عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۴۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
گفت‌وگو درباره بررسی رابطه «علویت، حسینیت و مهدویت»
یک کارشناس امور مذهبی معتقد است که اهل‌بیت(ع) به‌ویژه امیرالمؤمنین و امام حسین(ع) نقش ویژه‌ای در مهدویت و امر ظهور ایفا می‌کنند تا جایی که می‌توان برخی راهکارهای کاربردی را از آنان به دست آورد.
عقیق:مسأله مهدویت و آخرالزمان یکی از مهم‌ترین مباحث قرآنی و روایی مسلمانان و حتی سایر ادیان الهی است؛ از نگاه شیعه درک ماجرای مهدویت و آخرالزمان وابسته به دو یادگار پیامبر(ص) یعنی قرآن و عترت(ع) است و در این راستا اهل‌بیت(ع) به ویژه امیرالمؤمنین و امام حسین(ع) نقش ویژه‌ای در این امر ایفا کرده‌اند که بخشی از آن به دوران حیاتشان و بخش عمده آن در زمان رجعت و ظهورشان به وقوع می‌پیوندد.

به عبارت دیگر، با بررسی و مطالعه و تحقیق درباره نقش کلیدی این بزرگواران می‌توان برخی راهکارهای کاربردی فردی و اجتماعی را به دست آورد؛ بنابراین آنچه که تاکنون در سیره عترت(ع) مورد غفلت اندیشمندان قرار گرفته است، عدم پرداختن نقش هر کدام از اهل‌بیت(ع) در مهم‌ترین اصل شیعه، یعنی مهدویت و امر ظهور است.

درباره این موضوع با حجت‌اسلام «محمدمهدی بنیانیان» گفت‌وگویی داشته‌ایم.

در این گفت‌وگو شب‌های قدر بهترین موقعیت برای معرفت و درک امام زمان(عج) معرفی شد که شیعیان باید با تقویت همدلی و اتحاد قلوب، آن را موقعیتی برای مقدمه‌سازی ظهور حضرت قرار دهند؛ همچنین با مطالعه روی فرازهایی از کلام امیرالمؤمنین(ع) درباره مهدویت و امر ظهور الگویی مطرح شد تا بتوان با مطالعه روی سایر روایات، به راهکارها و راهبردهای مهمی در مسیر ظهور و آخرالزمان دست یافت.

نقش کلیدی امام حسین(ع) در قالب ماجرای اربعین حسینی(ع) و حب و کشش حضرت برای ایجاد همدلی بیشتر امت‌ها و ملت‌ها در راستای زمینه‌سازی ظهور نیز مورد تاکید قرار گرفت؛ زیرا امت‌ها تا همدل نشوند ظهور واقع نخوهد شد.

مشروح گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.


 بحث «علویت» و «مهدویت» و یا نقش امیرالمؤمنین(ع) در آخرالزمان و ظهور یکی از مباحث کلیدی بوده که در این زمینه آیات و تفاسیر روایی و یا احادیثی مطرح شده است. در این بحث تاکید شده که  هر کدام از اهل‌بیت(ع) نقش مهمی در راستای امر ظهور ایفا می­‌کنند؛ مانند ماجرای اربعین حسینی(ع) که قرار است امت واحده اسلامی با محوریت حب حسینی صورت بگیرد.

*حجت‌الاسلام بنیانیان: اول باید این نکته مورد توجه اجمالی قرار گیرد که چرا بحث آخرالزمان در جامعه ما این قدر جذاب است؟ پاسخ این است که این موضوع جزو مهمات جامعه ما باید محسوب شود و از سوی دیگر مردم هم پیگیر هستند. خود جامعۀ جوانِ پرسشگر ما خیلی پیگیر است که این آخرالزمان چیست و چه ویژگی‌­­هایی دارد؟ یک تلفیق و یک اتفاقی باید برای ما تبیین شود که اول، وقتی صحبتِ از آخرالزمان در زبان پیغمبر و امیرالمؤمنین تا امام حسن عسگری و در کلام خود حجت­ ابن الحسن(عج) می­‌شود، صحبت از این است که نگهداری دین در این دوره کارِ بسیار مشکلی است، زیرا تشبیه و تعبیر رسول گرامی اسلام(ص) نسبت به دینداری در مقطع آخرالزمان، گرفتن آتش به دست است. یعنی دینداری محال و ناممکن است. این‌ها هشدارهای خیلی جدی است که اهل‌­بیت(ع) به ما دادند و نشان می‌دهد ما راهی جز قرآن و عترت(ع)برای نجات نداریم، . فردی آمد خدمت امام صادق گفت من آخرالزمان­ را می‌خواهم درک کردم چه کنم؟ فرمود به قرآن مراجعه کن.

عبارتی را امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه درباره نوع رفتار در آخرالزمان به این ترتیب بیان می‌­فرماید: «بدانید از ما آن کسى که فتنه‌‏هاى آینده را درک کند با چراغى روشن در آن حرکت کند و به روش نیکان قدم بردارد». عبارت حضرت «یَسْرِی فِیهَا بِسِرَاجٍ مُنِیر؛ در آن فتنه‌ها با چراغ روشنی‌بخش» و «یَحْذُو فِیهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِین؛ حرکت بر مبنای صالحان‏» است. نظر شما راجع به این فرازها چیست؟

اصل سراج منیر، اهل‌بیت(ع) هستند
*حجت‌الاسلام بنیانیان:امام رضا (علیه‌السلام) در حدیثی می­‌فرمایند ظلمتی که در آخرالزمان اتفاق می­‌افتد همان ظلمتی است که در ابتدای خلقت انجام شد و به واسطۀ آن ظلمت ملائک خدا که خلقت­شان از نور بود در عبادت خدا متوقف شدند. می‌­فرماید این قدر ظلمت در آخرالزمان زیاد می­‌شود که شما هیچ راه نجاتی ندارید مگر اینکه سراغ اهل­‌بیت بروید. «سراج ­منیر» اصلش همان اهل‌بیت (علیهم‌السلام) است. یعنی وقتی صحبت از خوبی در این عالم می­‌شود، خدا در قرآن تقسیم بر دو می­کند، می­‌گوید یا عمل را شما انجام می­دهید یا من انجام می­‌دهم. اعمال در عالم دو دسته است و آدم‌­ها هم دو دسته هستند: یا خوبند یا بد. یا خداپرستند یا هواپرست. اعمال هم یا خوب و یا بد است. پس ما باید دنبال اعمالی باشیم که او به ما اجازه بدهد تا عملِ خوب در زندگی‌مان انجام بدهیم؛ یعنی «اللَّهُ وَلِیُّ الَّذینَ آمَنُوا» خدا ولیّ مطلق شود؛ تا خدا ولیّ مطلق نشود شما وارد صراط نشدید بلکه در سبیل هستید.

تا وارد صراط نشدیم، وارد دین هم نمی‎شویم
البته سُبل­‌ها نیز مهم است، اما راه‎های فرعی‎اند و صراط، راه اصلی است و ما تا وارد صراط نشدیم وارد دین نشدیم، صراط با خود امام زمان(عج) محقق می­‌شود؛ یعنی اگر می­‌خواهید در آخرالزمان موفق شوید و نجات پیدا کنید، خودتان و زندگی و دین و آخرتان، باید همه چیزهایتان را از امام زمان(عج) بگیرید. حضرت فرمودند دوستان ما در کارهای بزرگشان ـ مثلاً می­‌خواهد شغل انتخاب کند، ازدواج کند ـ سراغ ما می‌آیند، اما در کار کوچکش فکر می­‌کند خودش می­‌تواند انجام بدهد. نه، شما نمک سفره را هم می‌­خواهید اضافه کنید، می­‌دانید ظرف نمک کجاست، می‌­دانید آش کجاست، می­‌دانید این توانایی را دارید، اما بدانید لاحول و لا قوة الّا بالله العلی العظیم، اوست که نمک آش شما را می‌­ریزد.

اسناد آموزشی غربی آیا ما را به ظهور نزدیک می‌کند؟!
اینها را گفتیم تا به اینجا برسیم که سراج منیر، مسیری است که روشنی­‌بخش است، در آخرالزمان فقط اهل
بیت(ع) است، در زیارت جامعه ­کبیره امام هادی فرمودند «هر جا که نامى از خیر و نیکویى باشد، شما(اهل‌بیت) اولِ خیر و ریشه آن و فرعِ آن و معدن آن و مبدأ آن هستید.» یعنی اگر عملی حتی اگر به ذهن ما خوب باشد و به واسطۀ اهل‌بیت(ع) به ما نرسیده باشد، ما در این مسأله دچار مشکل می­‌شویم؛ همین کاری که ما داریم در آموزش و پرورش­مان می‌­کنیم. فریاد آقا را در سند 2030 بلند کرده که می­‌فرماید این غیر از این است، می‌­گوید خیلی خوب است. متخصصان دنیا نشستند آن را طراحی کردند، فوق ­تخصص‌ها نشستند آن را طراحی کردند، بر چه اساسی طراحی کردند؟ بر اساس نظامِ غیر از نظام اهل‌­بیت(ع). رهبر انقلاب هم  فریاد می­‌زند در این خیر نیست. وقتی جوانان و متخصصان دینی ما می‌­توانند نظام آموزشی ما را باید منطبق بر نگرانی‌های ما برای ظهور یا دینداری یا بحث آخرالزمان بنویسند، چرا باید از کسی بگیریم که شک داریم؟

صحنه‌گردان عالم، خداست نه صهیونیست
من الان بگویم این لیوان­‌هایی که الان اینجاست احتمال دارد نجس باشد، آیا شما آب می‌­خورید؟ پس چطور می‌­روید از مطلبی استفاده می‌کنید که این همه احتمالِ انحراف و شبهه و دوری از خیر دارد؟ اینها را در عالم نفهمیدیم. وقتی گفتند آقا گناه می­‌شود، باران کم می‌­شود، بعضی­‌ها روحانیون را مسخره کردند بله چه ربطی دارد؟ در آخرالزمان­ خدا می­‌گوید من به خودتان وا می‌­گذارم، ببینم خودتان زندگی را می­‌چرخانید؟ یک دفعه می‌بینید یک سال خشکسالی می­­­‌شود، یک سال سیل می‌­آید، اینها همه کارهای خداست. در عالم صهیونیست و آمریکا و فراماسونر نمی‌توانند صحنه­‌گردانی کنند بلکه صحنه­‌گردان کسی دیگر است، اما ما بفهمیم بدونِ اِذن او یک برگی روی زمین نمی‌­افتد، ترس از غیر خدا نشانۀ بی‌دینی است.

 صالحیت در گروی تبعیت از خلیفةالله است

درباره فراز «یَحْذُو فِیهَا عَلَى مِثَالِ الصَّالِحِین؛ (در آخرالزمان عده‌ای) مانند صالحان گام می‌نهند» هم توضیح می‌فرمایید؟

*حجت‌الاسلام بنیانیان:اینکه فرمودند «یحذو فیها علی مثال الصالحین» یعنی شما جای پای صالحین بگذارید، یعنی از آنها الگو بگیرید نه اینکه بروید الگوهای دیگران را استفاده کنید؛ با این صفاتی که خدا برای صالحین در قرآن قرار داده است. شما در نماز هم به «عبادالله الصالحین» سلام می­‌دهید، در قرآن هم خدا در اوج صفاتشان ایشان را با مفهوم صالحین معرفی می‌کند.همچنین ما وقتی کربلا می‌رویم، برای زیارت قمر بنی­‌هاشم این عبارت را مجدد آنجا می­‌بینیم: «السلام علیک یا عبد الصالح» چه کسانی جزو صالحین قرار می‌­گیرند؟ اینها یک ویژگی‌ای دارند، این کسانی که صالح قرار می­‌گیرند و خد آنها را صالح قرار می­‌دهد کسانی هستند که مطیع محضِ خلیفةالله  هستند. خدا در قرآن می­‌گوید بنده من، من خدای شما هستم و من شما را آفریدم، هر چه خلیفه من می­‌گوید درست است. خلیفه من می‌گوید شنبه‌ها ماهی‌گیری حرام است، حق ندارید ماهی بگیرید، قرآن می­‌گوید چون گوش نکردند، آنها را خوک و سگ کرد. در قرآن هم می­‌گوید پیغمبر به اینها بگو اگر می­‌خواهند من را بپرستند باید تو را دوست داشته باشند و از تو تبعیت کنند.

چرا به امام حسن مجتبی (علیه‌السلام) فرمودند «امام الْمُمْتَحَن» زیرا شیعه در زمان ایشان دچار سخت­‌ترین امتحان شد، چون خواص شیعه اشتباه کردند، چون فکر می‌­کردند فهمی بالاتر از فهم امام جامعه در عالم وجود دارد. ابن­‌عباس مگر کم کسی است؟ مفسر قرآن است، جابر عبدالله کم کسی است؟ بعد از آن از امام معذرتخواهی کردند و توبه کردند، اما چه چیزی را در دین نفهمیدند؟ لذا نمی­‌داند امام یعنی فهمِ تمام عا

اینکه فرمودید صالحیت در گروی تبعیت از خلیفه خداست، ماجرای نوح (علیه‌السلام) به ذهن متبادر می شود که خداوند در آیه46 سوره هود فرمود: «قالَ یا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ؛ ای نوح فرزندت از اهل تو نیست، زیرا او عمل غیر صالح است؛» او چون در پرتو تبعیت اهلیت پیدا نکرده بود.

*حجت‌الاسلام بنیانیان: بله، خداوند در آیه‌ای از قرآن از قول ابراهیم(ع) نسبت به نزدیکانش می‌فرماید «فَمَنْ تَبِعَنی‏ فَإِنَّهُ مِنِّی؛ اگر از من تبعیت کنی، از من هستی» یعنی نسبت به من اهلیت پیدا می‌کنی. لذا اینکه گفته می‌شود «سلمانً منّا اهل‎‌بیت» یعنی سلمان در پرتو تبعیت به مقام «مِنّیت» یا «اهلیت» رسید.

بنابراین در ماجرای حضرت نوح (علیه‌السلام) و فرزندش عدم تبعیت باعث شد جنس عملش صالح نشود و موجبات غرق شدن او را فراهم کند و این مسأله در آخرالزمان هم در شکل گسترده‌تری رخ می‌دهد. جالب است امام صادق (علیه‌السلام) فرمود در آخرالزمان همه مانند قوم حضرت نوح (علیه‌السلام) در بلا و گرفتاری و مصیبت غرق می‌شوند، جز کسانی که سوارِ کشتی جد ما حسین ­بن­ علی(ع) است. یعنی اگر می‌­خواهید جامعه و خودتان و خانواده‌تان به واسطۀ موضوعی متحول شود و آدم‌­ها هدایت شوند، بیدار شوند، ما به واسطۀ کسانی که می‌­خواهند دینی را در جامعه ترویج بکنیم، راهمان این است که مردم را بیشتر متوجه امام حسین و اهل‌بیت(ع) بکنیم. تبعیت یعنی اینکه پیدا بکنیم مسیر هدایت را و شروع کنیم آن را انجام دادن. وقتی من خواستم با همسرم برخورد بکنم، ببینم امام صادق(ع) چه گفته است، وقتی خواستم جامعۀ سیاسی، اجتماعی درست کنم، به فقرا کمک کنم ببینم، اهل­بیت چه گفتند، چون در هر نسخه‌­ای غیر از نسخه قرآن و اهل‌بیت(ع) هر مطلبی در آن پیچیده باشند، یقیناً در آن خیری نیست و شر است.

بهترین فضا برای رشد و احیا، شب قدر است

در آستانه‌ شب‎های قدر قرار داریم؛ در این زمینه نکته‎ای هست بفرمایید؟

*حجت‌الاسلام بنیانیان:به فضل خدا قرآن در زندگی همۀ ما وجود دارد، خدا هم شب‌­های قدر ما را به قرآن ارجاع می­‌دهد. آیا به واسطۀ اینکه امور ما در یک سال رقم می‌خورد؟ خیر، این ابتدایی‌­ترین چیزهای شب قدر است، در شب قدر یک اتفاق عظیمی که در عالَم می‌­افتد، این است که خداوند درباره شب قدر می­‌گوید آن را برتر از 30 ماه قرار دادم. یعنی این شب قابلیت این عظمت را دارد که یک اتفاقی در وجود شما بیفتد و شما قَدرتان را بدانید، چرا باید قدر خودتان را بفهمید؟ چون اولین دعایی که آخرالزمان مطرح می­‌شود «مَن عرفَ نفسه» است، خودت را بشناس، تا خودت را نشناسی در این عالم نمی‌­توانی دینداری بکنی. این ابتدایی‎ترین مسائل آخرالزمان­ است.

در شناخت خود اینجاست که ما متأسفانه برای شناخت خود سراغ مکاتب غربی می­‌رویم، هر چه هم مقام معظم رهبری فریاد می‌­زند علوم انسانی گوش نمی‎دهند، زیرا اگر می­‌خواهی خودت را بشناسی تا بر اساس آن زندگی بکنی، باید از آبشخور اسلام بهره ببری. وقتی خودت را با تفکر و مکتبِ مادی­‌گرایی ساختی، دیگر نمی‌­شود به این آدم گفت در آخرالزمان دینداری بکن، زیرا اصلاً تعاریف این آدم از آخرالزمان متفاوت است. تعریف خوشبختی، تعریف سعادت، تعریف رشد و تعالی نزد چنین فردی متفاوت است.

در دوره­‌ای داریم زندگی می‌­کنیم که خداوند در قرآن می‌­گوید مردم، یک طوری ابلیس سرتان را گرم کرده است که خوابید و باید بیدار شوید، بهترین فضا برای رشد و احیا، شب قدر است، یک ساعت تفکر است، زیرا در حدیث می‌فرمایند یک ساعت تفکر برتر از 70 سال عبادت است. شما در روز کلاً یک ساعت نماز بخوانید، در هفته  7 ساعت و در ماه  30 ساعت می­‌شود، اما شب قدر 70 سال برای شما عبادت می‌­نویسند.

قَدر و ارزش شب قدر، کسب معرفت نسبت به امام زمان(عج) است

مسأله‎ای که در شب‎های قدر مورد توجه اهل‌بیت (علیهم‌السلام) قرار گرفته است، موضوع معرفت به امام (علیه‌السلام) است، زیرا در احادیث فرموده‎اند اگر می‌خواهید با مخالفان ما احتجاج کنید، با سوره قدر این کار را انجام دهید؛ نظرتان در این باره چیست؟

*حجت‌الاسلام بنیانیان:آنچه که خدا به عنوان دین و قَدرِ شب قدر معرفی می­‌کند، شناخت و معرفت نسبت به امام زمان (عجل ‌الله تعالی فرجه) است که در احادیث فرموده‎اند اگر این معرفت را نداشته باشیم به مرگِ جاهلیت مردیم. امام صادق (علیه‌السلام) می­‌فرماید مهدی ما در آخرالزمان در سیاه ‌چال غیبت است، ننشینیم مانند مدام مردم زمان موسی بن­ جعفر(علیه‏‌السلام) را مدام لعنت  و بگوییم خدا آنها را لعنت کند، امامشان در سیاه­‌چال هارون بود چه می­‌کردند؟ اما باید پرسید ما چه کردیم؟

