عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۵۱۷
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
گزارشی از نشست معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد
مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان گفت: تا رسیدن به نقطه مطلوب و گردآوری پایگاه جامع اطلاعاتی امام سجاد راه زیادی داریم، در بررسی اولیه بیش از 700 اثر چاپی و 450 پایان‌نامه شمارش و از این تعداد 300 عنوان در قالب 650 جلد در کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) گردآوری شده است.
عقیق: همزمان با سالروز ولادت امام سجاد(ع) نشست علمی پیرامون سیره علمی و عملی امام زین‌العابدین علیه‌السلام و معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) شب گذشته (دوشنبه 11 اردیبهشت) با حضور فرهیختگان حوزه و دانشگاه در مؤسسه فرهنگی دارالعرفان برگزار شد.

در این نشست علمی که با معرفی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) همراه بود، حجج اسلام رضا مختاری مدیر مؤسسه کتابشناسی شیعه، پورعلیرضا استاد سطوح عالی حوزه، محمدجواد صابریان مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان، پیرامون شخصیت و سیره و آثار  امام سجاد(ع) و نیز پیرامون کتابخانه تحصصی امام سجاد به ایراد سخن پرداختند.

حجت‌الاسلام پور علیرضا ضمن بیان روایتی از حضرت امام سجاد(ع) به ضرورت بررسی آثار آن حضرت اشاره و کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) را یکی از فعالیت‌های مؤثر در این حوزه برشمرد.

حجت‌الاسلام مختاری ضمن ابراز خرسندی از شروع فعالیت کتابخانه تخصصی امام سجاد  بحثی ویژه در حوزه کتابخانه‌های تخصصی و بایدها و نبایدهای آن ارائه کرد و گفت: کتابخانه‌های تخصصی یکی از ضرورت‌های حوزه تحقیق است که راه را بر محققان و پژوهشگران آسان نموده و مانع پیدایش آثار کم مایه علمی و یا دوباره کاری در موضوعات خواهد بود.

در ابتدای این نشست علمی حجت‌الاسلام و المسلمین محمدجواد صابریان با اشاره به ضرورت توجه ویژه به صحیفه سجادیه به عنوان زبور آل محمد (ص) و مهمترین اثر حضرت زین العابدین(ع) اظهارداشت: صحیفه سجادیه در کلام بزرگان اثری باقیمانده از علم الهی و آکنده و سرشار از عطر نبوی و ملقب به «انجیل اهل بیت(ع)» است و حتی بعضی از عرفا معتقدند، صحیفه سجادیه در ردیف کتب آسمانی بوده و در کنار آنها قرار می‌گیرد.

مدیر مؤسسه فرهنگی دارالعرفان با اشاره به جریانی از آیت‌الله مرعشی نجفی(ره) خاطرنشان کرد: زمانی که مرحوم آیت‌الله العظمی مرعشی نجفی(ره) نسخه‌ای از این اثر را به شیخ طنطاوی رئیس دانشگاه الازهر مصر هدیه کرد، شیخ الازهر بعد از مطالعه صحیفه سجادیه ضمن اظهار تأسف از اینکه جامعه اسلامی با این اثر آشنا نیست، نامه‌ای را خطاب به ایشان نوشت.

وی گفت: در نامه رئیس دانشگاه الازهر به آیت‌الله مرعشی نجفی آمده است که: «از بدبختی ما است که تاکنون بر این اثر گرانبهای جاوید که از میراث‌های نبوت و اهل بیت(ع) است، دست نیافته بودیم و من هر موقع این کتاب گرانسنگ را مطالعه کردم آن را ما فوق کلام مخلوق و مادون کلام خالق یافتم.»

این پژوهشگر حوزه  در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی دارالعرفان عنوان کرد: یکی از الطاف الهی به این مجموعه راه‌اندازی کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) است؛ در این کتابخانه سعی بر این است که تمام آثار مربوط به حضرت امام سجاد(ع) در قالب فیزیکی و دیجیتالی اعم از کتب چاپی، سنگی، نسخ خطی، پایان‌نامه‌ها، مقالات بدون محدودیت زبان، مذهب و تاریخ جمع‌آوری و ساماندهی برای ارائه به مخاطبان شود.

حجت‌الاسلام صابریان تصریح کرد: تا رسیدن به نقطه مطلوب و گردآوری پایگاه جامع اطلاعاتی پیرامون شخصیت نورانی امام سجاد(ع) راه زیادی پیش رو داریم، در بررسی اولیه بیش از 700 عنوان اثر چاپی و 450  پایان‌نامه شمارش شده که از این تعداد در حال حاضر 300 عنوان کتاب در قالب 650 جلد در کتابخانه تخصصی امام سجاد(ع) گردآوری شده است.

وی یادآور شد: از همه پژوهشگران، محققان، اندیشمندان و صاحب نظران حوزه و دانشگاه تقاضا داریم هر گونه اطلاع پیرامون آثار آن حضرت را با پایگاه اطلاع رسانی مؤسسه فرهنگی دارالعرفان را به نشانی erfan.ir و یا با شماره 02537735357 در میان گذارند.

مدیر موسسه فرهنگی دارالعرفان با اشاره به برخی از آثار ارزشمند این مؤسسه پیرامون شخصیت امام زین العابدین(ع) ابراز داشت: یکی از اهداف و اندیشه‌های دانشمند فرزانه استاد انصاریان توجه و عنایت خاص به کتاب صحیفه سجادیه است که ایشان خود ترجمه و شرح  جامع 15 جلدی را درخصوص این اثر ارزشمند به رشته تحریر درآورده‌اند. همچنین مؤسسه مفتخر به ارائه ترجمه منظوم مناجات خمس عشر امام سجاد(ع) و ارائه دو اثر به زبان انگلیسی و ترکی از آثار استاد انصاریان است.
منبع:فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین