عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۸۸۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۳
حجت‌الاسلام غلامی در گفت‌وگو با فارس:
همه بدانیم، یکی از راه‌های مهم برای تحول اجتماعی در ایران، تکیه به مسجد به معنای جامع کلمه، و چنگ زدن به ریسمان الهی است. امروز حق مساجد ما به درستی ادا نمی‌شود، امیدوارم با روشنگری علما و بزرگان ما، شاهد ادای این حق بزرگ باشیم.
عقیق: مسجد در صدر اسلام جایگاهی بس رفیع و بزرگ دارد. رسول خدا(ص) این نهاد اسلامی را بنا کرد و آن را جایگزین معابد دیگر کرد. پیامبر اکرم(ص) مسجدسازی را فرهنگ عمومی کرد و از تمام قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این الگوی دینی بهره برد. در زمان‌های دور مسجد تمام امور فردی و اجتماعی مسلمانان را اداره می‌کردو امت اسلامی هم تعلقی شدید با این نهاد مقدس داشت.

بنابراین مسجد مطلوب در زمان حضرت رسول(ص) شکل گرفت و تمام نقش‌ها و رسالت‌های خود را ایفا کرد.

امروزه هرچند بسیاری از نقش‌ها و شئون مساجد تقلیل یافته‌اند و گاه رو به افول رفته است اما می‌توان کارکردهای مسجد را ارتقا بخشید. پرواضح است که امروزه مسجد در وضعیت مطلوبی به سر نمی‌برد و نیز آفتابی است که مسجد تراز، دارای ویژگی‌هایی است که هم اکنون برخی از آنها موجود نیست.

بر ما واجب است که با یک نگاه به وضعیت موجود که مطلوب نیست، به سوی وضعیت مطلوب که موجود نیست، برنامه‌ریزی کنیم و طرحی نو در اندازیم.

دهه آخر ماه شعبان از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد با عنوان «دهه تکریم و غبارروبی مساجد» نامگذاری شده است که مردم در این روزهای منتهی به ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خداوند، خود را برای حضور در این ماه عظیم آماده کنند.

 

حجت‌الاسلام رضا غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، گفت: هیچ نهادی در اسلام از جهت اهمیت و جایگاه به پای به مسجد نمی‌رسد. برخلاف نگاه عامیانه، مسجد نمازخانه نیست بلکه محل اقامه نماز است و اقامه نماز از نظر سعه مفهومی، شامل همه ابعاد فردی و اجتماعی رسالت اسلام می‌شود.

وی اظهار داشت: وقتی از مسجد صحبت می‌کنیم، منظور یک پایگاه همه جانبه دینی است که روح آن، توحید و عبودیت است؛ بنابراین، مسجد باید در همه ابعاد و زوایای زندگی ما حضور داشته باشد و به زندگی ما به صورت یکپارچه رنگ عبودیت بزند. در چنین شرایطی، خدمت در مسجد با هیچ نوع خدمتی برابری نمی‌کند. رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا تصریح کرد: متأسفانه امروز بعضی ارزش خدمت در مسجد را پایین آورده‌اند و آن را با مشاغل عادی در یک سطح قرار داده‌اند، این در حالی است که خدمت در مسجد، توفیق بزرگی است که نصیب هر کسی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت در مسجد انواع و اقسامی دارد، عنوان کرد: یک نوع خدمت در مسجد، رسیدگی به نظافت و آراستگی مسجد است، اما خدمت در مسجد به این نوع ختم نمی‌شود. به نظر من، هر کسی که در سعه مفهومی اقامه نماز، قدمی برای تحقق مأموریت الهی مسجد بردارد، خادم مسجد است و اجر خدمت در مسجد را بر حسب تأثیری که خواهد گذاشت، می‌برد.

غلامی ابراز داشت: به هر حال، باید در موقعیتی قرار داشته باشیم که همه، اعم از پیر و جوان، و فقیر و غنی برای خدمت در مسجد با هم رقابت کنند و این خدمات، سرجمع به رونق و آبادی بیشتر مساجد منجر شود.      

وی خاطرنشان کرد: همه بدانیم، یکی از راه‌های مهم برای تحول اجتماعی در ایران، تکیه به مسجد به معنای جامع کلمه، و چنگ زدن به ریسمان الهی است. امروز حق مساجد ما به درستی ادا نمی‌شود، امیدوارم با روشنگری علما و بزرگان ما، شاهد ادای این حق بزرگ باشیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به نقش و تأثیرگذاری بانوان برای خدمت در مساجد، گفت: بانوان مانند آقایان در رونق و آبادانی مسجد نقش دارند و حتماً باید متناسب با ظرفیت‌های خود در امور جامع مسجد مشارکت داشته باشند. امروز در بعضی مساجد، مشارکت بانوان در فعالیت‌های گوناگون کماً و کیفاً از آقایان بیشتر است. با این حال، من قبول دارم که این سطح از مشارکت در اکثر مساجد باید وجود داشته باشد.

وی اظهار داشت:با این وجود، تاکید می‌کنم؛ تا زمانی که بانوان نقش کلیدی خودشان را در مسجد پیدا نکنند و به صورت مبتکرانه وارد فعالیت‌های جامع مسجد نشوند، این ایده‌ها محقق نخواهد شد.




ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین