عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۲۶۸
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۳
میزگرد ابعاد راهبردی اندیشه امام خمینی(ره)؛
رایزنی فرهنگی کشورمان به مناسبت سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، میزگرد علمی «ابعاد راهبردی و انسانی در اندیشه امام خمینی (ره)» را در سوریه برگزار کرد.
عقیق:به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رایزنی فرهنگی ایران در سوریه با همکاری اتحادیه نویسندگان عرب، به مناسبت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) میزگرد علمی «ابعاد راهبردی و انسانی در اندیشه امام خمینی (ره)» را با سخنرانی محمد کنایسی، سردبیر روزنامه «البعث»، پدر نزار مباردی، کشیش ارتودوکس کلیسای نیقولاوس دمشق و نضال الصالح، رییس اتحادیه نویسندگان عرب برگزار کرد.

این میزگرد با مدیریت حجت‌الاسلام نبیل حلباوی و با حضور ترکابادی، سفیر کشورمان در دمشق برگزار شد.

در آغاز این میزگرد،  صالحی‌نیا، رایزن فرهنگی ایران در سوریه گفت: همگان اعتراف دارند که حضرت امام خمینی (ره) مؤثرترین شخصیت جهان از دهه هفتاد میلادی قرن گذشته تاکنون است؛ زیرا انقلاب اسلامی که بزرگ‌ترین رویداد سیاسی نیمه دوم قرن بیستم محسوب می‌شود را به پیروزی رساند و نظام سیاسی منحصر به فردی به نام جمهوری اسلامی را به دنیا عرضه کرد که برخوردار از شاخص‌های شناخته شده دموکراسی و در عین حال مبتنی بر اصول شریعت اسلامی است.

وی افزود: حضرت امام خمینی (ره) به عنوان مرجع دینی، فعالیت انقلابی خود را بر خلاف اندیشه غالب آن زمان که مراجع دینی به درس و بحث در حوزه‌های علمیه بسنده می‌کردند و دور از تحولات جامعه و آنچه در جامعه جریان داشت، انجام داد.

پس از آن میزگرد با مدیریت حجت‌الاسلام نبیل حلباوی آغاز شد. وی در مقدمه سخنانش به هدف راهبردی حضرت امام خمینی (ره) که تربیت انسان صالح بود، پرداخت و در این باره گفت: همین دید و روش منجر به قیام ملت ایران و سرنگونی رژیم طاغوتی شاه شد.

سپس محمد کنایسی، سردبیر روزنامه «البعث» سوریه مقاله خود را ارایه داد و طی آن به بررسی معنای استقلال در نهضت حضرت امام خمینی (ره) پرداخت و افزود: جنبه استقلال‌طلبی با معانی ویژه‌ای که حضرت امام خمینی (ره) ترسیم کرده بود، منجر به پیروزی انقلابی کم‌نظیر در تاریخ بشریت توسط مردم ایران شد.

وی افزود: ایران پس از انقلاب با اتکا به مفهوم خاص خود از استقلال، علیرغم بایکوت و توطئه‌های متعدد توانست اعجازی را در تحقق پیشرفت علمی، اجتماعی و سیاسی رقم بزند. انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) در برابر تمامی چالش‌ها پایداری کرد و اعجازی تمدنی علمی و انسانی بی‌مانندی در جهان را در مدت کوتاهی محقق ساخت.

کنایسی در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران دارای راهبرد متمدنانه و انسانی واضحی است و به همین دلیل با گام‌های سریعی در مسیر پیشرفت تمدنی و انسانی حرکت می‌کند در حالی که کشورهای عربی فاقد هرگونه برنامه راهبردی هستند؛ بنابراین در حالتی از سرگردانی به سر می‌برند.

سخنران بعدی پدر نزار مباردی بود که در سخنان خود به اندیشه دینی انسانی مشترک بین اصول و مبادی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی (ره) و دین مسیحیت پرداخت و شواهدی را از قرآن کریم و سخنان حضرت عیسی (ع) بیان کرد.

وی همچنین به وضعیت مطلوب مسیحیان در ایران و برخورداری از حقوق سیاسی، اجتماعی و مدنی همانند سایر شهروندان ایرانی و مشارکت مسیحیان ایرانی در سازندگی کشورشان پرداخت.

پس از آن نضال الصالح، سخنرانی کرد. وی در ابتدا با اشاره به این که اهل حلب است، از قهرمانان ایرانی و مقاومت اسلامی برای کمک به آزادی حلب از اسارت تروریست‌ها قدردانی کرد و در ادامه با سیر در ابعاد راهبردی و انسانی نهضت حضرت امام خمینی (ره) که پایه‌گذار جمهوری اسلامی شد، اعجاز ایران در سازندگی و پیشرفت علمی را ناشی از بعد انسانی نهضت حضرت امام خمینی (ره) دانست و افزود: روح انسانی انقلاب اسلامی در هیچ یک از انقلاب‌های تاریخ بشر وجود ندارد. در تاریخ، انقلاب‌هایی رخ داده است که ابعاد راهبردی داشته‌اند ولی فارغ از بعد انسانی بوده‌اند؛ بنابراین تبدیل به فاجعه‌ای برای بشریت شده‌ اند.

وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) ابعاد راهبردی و انسانی را در خود جمع کرد و با این ویژگی از سایر انقلاب‌ها متمایز شد و این ناشی از الگوبرداری حضرت امام خمینی (ره) در نهضت انقلابی‌اش از امام حسین (ع) بود.

پس از آن ترکابادی، سفیر ایران در سوریه هم به موضوع تلاش‌های حضرت امام خمینی (ره) برای وحدت مسلمانان و حلول روح برادری و محبت میان آنها به جای دشمنی و تعصب که برخی آن را امروزه ترویج می‌کنند، پرداخت و افزود: جمهوری اسلامی ایران طمعی به سیطره و هیمنه بر همسایگان خود و مردم منطقه ندارد؛ بلکه همواره دست همکاری و همیاری را به سوی دیگران دراز کرده است.

وی به شناخت عمیق رییس جمهور فقید سوریه مرحوم حافظ اسد از انقلاب اسلامی و درونمایه‌های انسانی و برادری آن اشاره کرد و افزود: به همین دلیل او در حمایت از انقلاب اسلامی و برقراری روابط برادرانه با آن علیرغم مخالفت بسیاری از کشورهای عربی، از سایرین پیشی گرفت و بعدها روشن شد او درست تشخیص داده بود و دیگران اشتباه می‌کردند.

سفیر کشورمان در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان شواهدی اظهار کرد: ملت‌های منطقه در خاورمیانه به تمدنی واحد تعلق دارند و همه ما باید دست در دست یکدیگر برای احیای تمدن و ساختن آینده همکاری و در صفی واحد در برابر دشمنانمان مقاومت کنیم.


منبع:مهر

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین