآنی می خوانیم، دعایی می خوانیم یادمان باشد که در فلسفه همه این ها بیندیشیم، در شبی که عبادتش بهتر از هزار سال است باید به بنیان های فکری خود هم نظمی دهیم بیاییم و با خداوند عهد کنیم من بعد همه کارهای ما حرف زدن های ما، رفتار ما همه و همه همراه با  تعقل و تفکر باشد.

وی گفت: تفكر وسیله‏اى است كه هرگز نظیر آن را براى وصول به مقامات بندگى و عوالم عبودیت نتوان پیدا كرد. اولین جاده رسیدن به خدا معرفت است و بهترین عمل در شب قدر کسب معرفت الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین سروری بیان کرد: یکی دیگر از بالاترین عبادت در شب های قدر، می توان طلب علم و یادگیری احکام خدا و اصول و فروع دین خدا دانست؛ زیرا علم به معارف الهی باعث می شود که انسان در عرصه های مختلف زندگی نلغزد. بسیاری از بزرگان دین توفیق خود را در بزرگ داشت این شب ها می دانند، چنان که نگارش کتاب دعای با ارزشی مثل جواهر الکلام و المیزان در شب های مبارک قدر به پایان رسیده است.

وی گفت: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله می فرمایند: درهاى آسمان‌ها در شب قدر باز مى‌شود. بنابراين بنده‌اى در آن نماز نمى‌خواند، مگر اين كه خداوند متعال در مقابل هر سجده‌اى درختى در بهشت براى او مى‌نويسد كه اگر سواره، صد سال در سايه آن حركت كند به انتهاى سايه‌اش نمى‌رسد.

حجت الاسلام والمسلمین سروری افزود: در ادامه این روایت آمده است که در مقابل هر ركعت خانه‌اى از در و ياقوت و زبرجد و مرواريد، و در مقابل هر آيه‌اى تاجى از تاج هاى بهشت، و در مقابل هر «سبحان اللّه گفتن» پرنده‌اى از پرندگان بهشت، و در مقابل هر نشستن درجه‌اى از درجات بهشت، و در مقابل هر تشهدى بالا خانه‌اى از بالا خانه‌هاى بهشت، و در مقابل هر سلام دادن، لباسى از لباسهاى بهشت براى او مى‌نويسد و.. .

این محقق و پژوهشگر حوزه تصریح کرد: ملائکه در شب قدر فرود آمده و در زمين پخش مى‌شوند، بر مجالس مؤمنين گذشته، بر آنان سلام مى‌كنند و براى دعاهاى آنها «آمين» مى‌گويند، تا آنگاه كه سپيده دم طلوع كند.

وی گفت: در منابع دینی ما بیان شده است که در شب قدر دعاى كسى رد نمى‌شود  مگر  پنج گروه :کسی که عاق والدين شده ، کسی که قطع كننده صله رحم باشد، كسى كه شراب بنوشد، كسى كه دشمنى مؤمنى در دلش باشد و کسی که حق الناس به گردنش هست.

این محقق حوزه حوزه یادآورشد: امام باقر( علیه السلام) فرمودند: «إِنَّهُ لَیَنْزِلُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ إِلَى وَلِیِ الْأَمْرِ تَفْسِیرُ الْأُمُورِ سَنَةً سَنَةً یُؤْمَرُ فِیهَا فِی أَمْرِ نَفْسِهِ بِكَذَا وَ كَذَا وَ فِی أَمْرِ النَّاسِ بِكَذَا وَ كَذَا؛ در شب قدر تفسیر امور سال به سال بر ولیّ امر(امام زمان علیه السلام)،  نازل می ‌شود و در آن ولی امر (امام زمان علیه السلام)، مأمور می‌ شود که در کار مربوط به خودش چنین و چنان و در کارهای مربوط به دیگران چنین و چنان کند.»

وی گفت: مطمئناً دعای امام زمان (عجل ‌الله ‌تعالی‌ فرجه) دعای مستجاب است؛ اگر شخصی در خلوت خویش با حضرت پیوند برقرار کرده و با او به گفتگو بنشیند و خواسته ‌هایش را بگوید؛ حضرت نیز حوائج او را از خداوند می ‌گیرد؛ در این شب باید به یاد امام زمان بود که طلوع فجر حقیقی برای زندگی ماست.

 


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین