عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۳۹۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
در گفتگو با مسئولان و غرفه داران نمایشگاه قرآن قم مطرح شد:
تنی چند از غرفه داران و مسئولان پنجمین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم با اشاره به این که بهار قرآن ، بهترین فرصت برای اُنس با کلام وحی است، بر نیاز جدی مردم و خانواده ها مبنی بر استفاده از کتب دینی کم حجم و در عین حال کاربردی تاکید کردند.
عقیق: این شب ها برای اولین سال به طور همزمان در دو نقطه از شهر مقدس قم یعنی مجتمع ناشران و مسجد جمکران، شاهد برپایی نمایشگاه قرآن و عترت هستیم؛ نمایشگاهی که به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ، سیزدهم خردادماه افتتاح شده و تا بیست و دوم همین ماه در این دو مکان تداوم خواهد داشت.

سید موسی حسینی کاشانی، همچنین بیان داشته است: تلاش به منظور آشناتر کردن مردم با دستاوردهای جدید قرآنی و نیز ترویج فرهنگ قرآن در بین آحاد مردم به خصوص نسل جوان از جمله اهداف برگزاری این قبیل نمایشگاه هاست که البته در کنار فعالیت های دیگر قرآنی در شهر کریمه اهل بیت(ع) به دنبال دست یابی به آن ها هستیم.

در ایام برپایی نمایشگاه قرآن در مجتمع ناشران فرصتی دست داد تا با برخی از غرفه داران نمایشگاه گفتگویی انجام دهیم که مشروح آن در ادامه می آید؛

عرضه 400 عنوان کتاب دینی و قرآنی در انتشارات اُسوه

نادر جوانبخت، مسئول غرفه انتشارات اُسوه که عمدتاً به چاپ و انتشار قرآن و مفاتیح الجنان و نهج البلاغه اهتمام دارد ، گفت: ما در این نمایشگاه حدود 400 عنوان کتاب عرضه کرده ایم که اکثر این ها قرآنی است و آثار مربوط به اساتید مختلف، همچنین ترجمه های مختلف به زبان های گوناگون را شامل می شود که در قطع های مختلف به چاپ رسیده اند.

وی با اشاره به این که در یکی دو روز ابتدای نمایشگاه، استقبال چندانی از سوی مردم به عمل نیامد، در عین حال گفت: البته در روزهای بعد استقبال تا حدودی بهتر شد به این خاطر که مردم از وجود نمایشگاه و ساعات برپایی آن اطلاع بیشتری پیدا کرده و به این وسیله علاقه مندان حضور پررنگی تری در این نمایشگاه داشتند.

لزوم افزایش تسهیلات خرید کتاب برای خانواده ها

جوانبخت همچنین یک درخواست از متولیان به خصوص اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشت و افزود: با توجه به این که تهیه کتاب و محصولات قرآنی در این وضعیت اقتصادی نامطلوب برای بسیاری از خانواده های قمی تا حدودی دشوار است، لذا باید نهادها و ارگان های فرهنگی به خصوص ارشاد ، تسهیلات مربوط به بن کتاب را بیش از پیش افزایش دهند تا قدرت خرید برای مردم فراهم گردد.

مهدی نقدی، مسئول فروش انتشارات هجرت نیز با اشاره به این که اکثر کتاب های عرضه شده از سوی این انتشارات در این نمایشگاه را کتب و آثار مذهبی و به خصوص قرآنی تشکیل می دهد، اظهار داشت: یکی از پرفروش ترین آثار این انتشارات ، مجموعه 30 جلدی کتاب نسیم حیات استاد ابوالفضل بهرامپور است که جزو تفاسیر پرفروش کشور نیز به نوعی به شمار می رود.

وی افزود: کتاب تفسیری کوثر که 10 جلد آن منتشر شده اثر حجت الاسلام و المسلمین یعقوب جعفری نیز از دیگر آثار ارایه شده در این نمایشگاه است که البته احتمالاً در مجموع 12 جلد بشود.

مردم به دنبال کتب کم حجم و کاربردی هستند

نقدی همچنین با بیان این که علاوه بر کتب تفسیری به زبان عربی ، در این غرفه در حوزه علوم قرآنی تفاسیر موضوعی سوره های قرآنی نیز در معرض بازدید علاقه مندان قرار گرفته است، به نکته مهم و ظریفی اشاره کرد و گفت: برای بیشتر مردم کتاب های قرآنی کم حجم و کاربردی بیشتر مورد اقبال است از جمله کتاب تفسیر حیات که دارای قلم روان و همه فهمی برای عموم جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: این مساله از آن رو مهم است که باید کتب دینی و قرآنی به زبان روان نوشته شده و در آن ها به نیازهای مبتلابه مردم بیشتر توجه شود به طوری که در عین بهره مندی از غنای لازم علمی بتواند با آحاد جامعه ارتباط لازم را برقرار سازد.

سید مصطفی میرعرب، مدیر اجرایی پنجمین نمایشگاه قرآن و عترت استان قم نیز بیان داشت: امسال برای اولین بار در قم نمایشگاه قرآن به طور همزمان در دو نقطه برگزار شد یعنی همین مجتمع ناشران که سال های گذشته نیز میزبان علاقه مندان به قرآن بود و مسجد مقدس جمکران که با همت معاونت فرهنگی مسجد، این اتفاق مبارک صورت گرفت.

فعالیت 80 غرفه قرآنی در دو نمایشگاه

وی ادامه داد: در هر کدام از این نمایشگاه ها 40 غرفه شامل نرم افزارهای علوم قرآنی و بخش های کودک و نوجوان و اجرای برنامه های قرآنی و نشست های تخصصی دایر است ، به این معنا که تعداد عناوین غرفه هایی که در مجتمع ناشران هست نیز در مسجد جمکران وجود دارد و بنابر این در مجموع 80 غرفه نمایشگاهی به همین منظور در این دو مکان دایر شده و پاسخگوی نیازها و سوالات عموم بازدیدکنندگان است.

میرعرب با بیان این که در این دوره از نمایشگاه قرآن و عترت قم سعی شده از ظرفیت موسسات فرهنگی و قرآنی موجود در استان نهایت استفاده شود، گفت: در حال حاضر گرچه اسماً حدود 120 موسسه وجود دارد اما از این تعداد 73 موسسه فعال قرآنی در شهر قم وجود دارد که همین میزان در کل کشور یک آمار فوق العاده به شمار می رود.

برپایی محافل و نمایشگاه های قرآنی در سطح شهر قم

وی یادآور شد: همچنین 10 نمایشگاه در مقیاس کوچک با همکاری کانون های مساجد استان در سطح شهر و نیز بخش های استان داریم که آن هم برای اولین بار است دایر می شود، ضمن آن که علاوه بر این ها محافل انس با قرآن کریم در سطح مساجد استان و یک مورد کرسی تلاوت قرآن در یکی از مساجد محله آذر قم داریم.

مدیر اجرایی نمایشگاه قرآن و عترت استان در خاتمه سخنان در خصوص چرایی استقبال کم مردم در روزهای ابتدایی نمایشگاه گفت: استقبال کم مردم در شب های اول تا حدودی طبیعی است اما تبلیغات خوبی از سوی مجتمع ناشران و نیز مسجد جمکران در سطح شهر انجام شده که ان شاءالله در روزهای آتی شاهد استقبال بیشتر مردم خواهیم بود.

وی همچنین افزود: در عرصه رسانه ملی نیز نمایشگاه قرآن مسجد مقدس جمکران تیزر تلویزیونی داشته ولی نمایشگاه مجتمع ناشران تاکنون زیرنویس تلویزیونی از سیمای قم داشته است.
منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین