عقیق | پایگاه اطلاع رسانی هیئت ها و محافل مذهبی

کد خبر : ۸۶۲۷۹
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۱
خاطره نگاری خبرنگار«حوزه» از آیت الله ملکوتی(ره)؛
پیرمردی با قبای سفید، چشمانی ریز و پیشانی بلند، عینک درشتی بر صورت دارد که نگاهش را با نمای درشت تر نشان می دهد، لبخندی بر لب دارد و آرام پشت میزی نشسته است...
عقیق:در صبح یکی از روزهای پاییزی سال های نه چندان دور، در بیت آیت الله العظمی ملکوتی(ره) حاضر می شوم، طبق اعلام قبلی قرار بود ، جمعی از طلاب و روحانیون با معظم له دیداری داشته باشند.

حضرت آیت الله از یک اتومبیل پیکان مدل پایین، پیاده و ضمن سلام و احوالپرسی با اطرافیان وارد بیت شد، ساده زیستی وی برای من و شاید برای همه مردمی که از دور نظاره گرشان هستند جالب است.

پس از حضور در بیت وی متوجه می شوم دقایقی قبل از برگزاری، این دیدار لغو شده است؛ از مسئول دفترشان اجازه ملاقات با معظم له را درخواست می کنم که پس از لحظه ای کسب اجازه از آیت الله، وارد محضرشان می شوم.

پیرمردی با قبای سفید، چشمانی ریز و پیشانی بلند، عینک درشتی بر صورت دارد که نگاهش را با نمای درشت تر نشان می دهد، لبخندی بر لب دارد و آرام پشت میزی نشسته است.

با گرمی پذیرایم می شود، پس از سلام و مصافحه که متوجه می شود ترک زبان هستم به زبان مادری، سر صحبت را باز می کند، از اینکه لغو دیدار به رسانه ها اعلام نشده عذرخواهی می کند و از حضور و اطلاع رسانی این خبرگزاری، تقدیر می کند.

روزنامه ای در دست دارد و گاهی صفحه های آن را تورق می کند، می گوید: «امروز حالم خوب نیست و علت لغو دیدار نیز همین مساله بوده است».

بسیار ساده و صمیمی صحبت می کند، ساده زیستی، مردمی بودن، لبخند و نگاه گرمش، بزرگ ترین سرمایه های این مرد عالم است.

آیت الله العظمی ملکوتی(ره)

نقش ولایت فقیه در پیشرفت ایران اسلامی

اردیبهشت ماه ۱۳۹۲- قم:

اما روز دیگری جمعی از اساتید و دانشجویان برای دیدار با حضرت آیت الله العظمی ملکوتی در بیت وی حضور پیدا کرده اند. معظم له پس از دقایقی، در بین حضار حضور پیدا می کند و عصا به دست، با قدم هایی کوتاه وارد اتاق می شود. با نگاه آرام و متین و با دستی که تکان می دهند، خوش آمدگوی جوانان دانشجو و اساتید می شود.

آیت‌الله العظمی ملکوتی، در این دیدار می گوید: پیشرفت‌ های قابل توجهی در عرصه علم و فناوری از گذشته تاکنون صورت گرفته و این امر مرهون توجه بیش از پیش به علم و صنعت است.

وی اظهار می کند: کشور ما پس از انقلاب شاهد پیشرفت‌های زیادی در عرصه‌های گوناگون علم و فناوری بوده اما توقعات بیشتری وجود ‌دارد و باید قله‌های دانش را فتح کرد.

امام جمعه اسبق تبریز با بیان اینکه توجه به علم در سیره پیامبر اعظم(ص) وجود داشته است، ابراز می دارد: روایات فراوانی در این باب از ایشان نقل شده که حضرت محمد(ص) همواره مردم را به فراگیری علم و دانش توصیه می‌کردند.

آیت الله العظمی ملکوتی همچنین تاکید می کند: تمام این پیشرفت ها و تلاش ها زیر سایه ولایت فقیه و با تلاش مردم حاصل شده و اگر ولی فقیه در راس مملکت اسلامی نبود چنین پیشرفت های باشکوهی به دست نمی آمد.

ایشان پس از پایان این دیدار، با روی گشاده پذیرای سوالات دانشجویان می شود و با چهره متبسم و گاهی مزاح هایی که با برخی جوانان می کند، همه را مجذوب شخصیت خود می کند.

خدمات علمی  و عمرانی آیت الله العظمی ملکوتی(ره)

حجت الاسلام والمسلمین  علی ملکوتی فرزند آیت الله العظمی ملکوتی(ره)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، با تشریح فعالیت های این عالم ربانی در دوران انقلاب عنوان می کند: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، آیت‌ الله ملکوتی با حکم کتبی امام خمینی(ره) برای حل اختلافات شهرستان زنجان متموریت یافت و اختلافات عمیق و حساس را که بین عالمان و برخی گروه ‌های دیگر آن جا وجود داشت، حل کرد، یک بار نیز به همین منظور به استان آذربایجان شرقی و تبریز اعزام شد و این مأموریت را انجام داد.

وی می افزاید: هنگامی که امام خمینی(ره) ایشان را به عنوان نماینده ولی فقیه در آذربایجان و امام جمعه شهر تبریز برگزیدند، تمام سوابق تدریس در حوزه، شاگردان و سایر تعلقات ظاهری دیگر را کنار گذاشته، در خدمت امام خمینی(ره) قرار گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با اشاره به خدمات عمرانی ایشان عنوان می کند: آیت الله ملکوتی در مدت حضور و رفت و آمدهای تبلیغی ـ مذهبی در شهرهای سراب و تبریز، با جذب افراد خیرخواه و نیکوکار، اقدام به تاسیس و تجدید بنای مراکز علمی، فرهنگی و مذهبی، مانند مسجد، مدرسه علمیه، صندوق قرض الحسنه، کتابخانه و مصلا کرد.

وی در ادامه به آثار و تالیفات ایشان اشاره کرده و می گوید: کتاب «المحاکمات» نقد و بررسی آرا و نظرات میرزای نایینی، آقاضیاء عراقی و کمپانی در اصول و مقایسه آنها با یکدیگر می باشد که در سال در نجف به چاپ رسیده ‌است.

فرزند آیت الله العظمی ملکوتی(ره) ادامه می دهد:«الربا  فی التشریع الاسلامی» نیز سه جلد است که جلد اول، شامل سیر تاریخی ربا، نظرات ادیان و مکتب‌های اقتصادی درباره ربا و طرح و رد اشکالات وارده بر حرمت رباست و جلد دوم و سوم آن درباره ربای قرضی و ربای معامله‌ ای است.

نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، همچنین «ماالفرق بین الدین و العلم و الفلسفه»، «الامن العام فی الاسلام»، «المنافقون فی القرآن والسنه والتاریخ«(خطی)، «تفسیر سوره فاتحه»(خطی)، «مقتل الامام الحسین(ع)»(خطی)، «شرح مبسوط بر کفایه الاصول»(خطی)، «تقریرات درس مرحوم آیت ‌الله حجت»(خطی)، «حاشیه بر عروة الوثقی»، «حاشیه بر اسفار ملاصدرای شیرازی»(خطی)، «حاشیه بر شفای بوعلی»(خطی)، «مناسک حج»،«مسجد، مسجد شد» و ... را از جمله تالیفات دیگر این عالم ربانی برمی شمارد.

وی می افزاید: بیش از ۵۰ هزار جلد کتاب، با موضوعات گوناگون به زبان‌های فارسی، عربی، ترکی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، لاتین و... در کتابخانه آیت ‌الله ملکوتی وجود دارد، از این تعداد یک هزار جلد آن نسخه‌ های خطی است که در میان آنها نسخه‌ های نفیس و گرانبها نیز دیده می ‌شود.

سرمایه ای مُسلّم برای اسلام و مردم

الحق که چنین شخصیتی می تواند سرمایه مسلّمی برای جامعه اسلامی باشد، چنین عالم وارسته ای حتی پس از ترک این دیار فانی، آثار معنوی ماندگاری از خود به یادگار می گذارد که تا قرن ها، پیشه راه پیروان مکتب اسلام است.

آیت ‌الله العظمی ملکوتی(ره) در ۹۰ سال زندگی و تحصیل و تدریس و فعالیت های تبلیغی ـ مذهبی در شهرهای مختلف، با جذب افراد خیرخواه و نیکوکار، اقدام به تاسیس و تجدید بنای مراکز علمی، فرهنگی و مذهبی، مانند مسجد، مدرسه علمیه، صندوق قرض الحسنه، کتابخانه و مصلا کرد که نشان از مردمداری، مردم دوستی و برخورداری از روحیه خدمت وی به مردم بود.

گفتنی است، این عالم فقیه که به علت بیماری ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران بستری بود، روز پنجشنبه ۳ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ دعوت حق را لبیک گفت و «ملکوتی» شد.

پیکر مطهر ایشان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شده است .

روحش شاد، یادش گرامی

 

گزارش: بیت اله احمدی

 


منبع:حوزه

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدترین اخبار
پنجره
تازه ها
پرطرفدارترین عناوین