ادای دِین نسبت به امام زمان (عج)، زمینه‎سازی ظهور است
بنابراین «ادای دِین» نسبت به خلیفةلله می­‌شود «دین». این دِین چیست؟ نهایت آرزوهای این امام ما که ما نسبت به او دِین داریم، ظهور است. در حدیث می‌خوانیم حضرت یک پرچم در این عالم با نام «یا لثارات‌الحسین» بلند می‌کند و پشت به دیوار کعبه می‌زند و می فرماید «أنا بقیةالله» چطور این امر محقق می‌­شود؟ وقتی اتفاق می‌­­افتد که یاران این امام آماده باشند. بنابراین امام زمان(عج) نیز همان امام زمان است، ما ضلع تعیین­‌کننده‌­ایم، ما چکار باید بکنیم؟

برای زمینه‎سازی ظهور باید اتحاد فکری و فرهنگی شکل بگیرد

خب چه مسأله‎ای باعث می‌شود جامعه ما از امر مهم زمینه‎سازی ظهور امام زمان (عجل ‌الله تعالی فرجه) غافل می‌شود؟

*حجت‌الاسلام بنیانیان:امام زمان (عجل ‌الله تعالی فرجه) یک نامه به شیخ مفید دارند، عبارت این است: شیخ مفید می­‌دانی چرا غیبت ما طول کشید، می­‌دانی چرا از فیضِ وجود ما محروم هستید؟ چون دل­‌هایتان از هم دور است، یک جمله می‌­گوید علت غیبت دور بودنِ د­ل‌های شیعیان از همدیگر است؛ ما باید یکدل باشیم، این حرف یعنی اینکه: بگویی بسم ­الله الرحمن ­الرحیم؛ اگر در دلت کینۀ دوست امیرالمؤمنین را داشته باشی مانع ظهور هستی. امام رضا می‌فرمایند درباره فاسق امت ما حق ندارید از خودش تبری بجویید بلکه از عملش تبری بجویید. می‌گویید فلان گناه او بد است. خب باید او را دعا بکنید، اینکه کینه نداشته باشم یعنی اینکه قبلش بگویم خدا فلانی آبروی من را برده ولی او را دعا می­‌کنم و می­‌بخشم. مال من را خورده است. خب مالت را پس بگیر او را دعا کن. چون این آدمی که مال تو را برده است مریض است، مریض که فقط سرطان نیست کسی که دو سه روزه دنیایش را به بی‌نهایت زندگی­‌اش می‌­فروشد، این آدم بیمار است و از سرطان بدتر است، لذا باید او را دعا بکنید و خیرخواه او باشید.

بنابراین شب احیا وقتی قرآن را بالای سرتان گرفتید کسانی که به شما بدی کردند را دعا بکنید، آن وقت ابلیس هم بلد است، ابلیس عالم است و می­‌داند یک‌دل شدنِ شیعه مقدمۀ ظهور امام زمان (عجل ‌الله تعالی فرجه) و یا به تعبیر قرآن پایان وقت معلوم است.

ظرفیت اربعین حسینی(ع) برای اتحاد قلوب در راستای زمینه‌سازی ظهور است

 بنابراین شما اختلافاتی که ابلیس بین مسلمانان و حتی بین خانواده‎ها در جامعه ایجاد می‌کند را در راستای جلوگیری از امر ظهور معرفی می‌کنید؟ 

*حجت‌الاسلام بنیانیان:بله، برای همین ببینید بین شیعه دارد چه می‌­کند، کجای دنیا این همه طلاق داریم؟ کجا به خاطر هیچ و پوچ این همه دعوا بین خانواده­‌هاست؟ فامیل‌ها برای چه با هم قهر هستند؟ زیرا ابلیس با همه جنودش وسط است که بین دوستان علی ­بن ­ابی‌طالب اختلاف بیاندازد.چرا شما اشاره کردید اربعین محور ظهور است؟ چون اربعین همۀ دوستان امیرالمؤمنین با همۀ اختلافات و مسالک و تفکرات و حتی جوان‌هایی به ظاهر غیر حزب‌اللّهی همه با هم حولِ یک محبت، دورِ یک اسم هستند. نه اینکه بچۀ یک کشور و مملکت هستند. اصلاً زبان هم را نمی‌فهمند. هشت سال ما با هم جنگیدیم؛ شوخی نیست. در خانواده من شهید است و می‌­دانم آنها کشتند و از سوی دیگر در خانواده آنها کشته است و می‌دانند ما کشتیم، اما حول محبت سیدالشهدا گردِ هم جمع می­‌شوند و به هم محبت می­‌کنند، لذا امام حسین (علیه‌السلام) نقطۀ اتصال امت‌هاو اجتماعات است.

بنابراین اگر می­‌خواهیم شب قدر ما قدر شود اول اینکه همه را ببخشیم، دوم اینکه برای همه دعا بکنیم و سوم اینکه به قول امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) که فرمود اگر دو نفر را با هم آشتی بدهید، از عبادات همۀ عمرتان بالاتر است. چون دارید در مسیر ظهور گام برمی‌­دارید دو تا دل به هم نزدیک شده است و ما می­‌دانیم دو تا دل از هم دور شود در جامعه فاجعه اتفاق می‌­افتد، طلاق می­‌گیرند و سایر اختلافات پیش می‌آید، که زمینه را برای دوری دل‌ها از یکدیگر فراهم می‌کند.

کشتی نجات امام حسین(ع) راهکاری برای عبور از فتنه‎های سخت

 بحث را از شب قدر و لزوم شناخت به معرفت امام زمان (عجل ‌الله تعالی فرجه) آغاز کردیم و در این راستا مهم‎ترین عامل در زمینه‎سازی را اتحاد قلوب مؤمنان حول محور امام حسین (علیه‌السلام) معرفی کردید؛ درباره نقش امام حسین (علیه‌السلام) در امر ظهور بیشتر توضیح می‌دهید؟

*حجت‌الاسلام بنیانیان:ابتدا عرض کنم سؤالی که برای عموم مردم ایجاد می‌شود این است که می‌­گویند بچه­‌های ما در این جامعه خراب می‌­شوند و باید چکار کنیم؟ شخصی آمد نزد موسی ­بن ­جعفر و گفت نگران فرزندم هستم؛ چه کنم؟ حضرت فرمودند سه کار را بکنید نگران نباشید. 1. طیب ولادت (حلال‎زادگی) 2. لقمه حلال 3. محبت ما اهل­بیت به خصوص جدمان حسین­ بن ­علی را در دل او بگذارد. وقتی ما قائل به سفینة­­الحسین یا کشتی امام حسین (علیه‌السلام) شدیم، وقتی شما فرزندتان را سوار کشتی امام حسین کردید و بچه شما گریه‌­کن امام حسین شد و مهم‌ترین کارش هر سال در محرم این بود که برود به امام حسین خدمت کند و اربعین کربلا برود، دیگر نگران این بچه‌­ات نباش. مانند ما جوان‌ها جوانی­‌اش را می‌­کند، اما «نعم‌الرفیق» یا بهترین رفیق، سیدالشهداست. به موقع او را  سر خط بر می‌گرداند، از جوان‌گری جوان­‌ها نباید ترسید بلکه از اینکه از کشتیِ محبتِ اهل‌بیت(ع) پیاده شوند باید بترسید. 

از سوی دیگر خون مظلوم در عالم وحدت‌آفرین است و محور مظلومیت عالم سیدالشهدا است. بنابراین معرفت و حب به امام حسین (علیه‌السلام) نقش کلیدی در امر ظهور دارد؛ یعنی وقتی همه عاشق او شدند و همه حول او به یکدیگر محبت کردند زمینه‎ها فراهم می‌شود. خب ما این را در ماه محرم و اربعین حسینی (علیه‌السلام) می‌بینیم. همۀ فرقه­‌های فکری، همۀ جوان‌­های حزب­‌اللهی و همۀ جوان­‌های غیرمذهبی، ایستگاه صلواتی می­‌زند. ایستگاه صلواتی یعنی چه؟ یعنی به دوستداران امام حسین محبت می­‌کند، چایی و شربت می‌دهد، نمی‌پرسد شما با من رفیق هستید، دشمن هستید؟ چون همه حول یک محورِ واحد هستند.


منبع:تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین