عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۷۲۴۶
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
آیت الله مکارم شیرازی:
حضرت آیت الله مکارم شیرازی با ابراز تاسف شدید از اینکه در بانک های امروز کلاه شرعی بسیار زیاد است، گفتند: بعضی بانک ها می گویند ما کارمزد بیش از ۴ درصد نمی گیریم، ما می گوییم ۴ درصد برای تمام مدت وام بگیرید، یعنی اگر وام ۵ساله است یک بار چهاردرصد بگیرید اما آنها سالی ۴ درصد می گیرند، یعنی مجموعا ۲۰ درصد می شود، اسمش را چهاردرصد می گذارند اما در واقع ۲۰ درصد می گیرند.
عقیق:حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه چهارشنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به اینکه بحث ما در ادامه تفسیر دعای مکارم الاخلاق صحیفه سجادیه در رابطه با پیشگیری از گناه در اسلام بود، اظهار داشتند: ما باید مراقب باشیم که مردم آلوده نشوند نه اینکه بعد از آلوده شدن به دنبال چگونه جبران کردن باشیم.

ایشان، یکی از طرق پیشگیری از گناه را پرهیز از کلاه شرعی عنوان کردند و گفتند: یکی از عوامل آلودگی به گناه این است که بعضی ها کلاه شرعی درست کرده و صورت قضیه را شرعی می کنند در حالی که واقعیت قضیه نامشروع است و همین مسئله سبب می شود گناه در نظرشان کوچک شود.

معظم له با بیان اینکه قرآن در آیه 163 سوره اعراف «وَ سْئَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي كانَتْ حاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتانُهُمْ يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَ يَوْمَ لا يَسْبِتُونَ لا تَأْتِيهِمْ كَذلِكَ نَبْلُوهُمْ بِما كانُوا يَفْسُقُونَ» به بحث کلاه شرعی پرداخته است، گفتند: گروهى از بنى‌اسرائيل كه در ساحل دريا زندگى مى‌كردند، به فرمان خدا در روزهاى شنبه صيد ماهى براى آنها ممنوع بود، امّا در همان روز، ماهى‌هاى دلخواه آنان جلوه‌گرى بيشترى مى‌كردند و مردم را بيشتر وسوسه مى‌كردند كه اين خود آزمايش الهى بود. اين قوم، قانون الهى را مزوّرانه شكستند و با ساختن حوضچه‌هاى ساحلى و بستن راه فرار و خروج ماهى‌هايى كه شنبه‌ها به آن وارد مى‌شدند، روز يكشنبه به راحتى آنها را صيد مى‌كردند و ادّعا مى‌كردند كه از فرمان الهى تخلّف نكرده و روز شنبه صيد نكرده‌اند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: این کارها دور زدن قانون خداست که نامش کلاه شرعی است، گویا ابتکارش را آنها داشتند اما امروز هم این مسئله در بین افراد، بسیار مشاهده می شود.

*رباخواران برای خود کلاه شرعی درست کرده اند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به رباخوارانی که برای خود کلاه شرعی درست کرده اند، گفتند: مثلا رباخوارانی هستند که تعدادی قوطی کبریت مقابل خود می گذارند و می گویند این ده میلیون تومان را به اضافه یک قوطی کبریت وام می دهیم اما ماه بعد دوازده میلیون تومان باید پرداخت کنید؛ یعنی یک قوطی کبریت دو میلیون تومان فروش برود؛ هیچ عاقلی چنین قیمتی برای قوطی کبریت می گذارد؟

ایشان با بیان اینکه این رباخواران سر خودشان کلاه می گذارند، ابراز داشتند: آنها می گویند هرکسی می تواند در معامله هر قیمتی تعیین کند در حالی که اینها کلاه شرعی است و در اسلام ممنوع می باشد، خریدن دو میلیون تومانی یک قوطی کبریت هرگز به معنای معامله واقعی نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اجناسی که بر روی آنها نام کشور دیگری به عنوان تولیدکننده ثبت می شود، گفتند: تولیدکننده ای، کالایی را تولید کرده اما روی آن می نویسد ساخت ژاپن؛ وقتی به او می گوییم جنس شما که ساخت ژاپن نیست پس چرا این کار را انجام می دهید، می گوید موادش را که از ژاپن آوردند!؛ این افراد کلاه شرعی درست می کنند تا حرام را برای خودشان حلال کنند.

*کلاه شرعی در بانک های امروز بسیار زیاد است

ایشان با ابراز تاسف شدید از اینکه در بانک های امروز کلاه شرعی بسیار است، اظهار داشتند: مثلا شخصی برای خرید جهیزیه، وام می خواهد که به او می گویند برای جهیزیه نمی توانیم وام بدهیم، اما برای خرید ماشین می توانیم، بروید یک فاکتور قلابی صوری بیاورید و ما وام را می دهیم.

معظم له افزودند: این فاکتورهای قلابی معامله را حرام می کند، این وام ربوی محسوب می شود، اگر فاکتور واقعی باشد معامله صحیح است اما این یک چیز صوری و کلاه شرعی است که بر سر یکدیگر می گذارند.

*اسم ربای28درصدی را کارمزد می گذارند

این مرجع تقلید با بیان اینکه مسئله کارمزد در بانک ها هم به همین شکل دنبال می شود، گفتند: کارمزد یعنی هزینه پرداخت این وام، فرض کنید صندوق قرض الحسنه ای هزینه محل اجاره، پرسنل و ... دارد، ما این هزینه را حساب کردیم حداکثر چهاردرصد هزینه است و بیش از این رباست؛ اما برخی بانک ها اسم ربای 28درصدی را کارمزد می گذارند و همین مسئله باعث می شود که بین مردم رباخواری رواج پیدا کند.

*کارمزد هرساله کلاه شرعی بانک هاست

حضرت آیت الله مکارم با اشاره به اینکه کلاه شرعی مقدمه آلودگی به انواع حرام ها می شود، اظهار داشتند: همچنین در بعضی بانک ها می گویند ما کارمزد بیش از 4 درصد نمی گیریم، ما می گوییم 4 درصد برای تمام مدت وام بگیرید، یعنی اگر وام 5ساله است، چهاردرصد بگیرید، آنها می گویند سالی 4 درصد می گیریم، آن بخشی از وام که اقساطش سال پنجم میافتد، مجموعا 20 درصد شده است، اسمش را چهاردرصد می گذارند اما در واقع 20 درصد می گیرند، کلاه شرعی می گذارند و با این آلوده می شوند.

ایشان در پایان خاطرنشان کردند: اسلام با این ظاهرسازی ها و کلاه شرعی ها مخالف است زیرا این امر، گناه را در نزد اسلام کوچک می کند و افراد، آلوده گناه می شوند.


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین